Home / Reisagenten / Hoe twintigjarig STI zich door de coronacrisis heen slaat

Hoe twintigjarig STI zich door de coronacrisis heen slaat

Hoe twintigjarig STI zich door de coronacrisis heen slaat

Schiphol Travel International bestaat vandaag, 1 oktober, twintig jaar. Door de corona pandemie zijn het ook voor STI zware tijden, maar de twee directeuren, Daan Lenderink en Arlette van Bezu, hebben er het volste vertrouwen in dat hun travel management company zich door de crisis heen zal slaan.

“De strategie van ons familiebedrijf richt zich op het waardebehoud van core-assets: ons team waar we twintig jaar aan hebben gebouwd, onze IT, onze leveranciers en onze producten,” zegt algemeen directeur Daan Lenderink (links op de foto). “Stakeholders value in plaats van shareholders value, een ondernemersmentaliteit boven een beleggersmentaliteit. Wij hebben aldus veel minder hard ingegrepen dan veel van onze collega’s, geen gedwongen ontslagen, maar behoud van assets waaronder onze mensen.”

Terug naar het jaar 2000: met welke intentie hebt u STI opgericht?
Lenderink: “Na jaren werkzaam geweest te zijn bij diverse reisorganisaties merkten wij dat klanten vooral behoefte hadden aan één vast contactpersoon in plaats van zakendoen met een groot, onpersoonlijk call centre waar men steeds iemand anders aan de lijn krijgt. Na uitgebreid marktonderzoek hebben we op basis van de belangrijkste klantwensen Schiphol Travel International opgericht. Wij kozen toen voor een ‘platte’ organisatiestructuur met dedicated accountmanagers, die voor klanten bereikbaar zijn via directe telefoonnummers en mailadressen. Er zijn met uitzondering van de directie geen managementlagen en alle taken en verantwoordelijkheden liggen zoveel mogelijk  bij de medewerkers.”

Kunt u die positie als anti-call centre dienstverlener nader toelichten?
Arlette van Bezu, commercieel directeur (op de foto, rechts): “Dankzij onze platte organisatie hebben we weinig overhead. We hebben geen supervisors, geen managers, maar alleen accountmanagers die vanuit één niveau voor de klant altijd de vaste contactpersoon is, die alles weet en precies kan aangeven wat binnen de regels van het reisbeleid kan en mag. Deze intensieve persoonlijke benadering staat haaks op wat een call centre doet.”

Wat is de huidige doelstelling van STI?
Lenderink: “We houden vast aan onze eigen waarden en datgene waarvoor we staan. Een goede, persoonlijke dienstverlening gaat de diepte in. Met smart ticketing en een op maat gemaakt deskundig advies maken wij zichtbaar hoe er kan worden bespaard op reizen. In die zin zijn wij een one-stop-shop. De afgelopen jaren is daarbij technologie onze belangrijkste focus geworden. Door de opzet van ons eigen IT-ontwikkelteam zijn we getransformeerd van reisbedrijf naar tech provider. Persoonlijk contact en onderscheidende IT-oplossingen vormen het fundament van ons bedrijf.”

Welke eisen stelt u aan uw medewerkers?
Van Bezu: “Onze medewerkers zijn allemaal fulltime accountmanagers met minimaal vijf jaar ervaring en minimaal een FAT2 IATA-opleiding. De menselijke factor is tevens onze critical success factor.”

Wat waren de mijlpalen in twintig jaar?
Lenderink: “De uitbreiding van één naar zeven kantoren op Schiphol WTC, de opening van een kantoor in Rotterdam, met een specialisatie in marine en een kantoor in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast de groei van vijf naar honderd medewerkers en de transformatie van reisbedrijf naar tech-bedrijf.”

Hoe ziet u de (nabije) toekomst?
Van Bezu: “Er zal altijd behoefte blijven aan de dienstverlening van TMC’s en persoonlijk contact wint het daarbij. Dat is de reden waarom mensen vliegen. Zodra de corona-pandemie onder controle is, verwachten wij dat zakelijk reizen weer snel zal toenemen. We hebben alle processen in huis om bedrijven daarbij te ondersteunen: ticketing, facturering, IT, Duty of Care, alles.”

Lenderink: “Het is essentieel om zelf de controle te kunnen behouden over alle bedrijfsprocessen. Daarom doen we niet aan offshore outsourcing naar exotische landen zoals India, Curaçao of Fiji. We hebben zelfs onze organisatie laten certificeren door EY (Ernst & Young, red.) om de hoge kwaliteit van de medewerkers en de dienstverlening te kunnen waarborgen. Naast het persoonlijke concept lopen we ver vooruit op technologie. Eigenlijk zijn we inmiddels een technology provider die ook tickets verkoopt. Dat was voor corona al het geval en zal daarna ook zo zijn.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eurostar ‘leeg’ naar Londen

Eurostar ‘leeg’ naar Londen

26/10/2020

Maandagmorgen is de eerste overstapvrije Eurostar van Amsterdam naar Londen gereden. Door corona was de trein zo goed als leeg. Aan weerszijden van het traject moeten reizigers namelijk in quarantaine…

Europa gaat weer op slot

Europa gaat weer op slot

26/10/2020

De tweede coronagolf slaat hard toe in Europa. Veel landen voeren de reisrestricties op. Voor de luchtvaart is dit een doemscenario. Alleen Zweden en Griekenland zijn vanuit Nederland nog vrij…

EasyJet bepleit sneltest

EasyJet bepleit sneltest

26/10/2020

Niet zozeer een vaccin, maar testen die een corona-vrije vlucht garanderen zullen passagiers het vertrouwen geven om weer te gaan vliegen. Dit zegt William Vet van easyJet tijdens een online-event…

Delta weert 460 weigeraars

Delta weert 460 weigeraars

26/10/2020

Delta Air Lines heeft tot nu toe 460 mensen op de eigen ‘no-fly list’ gezet wegens hun weigering een mondkapje te dragen. Terwijl in de VS het aantal nieuwe coronagevallen…

Kan app reiswereld redden?

Kan app reiswereld redden?

23/10/2020

Er is een nieuwe app, CommonPass: een soort gezondheidspas die de wereldwijd gestagneerde luchtvaart en reisbranche weer op gang moeten brengen. Het is een initiatief van de non-profitorganisaties World Economic…

BA somber over de luchtvaart 

BA somber over de luchtvaart 

22/10/2020

De internationale luchtvaart komt volgens de CEO van British Airways mogelijk nooit terug op het niveau van topjaar 2019. BA’s moederbedrijf IAG heeft intussen de capaciteit verder teruggeschroefd na nieuwe…