
Reizigers laten traditionele maatschappijen links liggen en kiezen massaal voor de dienstverlening van Turkish Airlines, Etihad en Emirates. Dit blijkt uit onderzoek van VCK Travel naar het reisgedrag van Nederlandse ondernemingen in 2013.
Reden voor deze ommezwaai is volgens Ed Berrevoets, directeur van VCK Travel, dat maatschappijen uit het Midden- en Verre Oosten een aantrekkelijker dienstverlening dan hun Europese collega’s. “Het routenetwerk, vluchttijden en de dienstverlening aan boord zijn nog altijd de drie belangrijkste factoren voor een zakenreizigers om voor een airline te kiezen.”
Maatschappijen als Etihad en Emirates staan volgens VCK Travel alom bekend voor hun goede prijs-kwaliteitverhouding. Maar ook de hoogwaardige dienstverlening en service aan boord bij Turkish Airlines trekt steeds meer Nederlandse reizigers.
Hollands glorie
Ondanks deze verschuiving kiest nog steeds de helft van de Nederlandse zakenreizigers traditiegetrouw voor het bekende blauw van KLM. Volgens Berrevoets heeft dit alles te maken met het vertrouwen dat de Nederlandse ondernemer in het bedrijf heeft. Daarnaast kan de reiziger bij KLM rekenen op innovatieve stappen op het gebied van nieuwe media en technische ontwikkelingen. En KLM beschikt natuurlijk over een zeer uitgebreid routenetwerk vanaf Schiphol.
Andere opvallende stijger
Een andere opvallende stijger is Aeroflot. Deze luchtvaartmaatschappij groeit snel door het goede product en de moderne vloot. “Daarnaast zien we een heel duidelijke groei van zakenreizigers naar Moskou en andere bestemmingen in de voormalige Russische Republieken. De economische groei daar trekt veel Nederlandse ondernemers,” aldus Berrevoets.
