
De European Technology & Travel Services Association (ETTSA), de Europese brancheorganisatie voor GDS’en en OTA’s, heeft een formele klacht neergelegd bij de Europese Commissie (EC) tegen de Distribution Cost Charge (DCC) van Lufthansa.
Volgens de ETTSA maakt Lufthansa met de GDS-toeslag inbreuk op de Europese regelgeving voor digitale reserveringssystemen (Code of Conduct). De klacht, die is ingediend bij het directoraat van Mobiliteit en Transport, richt zich tegen Lufthansa en de andere airines binnen de groep waar de toeslag ook voor geldt: Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines.
De ETTSA stelt dat de toeslag van Lufthansa discriminerend is tegenover consumenten die een onafhankelijke reisagent gebruiken om hun ticket te boeken omdat ze in deze gevallen 16 euro extra moeten betalen. “De enige manier voor reisgenten om de toeslag te vermijden is om te switchen van het traditionele Global Distribution System (GDS) naar een alternatief platform, dat in handen is van Lufthansa waarop alleen content is te zien waarvan Lufthansa wil dat de klanten het zien,” aldus de algemeen secretaris Christoph Klenner van ETTSA in een persbericht.
“Behalve het feit dat Lufthansa de reisagenten gijzelt en dwingt extra inspanningen te verrichten door ze naar de eigen site te dirigeren, doet de stap van Lufthansa afbreuk aan vergelijkend inkopen en de concurrentie.”
De ETTSA zegt er geen moeite mee te hebben dat Lufthansa de concurrentie aan wil gaan met GDS’en en reisagenten, alleen zouden ze zich dan wel aan dezelfde regels moeten houden. Volgens de organisatie was de EU Code of Conduct nu juist in het leven geroepen om misbruik door airlines, die de controle hebben over de GDS’en, te voorkomen.
Bij de ETTSA zijn onder andere Amadeus, Expedia, Odigeo en Sabre aangesloten.
