Home / Reisagenten / Invoering distributietoeslag KLM zorgt voor chaos

Invoering distributietoeslag KLM zorgt voor chaos

Invoering distributietoeslag KLM zorgt voor chaos

De invoering van de distributietoeslag van KLM per 1 april, is gepaard gegaan met chaos. Dit zegt Auke van den Bos, directeur van travel managment company (TMC) HRG.

Sinds 1 april komt op alle tickets van KLM en Air France die via een Global Distribution System (GDS) worden geboekt, een toeslag van 11 euro per enkele reis. Agenten die een zogenoemde NDC Transition Agreement (NTA) hebben getekend, worden echter gevrijwaard van deze toeslag.

“Het ‘waiven’ van de distributietoeslag was inderdaad de bedoeling,” zegt Auke van den Bos, directeur van HRG. “Alle agenten die ik heb gesproken, meer dan tien in totaal, zijn tegen problemen aangelopen. Hoewel al deze TMC’s de NTA hebben ondertekend, wordt soms toch de toeslag in rekening gebracht. Of het ging de eerste twee dagen goed, maar vanochtend niet meer. Kortom: de uitvoering rammelt aan alle kanten.”

Dat is niet verwonderlijk vindt Van den Bos, gezien de tijdsdruk die stond op invoering van het nieuwe systeem. “Op donderdagavond 29 maart, dus net voor het Paasweekend, is de overeenkomst tussen Air France-KLM en Amadeus pas getekend. Als je vervolgens op 1 april overgaat op de nieuwe situatie, vind je het gek dat er dan problemen ontstaan? Je kunt toch verwachten dat 48 uur niet voldoende is om alles ‘monkey proof’ te maken? Ik vind het onbegrijpelijk dat KLM aan de ingangsdatum van 1 april heeft vastgehouden.”

KLM is tekortgeschoten
KLM is duidelijk aantoonbaar tekortgeschoten en het is dan ook niet meer dan redelijk dat zij de gevolgen daarvan voor haar rekening neemt, vindt Van den Bos. “Agenten hebben in het Paasweekend achter hun computer moeten zitten om alles recht te breien en klanten uit te leggen wat eraan de hand is. Het gaat dus niet alleen om het terugvorderen van de toeslagen die ten onrechte zijn geclaimd, maar ook de hinder en tijd die wij hebben ondervonden. Wij verwachten van KLM dat zij de gevolgen van deze rammelende uitvoering voor haar rekening neemt en met een passend voorstel komt om dit te compenseren.”

Aan de medewerking van de agenten ligt het niet, geeft Van den Bos aan. “Zowel HRG als de collega TMC’s die ik gesproken heb, hebben 1 à 1,5 week geleden de NTA met KLM getekend. KLM zou ervoor zorgen dat wij op basis van onze Office ID’s zouden worden gevrijwaard van de distributietoeslag. Voor het weekend hebben veel agenten nog vragen gesteld aan KLM – zij werden verzekerd dat alles op tijd zou worden doorgevoerd. Ook bijvoorbeeld tickets die al waren geboekt, maar nog niet uitgegeven. KLM heeft die belofte niet waar kunnen maken. Wij vertrouwen er dan ook op dat KLM ruiterlijk erkent dat de problemen uitsluitend en alleen aan haar kant zijn ontstaan en zij de gevolgen voor haar rekening neemt,” aldus Van den Bos.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Partnership Accor en Alibaba

Partnership Accor en Alibaba

08/11/2019

Accor en de Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan, bestaande uit de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s. Accor en het Chinese Alibaba zetten donderdag op de China International…

FlixTrain breidt uit in Europa 

FlixTrain breidt uit in Europa 

07/11/2019

FlixTrain wordt mogelijk een concurrent van Thalys op de lijn tussen Parijs en Brussel, met een doorverbinding naar Rotterdam en Amsterdam. In 2021 is de Europese treinmarkt vrij en mogen…

Verkeerstoren Lelystad open

Verkeerstoren Lelystad open

07/11/2019

De verkeerstoren op Lelystad Airport is sinds donderdagmorgen in gebruik, vooruitlopend op de openstelling voor grote vliegtuigen, waarvoor nog geen datum bekend is. Op de site van Lelystad Airport staat…