Home / Reisagenten / Schiphol Travel als eerste live met KLM Private Channel Agreement

Schiphol Travel als eerste live met KLM Private Channel Agreement

Schiphol Travel als eerste live met KLM Private Channel Agreement

Schiphol Travel International is vandaag als eerste reisagent live aangesloten op de Private Channel Agreement (PCA) van KLM.

De Transition Agreement zoals KLM de PCA noemt, is een overeenkomst tussen reisagent, Global Distribution System (GDS) en KLM. Door middel van een Private Channel Agreement wordt de agent gevrijwaard van de distributietoeslag van 11 euro per enkele reis die Air France-KLM per 1 april aanstaande gaat heffen. Vooralsnog heeft alleen Travelport een overeenkomst gesloten met Air France-KLM om dit te faciliteren. Schiphol Travel International (STI) werkt met Travelport en is de eerste reisagent die live is gegaan met KLM’s Private Channel Agreement. Klanten van STI hoeven dus geen distributietoeslag van 22 euro voor een retourtje te betalen als ze met KLM of Air France vliegen. Voor boekingen via de rechtstreekse boekingskanalen van Air France-KLM, zoals www.klm.nl, hoeft eveneens geen toeslag te worden betaald. KLM voert nog gesprekken met de GDS’en Amadeus en Sabre om eveneens PCA’s te faciliteren.

Nieuwe boekingsplatform van KLM nog lang niet af
De algemene teneur onder luchtvaartmaatschappijen is dat GDS’en een duur distributiekanaal zijn en dat zij de producten en diensten van de airline onvoldoende voor het voetlicht brengen. Air France-KLM heeft daarom een nieuw boekingsplatform ontwikkeld, gebaseerd op New Distribution Capability (NDC), de datastandaard van IATA. Dit boekingsplatform is echter verre van af. Een vlucht wijzi­gen of annu­le­ren, 72 uur in optie zetten of meerdere seg­men­ten boeken – dat kan allemaal niet. Data die agenten nodig hebben voor hun mid- en backoffice – om bijvoorbeeld klanten te factureren – levert het systeem ook niet. Het aanbieden van een ‘rijker keuzemenu’ en ‘het leveren van maatwerk’, zoals KLM heeft beloofd, zijn eveneens nog niet aan de orde. Hoewel het nieuwe platform nog niet goed werkt, wordt evengoed vanaf 1 april 2018 op boekingen via de traditionele distributiekanalen, de GDS’en, een toeslag van 11 euro per sector gerekend. Tenzij de agent, zoals STI, een Private Channel Agreement heeft met KLM.

Daan Lenderink, directeur van Schiphol Travel, zegt hierover: “In de afgelopen jaren is onze onderneming steeds meer een reistechnologiebedrijf geworden waarbij we verschillende producten en content aanbieden op diverse platformen. Als distributiepartner maakt Travelport onze vergaande technologische ambities mede mogelijk.”

“Schiphol Travel is klaar voor de toekomst,” zegt Arlette van Bezu, commercieel directeur van Schiphol Travel. “Wij bieden onze klanten zowel de mogelijkheid van ‘private channel’ aan als content via het traditionele GDS-platform, afhankelijk van de individuele wensen. Vanaf vandaag is het private channel van KLM bij Schiphol Travel live en zijn de tarieven zonder distributietoeslag geladen.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….