Home / Reisagenten / Invoering distributietoeslag KLM zorgt voor chaos

Invoering distributietoeslag KLM zorgt voor chaos

Invoering distributietoeslag KLM zorgt voor chaos

De invoering van de distributietoeslag van KLM per 1 april, is gepaard gegaan met chaos. Dit zegt Auke van den Bos, directeur van travel managment company (TMC) HRG.

Sinds 1 april komt op alle tickets van KLM en Air France die via een Global Distribution System (GDS) worden geboekt, een toeslag van 11 euro per enkele reis. Agenten die een zogenoemde NDC Transition Agreement (NTA) hebben getekend, worden echter gevrijwaard van deze toeslag.

“Het ‘waiven’ van de distributietoeslag was inderdaad de bedoeling,” zegt Auke van den Bos, directeur van HRG. “Alle agenten die ik heb gesproken, meer dan tien in totaal, zijn tegen problemen aangelopen. Hoewel al deze TMC’s de NTA hebben ondertekend, wordt soms toch de toeslag in rekening gebracht. Of het ging de eerste twee dagen goed, maar vanochtend niet meer. Kortom: de uitvoering rammelt aan alle kanten.”

Dat is niet verwonderlijk vindt Van den Bos, gezien de tijdsdruk die stond op invoering van het nieuwe systeem. “Op donderdagavond 29 maart, dus net voor het Paasweekend, is de overeenkomst tussen Air France-KLM en Amadeus pas getekend. Als je vervolgens op 1 april overgaat op de nieuwe situatie, vind je het gek dat er dan problemen ontstaan? Je kunt toch verwachten dat 48 uur niet voldoende is om alles ‘monkey proof’ te maken? Ik vind het onbegrijpelijk dat KLM aan de ingangsdatum van 1 april heeft vastgehouden.”

KLM is tekortgeschoten
KLM is duidelijk aantoonbaar tekortgeschoten en het is dan ook niet meer dan redelijk dat zij de gevolgen daarvan voor haar rekening neemt, vindt Van den Bos. “Agenten hebben in het Paasweekend achter hun computer moeten zitten om alles recht te breien en klanten uit te leggen wat eraan de hand is. Het gaat dus niet alleen om het terugvorderen van de toeslagen die ten onrechte zijn geclaimd, maar ook de hinder en tijd die wij hebben ondervonden. Wij verwachten van KLM dat zij de gevolgen van deze rammelende uitvoering voor haar rekening neemt en met een passend voorstel komt om dit te compenseren.”

Aan de medewerking van de agenten ligt het niet, geeft Van den Bos aan. “Zowel HRG als de collega TMC’s die ik gesproken heb, hebben 1 à 1,5 week geleden de NTA met KLM getekend. KLM zou ervoor zorgen dat wij op basis van onze Office ID’s zouden worden gevrijwaard van de distributietoeslag. Voor het weekend hebben veel agenten nog vragen gesteld aan KLM – zij werden verzekerd dat alles op tijd zou worden doorgevoerd. Ook bijvoorbeeld tickets die al waren geboekt, maar nog niet uitgegeven. KLM heeft die belofte niet waar kunnen maken. Wij vertrouwen er dan ook op dat KLM ruiterlijk erkent dat de problemen uitsluitend en alleen aan haar kant zijn ontstaan en zij de gevolgen voor haar rekening neemt,” aldus Van den Bos.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….