Home / Reisagenten / KLM geeft agenten 10 dagen extra bedenktijd

KLM geeft agenten 10 dagen extra bedenktijd

KLM geeft agenten 10 dagen extra bedenktijd

Reisagenten die vóór 1 april instemmen met een zogenoemd NDC Transition Agreement (NTA) van KLM worden gevrijwaard van de distributietoeslag van 22 euro per retourticket. Deze toeslag wordt per 1 april geheven op boekingen van Air France en KLM die worden gemaakt via de traditionele boekingskanalen, de GDS’en. Agenten krijgen vervolgens tot 10 april de mogelijkheid om de overeenkomst te evalueren en hun handtekening te herroepen.

“Het proces verdient niet de schoonheidsprijs,” vindt Walter Schut adjunct-directeur van brancheorganisatie ANVR. “Er staat veel druk op de ketel, want KLM wil per se vasthouden aan de ingangsdatum van 1 april. Het gaat om de driehoeksverhouding tussen KLM, GDS’en en agent. Hoewel KLM nu met Travelport een overeenkomst heeft gesloten om een Private Channel te faciliteren, zijn gesprekken met Amadeus nog in de afrondende fase heb ik begrepen. Desalniettemin moeten agenten die op Amadeus zijn aangesloten, op voorhand al een NTA tekenen dat zij akkoord gaan met de nieuwe situatie. Als ANVR hebben wij bedongen dat agenten die de overeenkomst tekenen, per 1 april níet met een toeslag worden geconfronteerd, maar nog wel tot 10 april hun handtekening kunnen herroepen.”

Draait allemaal om geld
Sinds KLM eind november 2017 aankondigde per 1 april een GDS-toeslag te zullen invoeren, is de ANVR met KLM in overleg. “Wij wilden niet dat onze leden, de Nederlandse reisagenten, het kind van de rekening worden. Uiteindelijk gaat het allemaal om geld. Airlines vinden de GDS’en te duur en willen hun distributiekosten verlagen, dus voeren ze een toeslag in. Daarmee zou het KLM-ticket duurder kunnen worden voor de klant. Boeken via de rechtstreekse kanalen van de KLM, waar geen toeslag voor geldt, is voor zakelijke klanten echter geen optie: zij willen aanbod vergelijken en met een reisagent werken, die veel meer voor hem doet dan alleen tickets reserveren.”

API van KLM werkt niet
KLM ontwikkelt een nieuw boekingsplatform, gebaseerd op New Distribution Capability (NDC), de datastandaard van IATA. Via een API kunnen agenten rechtstreeks toegang krijgen tot het reserveringssysteem van KLM.  “Wij zagen al maanden van tevoren dat het godsonmogelijk was dat KLM dit systeem voor 1 april af zou krijgen. Met veel moeite lukt het nu om op deze wijze een ticket te boeken, maar basisfunctionaliteiten die nodig zijn voor de zakelijke markt – zoals tickets wijzigen, annuleren, meerdere segmenten boeken en interlining – dat kan allemaal nog niet,” aldus Walter Schut.

“Partijen, de KLM maar ook de GDS’en, hebben meer tijd nodig om deze nieuwe technologie naar behoren te laten werken. Als tussenoplossing is toen besloten een Private Channel agreement te introduceren, waarbij agenten die hierop aangesloten zijn wél via een GDS kunnen boeken, zonder een toeslag om hun oren te krijgen.” Schiphol Travel International was woensdag de eerste reisagent die werd aangesloten op het Private Channel van KLM.”

Geen segment-vergoeding van GDS voor agent
Bij een Private Channel agreement zijn zowel airline, GDS en reisagent betrokken. Schut: “Van reisagenten wordt verlangd dat ze daarvoor een NDC Transition Agreement tekenen, waarna ze worden gevrijwaard van de distributietoeslag,” zegt Schut. “Deze transitie-overeenkomst met zakenreisagenten heeft een looptijd van twee jaar, met de mogelijkheid om met een jaar te verlengen. Dit geeft KLM én de GDS’en de tijd om het NDC-platform verder te ontwikkelen. Ik verwacht dat de meerderheid van de zakenreisagenten deze NTA zal ondertekenen.”

Deze nieuwe manier van samenwerken heeft impact op de geldstromen tussen KLM, GDS en reisagent. KLM zal minder hoeven te betalen aan de GDS’en, maar om te worden gevrijwaard van de distributietoeslag zal de agent moeten afzien van de segment-vergoeding die van de GDS wordt ontvangen.

“Dit kan gevolgen hebben voor de boekingsfee die klanten moeten betalen. Maar dat zijn bilaterale afspraken en daar kan ik verder geen uitspraken over doen,” aldus Schut. “Belangrijk is dat met de NTA de tarieven bij agenten en KLM niet gaan verschillen.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…

Boeing en FAA onder vuur

Boeing en FAA onder vuur

19/03/2019

Terwijl het bewijs groeit dat de crashes van twee Boeing 737 MAX’s dezelfde oorzaak hadden, komen zowel de fabrikant als de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA onder vuur te liggen. Mogelijk kreeg…

Belang ABP in Zaventem

Belang ABP in Zaventem

19/03/2019

Het Nederlandse Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds wordt voor 16,8 procent eigenaar van Brussels Airport (Zaventem), nadat de Australische investeringsgroep Macquarie haar belang te koop had aangeboden. ‘Afronding van de transactie vindt…