Home / Reisagenten / Online toekomst vraagt veel van ondernemers

Online toekomst vraagt veel van ondernemers

Online toekomst vraagt veel van ondernemers

Hoe winkelt de consument online naar producten en diensten in het jaar 2020? Die vraag willen samenwerkende brancheorganisaties gaan beantwoorden in het onderzoeksprogramma Shopping2020. Het doel is om ondernemers handvatten te geven om met veranderend consumentengedrag om te gaan. In Shopping2020 werken onder meer de ANVR, BOVAG, CBW-MITEX, MODINT, NUVO, UNETO-VNI, Verbond van Verzekeraars en Thuiswinkel.org samen aan een visie op online winkelen in 2020.

Voor alle ondernemers die producten of diensten verkopen aan consumenten geldt de uitdaging om nieuwe technieken in de bestaande bedrijfsprocessen te incorporeren. Ook hebben zij de behoefte om hun onderneming te laten groeien in een context met sociaaleconomische veranderingen en wijzigend consumentengedrag. Deze ontwikkelingen vragen om een toekomstvisie, vandaar Shopping2020. “Wij ondersteunen dit initiatief en werken er graag aan mee. Het is zeer interessant om op een breed vlak de toekomst van retail te verkennen,” aldus Frank Oostdam, directeur ANVR.

Het onderzoeksprogramma Shopping2020 is een samenwerking van brancheverenigingen en bedrijven uit verschillende sectoren. Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org en voorzitter van de Commissie van Aanbeveling van Shopping2020, is van mening dat de kracht van het onderzoeksproject zit in de samenwerking tussen de branches en bedrijven: “De ontwikkelingen op het gebied van het online verkopen van producten en diensten aan consumenten in Nederland stijgen boven de individuele branches uit. Ik ben daarom blij met deze unieke samenwerking die ondernemend Nederland sterker zal maken.” Branches en bedrijven zijn welkom om zich bij Shopping2020 aan te sluiten.

Oostdam: “Het is goed om in breed verband, vanuit verschillende sectoren, de toekomst in kaart te brengen. Dat brengt focus en inzicht in hoe retail en shopping zich zal ontwikkelen. Voor onze bedrijven natuurlijk erg belangrijk, want als je als bedrijf niet weet welke kant je op moet, lijkt elke weg wel aardig die je inslaat, maar de kans op verdwalen is levensgroot.”

De start van Shopping2020 is tijdens het congres Shopping Tomorrow op 13 juni op Nyenrode Business Universiteit en staat open voor deelnemers aan en geïnteresseerden in het onderzoeksproject. Bekende ondernemers delen daar hun visie en inspireren daarmee de honderdtachtig experts die meewerken aan het onderzoek. De onderzoeksresultaten worden gepresenteerd in het vroege voorjaar van 2014 tijdens het slotcongres Shopping Together.

Founding partners van Shopping2020 zijn o.a. Google, IBM, PostNL, ING, Rabobank en ABN Amro. Participerende B2C verkopende organisaties zijn onder andere Ahold, Achmea, ANWB, bol.com, Euretco, KPN, Sanoma, Sundio Groep, Telegraaf Media Groep, VakantieXperts en Wehkamp.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM grijpt in om corona

KLM grijpt in om corona

26/02/2020

KLM voert ‘drastische’ bezuinigingsmaatregelen door om de gevolgen van Covid-19, het coronavirus, het hoofd te bieden. Dit heeft financieel directeur Erik Swelheim in een uitgelekte, interne brief laten weten. “Het…

VCK Travel in zee met RPPC

VCK Travel in zee met RPPC

25/02/2020

VCK Travel is deze maand lid geworden van Rotterdam Port Promotion Council (RPPC), het netwerk van havenbedrijven in de Maasstad. VCK is ooit ontstaan vanuit de haven en het reisbedrijf…

Mailbox Transavia gehackt

Mailbox Transavia gehackt

24/02/2020

De mailbox van Transavia is in 2015 gehackt, waardoor de gegevens van 80.000 passagiers in handen van vreemden zijn gekomen. De airline zegt maandag dat de hack pas kort geleden…

Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…