Home / Reisagenten / STI geeft eerste NDC-ticket van KLM uit

STI geeft eerste NDC-ticket van KLM uit

STI geeft eerste NDC-ticket van KLM uit

Schiphol Travel International (STI) heeft als eerste Nederlandse reisagent een NDC-ticket van KLM uitgegeven. Het betreft een KLM-ticket naar Londen.

NDC is een standaard die IATA heeft ontwikkeld voor data-uitwisseling en waarmee luchtvaartmaatschappijen elk aspect van hun dienstverlening duidelijker aan hun klanten kunnen tonen. De mogelijkheden van de traditionele distributiekanalen (GDS’en – Global Distribution Systems) volstaan niet en zijn bovendien te duur, vinden airlines. Zij willen niet alleen vluchtschema’s en tarieven tonen, maar ‘verrijkte’ content laten zien met foto’s en filmpjes.

Air France-KLM heeft de NDC-content sinds deze maand beschikbaar gesteld voor agenten die klaar zijn voor NDC. Het betreft fase 1, een experimentele fase waarin alleen nog een reservering kan worden gemaakt. Wijzigingen en andere functionaliteiten zullen volgen in fase 2, die gepland is voor medio april 2018.

STI-directeur Daan Lenderink spreekt van ‘een mijlpaal voor de Nederlandse markt’ en is er trots op dat ‘de ontwikkeling van STI als tech-bedrijf op koers ligt’. Alle beschikbare NDC-content van KLM kan via een API (Application Program­ming Interface) door Schiphol Travel worden aangeboden, geeft Lenderink aan.

“Een precieze voorspelling van het financiële model achter NDC is vooralsnog moeilijk te geven nu grote spelers uit het Midden-Oosten langlopende full-content agreements hebben gesloten met de GDS’en. Tevens zullen carriers NDC-beloningen gaan geven, in plaats van dat kosten in rekening worden gebracht. De markt wordt complexer op het gebied van content en toeslagen, normale marktwerking zal hierop van toepassing zijn,” aldus Lenderink.

“KLM is de eerste airline in Nederland die NDC ondersteunt,” voegt Arlette van Bezu, commercieel directeur van STI, toe. “We hebben als reisagent nu daadwerkelijk het eerste ticket kunnen boeken. KLM en Air France zijn de enige twee grote Europese airlines die op dit moment door IATA op het hoogste level 3 voor de nieuwste NDC-versie zijn 17.2 gecertificeerd. Hiermee geeft Air France-KLM aan NDC heel serieus te nemen.”  

STI heeft nu de technologie in huis om zowel NDC-, GDS- als gemengde content aan te kunnen bieden, laat het bedrijf weten.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….