Home / Reisagenten / KLM geeft agenten 10 dagen extra bedenktijd

KLM geeft agenten 10 dagen extra bedenktijd

KLM geeft agenten 10 dagen extra bedenktijd

Reisagenten die vóór 1 april instemmen met een zogenoemd NDC Transition Agreement (NTA) van KLM worden gevrijwaard van de distributietoeslag van 22 euro per retourticket. Deze toeslag wordt per 1 april geheven op boekingen van Air France en KLM die worden gemaakt via de traditionele boekingskanalen, de GDS’en. Agenten krijgen vervolgens tot 10 april de mogelijkheid om de overeenkomst te evalueren en hun handtekening te herroepen.

“Het proces verdient niet de schoonheidsprijs,” vindt Walter Schut adjunct-directeur van brancheorganisatie ANVR. “Er staat veel druk op de ketel, want KLM wil per se vasthouden aan de ingangsdatum van 1 april. Het gaat om de driehoeksverhouding tussen KLM, GDS’en en agent. Hoewel KLM nu met Travelport een overeenkomst heeft gesloten om een Private Channel te faciliteren, zijn gesprekken met Amadeus nog in de afrondende fase heb ik begrepen. Desalniettemin moeten agenten die op Amadeus zijn aangesloten, op voorhand al een NTA tekenen dat zij akkoord gaan met de nieuwe situatie. Als ANVR hebben wij bedongen dat agenten die de overeenkomst tekenen, per 1 april níet met een toeslag worden geconfronteerd, maar nog wel tot 10 april hun handtekening kunnen herroepen.”

Draait allemaal om geld
Sinds KLM eind november 2017 aankondigde per 1 april een GDS-toeslag te zullen invoeren, is de ANVR met KLM in overleg. “Wij wilden niet dat onze leden, de Nederlandse reisagenten, het kind van de rekening worden. Uiteindelijk gaat het allemaal om geld. Airlines vinden de GDS’en te duur en willen hun distributiekosten verlagen, dus voeren ze een toeslag in. Daarmee zou het KLM-ticket duurder kunnen worden voor de klant. Boeken via de rechtstreekse kanalen van de KLM, waar geen toeslag voor geldt, is voor zakelijke klanten echter geen optie: zij willen aanbod vergelijken en met een reisagent werken, die veel meer voor hem doet dan alleen tickets reserveren.”

API van KLM werkt niet
KLM ontwikkelt een nieuw boekingsplatform, gebaseerd op New Distribution Capability (NDC), de datastandaard van IATA. Via een API kunnen agenten rechtstreeks toegang krijgen tot het reserveringssysteem van KLM.  “Wij zagen al maanden van tevoren dat het godsonmogelijk was dat KLM dit systeem voor 1 april af zou krijgen. Met veel moeite lukt het nu om op deze wijze een ticket te boeken, maar basisfunctionaliteiten die nodig zijn voor de zakelijke markt – zoals tickets wijzigen, annuleren, meerdere segmenten boeken en interlining – dat kan allemaal nog niet,” aldus Walter Schut.

“Partijen, de KLM maar ook de GDS’en, hebben meer tijd nodig om deze nieuwe technologie naar behoren te laten werken. Als tussenoplossing is toen besloten een Private Channel agreement te introduceren, waarbij agenten die hierop aangesloten zijn wél via een GDS kunnen boeken, zonder een toeslag om hun oren te krijgen.” Schiphol Travel International was woensdag de eerste reisagent die werd aangesloten op het Private Channel van KLM.”

Geen segment-vergoeding van GDS voor agent
Bij een Private Channel agreement zijn zowel airline, GDS en reisagent betrokken. Schut: “Van reisagenten wordt verlangd dat ze daarvoor een NDC Transition Agreement tekenen, waarna ze worden gevrijwaard van de distributietoeslag,” zegt Schut. “Deze transitie-overeenkomst met zakenreisagenten heeft een looptijd van twee jaar, met de mogelijkheid om met een jaar te verlengen. Dit geeft KLM én de GDS’en de tijd om het NDC-platform verder te ontwikkelen. Ik verwacht dat de meerderheid van de zakenreisagenten deze NTA zal ondertekenen.”

Deze nieuwe manier van samenwerken heeft impact op de geldstromen tussen KLM, GDS en reisagent. KLM zal minder hoeven te betalen aan de GDS’en, maar om te worden gevrijwaard van de distributietoeslag zal de agent moeten afzien van de segment-vergoeding die van de GDS wordt ontvangen.

“Dit kan gevolgen hebben voor de boekingsfee die klanten moeten betalen. Maar dat zijn bilaterale afspraken en daar kan ik verder geen uitspraken over doen,” aldus Schut. “Belangrijk is dat met de NTA de tarieven bij agenten en KLM niet gaan verschillen.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
GBT neemt Duits bedrijf over

GBT neemt Duits bedrijf over

26/06/2019

American Express Global Business Travel (GBT) neemt DER Business Travel over, de zakenreistak van de Duitse DER Touristik Group. De transactie moet nog goedkeuring krijgen van de toezichthouders en wordt…

AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

24/06/2019

Flying Blue American Express Gold Card heft de grens van 75 jaar op, waarboven de leden geen recht meer hadden op gratis verzekeringen. Zakenreis-columnist Tonny Eyk, die zich luid en…

KLM mijdt luchtruim Iran

KLM mijdt luchtruim Iran

21/06/2019

KLM vliegt vanaf vandaag voorlopig niet over het zuiden van Iran. Aanleiding is het neerschieten door Iran van een Amerikaanse drone. Ook andere airlines, waaronder Qantas, mijden de regio Iran…

Belang Delta in Korean Air

Belang Delta in Korean Air

20/06/2019

Delta Air Lines heeft een belang van 4,3 procent genomen in de Hanjin Group, het moederbedrijf van Korean Air. Delta wil de deelname binnenkort opvoeren naar tien procent, maar wacht…

Kabinet wil kerosine-accijns

Kabinet wil kerosine-accijns

20/06/2019

De Nederlandse regering wil in Europees verband accijns regelen op kerosine. Dit heeft staatssecretaris van Financiën, Menno Snel, bekendgemaakt in het kader van een tweedaagse internationale conferentie over het belasten…