Home / Reisagenten / Lufthansa wordt geboycot vanwege DCC

Lufthansa wordt geboycot vanwege DCC

Lufthansa wordt geboycot vanwege DCC

Het is even na het middaguur als wij op 1 september een belrondje maken langs enkele grote TMC’s. Eén simpele vraag: Is de impact van de Distribution Cost Charge (DCC) die de Lufthansa Groep per onmiddellijke ingang berekent voor via GDS’en geboekte tickets al zichtbaar?

“Het is nog te vroeg om conclusies te trekken,” zegt CEO Daan Lenderink van Schiphol Travel International (STI), “maar als ik naar de boekingen van vandaag kijk, zie ik nu al dat er minder tickets van Lufthansa zijn verkocht.” Lenderink voegt eraan toe dat de omzet nog grotendeels wordt bepaald op basis van eerder gereserveerde boekingen. Hij verwacht dan ook dat de impact van de DCC pas de komende weken in volle omvang zichtbaar zal worden. Veel hoop geeft hij de Lufthansa Groep niet. “De DCC is een heilloze weg en zal Lufthansa meer schade berokkenen dan rendement opleveren.” Lenderink herhaalt de voorspelling die hij eerder heeft gedaan. “Ik geef de toeslag een paar maanden. Door schade en schande wijs geworden zal Lufthansa besluiten haar DCC voor het einde van het jaar van tafel te halen.”

Ed Berrevoets, CEO van VCK Travel, kan evenmin een voorlopige eerste conclusie gegeven. Maar uit de contacten die hij met zijn klanten heeft, maakt hij op dat die hun schouders ophalen. “Ik denk dat de impact voor hen heel beperkt zal zijn. De DCC van 16 euro beschouwen zij als de zoveelste in een lange rij van toeslagen. Dat Lufthansa zichzelf duurder maakt, is niet in het belang van onze klanten.”

Met andere woorden, de risico’s die Lufthansa daarmee neemt, zal de Duitse luchtvaartgroep zelf moeten afwegen. De CEO van een andere grote TMC die niet met zijn naam wil worden vermeld, gaat een stap verder. “Ik heb aan al mijn medewerkers de instructie gegeven om met ingang van vandaag geen tickets van de airlines van de Lufthansa Groep meer te verkopen. Lufthansa is van dit besluit op de hoogte. Uiteraard heb ik contact met collega’s. Ik sluit niet uit af dat meer TMC’s ons voorbeeld zullen volgen. De invoering van de DCC is een onacceptabele ontwikkeling. Als reisagenten moeten wij een signaal afgeven dat het zo niet kan – niet alleen aan Lufthansa, maar ook aan andere airlines die mogelijk overwegen om ook een distributietoeslag in te voeren. Moet je voorstellen hoe unfair het is wat er nu gebeurt. Door een GDS te raadplegen stel je vast dat Lufthansa voor een bepaald traject de goedkoopste optie is. Vervolgens moet je, met dank aan de service van de GDS, rechtstreeks naar de website van Lufthansa gaan om daar de reis voor dezelfde prijs, zonder toeslag van 16 euro te kunnen boeken. Wie heeft het over ‘gelijke speelvelden’? Nogmaals, de reissector moet deze ontwikkeling een halt toeroepen. Doen we dat niet, dan gaan de sluizen open en hebben de luchtvaartmaatschappijen vrij spel om naar willekeur distributietoeslagen te berekenen.”
De betrokken TMC realiseert zich dat Lufthansa door de instructie om geen vliegreizen meer bij haar te boeken een gevoelig omzetverlies zal lijden. Wie niet horen wil, moet voelen, wordt erbij gezegd. “Het beste voel je dat in je portemonnee.”

Luis Monreal, manager Lufthansa Nederland, is niet onder de indruk. “Het belangrijkste van 1 september is dat de implementatie van de DCC een feit is. Lufthansa introduceert hiermee een nieuwe manier van werken. We belanden daardoor in een situatie waarin wij als Lufthansa, ondanks alle kritiek waarop de invoering van de DCC stuit, de dialoog aangaan met TMC’s en andere partijen in de industrie. Er zijn geheel nieuwe distributiemodellen, technologieën en booking tools in ontwikkeling. Lufthansa wil bij de verwezenlijking daarvan een voorhoederol spelen. Het zou van weinig moed getuigen als we de uitdaging om gezamenlijk nieuwe mogelijkheden te verkennen en daarin te investeren, uit de weg gaan.”

door Micha Ouwendijk

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
De Nooijer CEO Transavia

De Nooijer CEO Transavia

14/10/2019

Marcel de Nooijer wordt per 1 januari 2020 de nieuwe CEO van Transavia, zo heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. De zittende topman, Mattijs ten Brink, is eind september vertrokken. Marcel…

Boete Sabre om Farelogix

Boete Sabre om Farelogix

14/10/2019

Sabre heeft van de Britse marktautoriteit CMA een boete gekregen van 20.000 pond (22.000 euro) vanwege nalatigheid bij de geplande overname van branchegenoot Farelogix. Beide bedrijven zijn Amerikaans, maar opereren…

BCD koopt L37 Creative

BCD koopt L37 Creative

14/10/2019

BCD Meetings & Events (BCD M&E) heeft het Amerikaanse bedrijf L37 Creative overgenomen. L37 is onder meer gespecialiseerd in ‘creative production’ en media content ontwikkeling. Hoeveel BCD, een niet-beursgenoteerde onderneming,…

Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…