
De Lufthansa Groep heeft in de maand oktober weer marktaandeel verloren in de Nederlandse markt. Dit blijkt uit de BSP-cijfers die Zakenreis heeft ingezien.
BSP is het centrale verzamelpunt waar de data en geldstromen tussen reisagenten en de airlines samenkomen.
Waar de markt als geheel in oktober een plus van 7,8 procent noteerde, gingen de airlines in de Lufthansa Groep met dubbele cijfers achteruit. Lufthansa zelf noteerde een min van 11,6 procent, voor Swiss gaat het om een min van 12,7 procent en Brussels Airlines verkocht 11,6 procent minder tickets via het kanaal van de reisagenten.
In september leverde de Lufthansa Groep ook al marktaandeel in; de airline schreef dit zelf toe aan een staking die maand. De afgelopen maand waren er echter geen stakingen bij de airlines binnen de groep.
Lufthansa voerde op 1 september een toeslag van 16 euro per ticket in voor elke boeking via een GDS en stelde eigen kanalen beschikbaar om tickets te boeken zonder de toeslag te betalen. Het zou dus in theorie kunnen dat er evenveel tickets zijn verkocht in de Nederlandse markt, via de eigen kanalen.
