Home / Reisagenten / Hoe twintigjarig STI zich door de coronacrisis heen slaat

Hoe twintigjarig STI zich door de coronacrisis heen slaat

Hoe twintigjarig STI zich door de coronacrisis heen slaat

Schiphol Travel International bestaat vandaag, 1 oktober, twintig jaar. Door de corona pandemie zijn het ook voor STI zware tijden, maar de twee directeuren, Daan Lenderink en Arlette van Bezu, hebben er het volste vertrouwen in dat hun travel management company zich door de crisis heen zal slaan.

“De strategie van ons familiebedrijf richt zich op het waardebehoud van core-assets: ons team waar we twintig jaar aan hebben gebouwd, onze IT, onze leveranciers en onze producten,” zegt algemeen directeur Daan Lenderink (links op de foto). “Stakeholders value in plaats van shareholders value, een ondernemersmentaliteit boven een beleggersmentaliteit. Wij hebben aldus veel minder hard ingegrepen dan veel van onze collega’s, geen gedwongen ontslagen, maar behoud van assets waaronder onze mensen.”

Terug naar het jaar 2000: met welke intentie hebt u STI opgericht?
Lenderink: “Na jaren werkzaam geweest te zijn bij diverse reisorganisaties merkten wij dat klanten vooral behoefte hadden aan één vast contactpersoon in plaats van zakendoen met een groot, onpersoonlijk call centre waar men steeds iemand anders aan de lijn krijgt. Na uitgebreid marktonderzoek hebben we op basis van de belangrijkste klantwensen Schiphol Travel International opgericht. Wij kozen toen voor een ‘platte’ organisatiestructuur met dedicated accountmanagers, die voor klanten bereikbaar zijn via directe telefoonnummers en mailadressen. Er zijn met uitzondering van de directie geen managementlagen en alle taken en verantwoordelijkheden liggen zoveel mogelijk  bij de medewerkers.”

Kunt u die positie als anti-call centre dienstverlener nader toelichten?
Arlette van Bezu, commercieel directeur (op de foto, rechts): “Dankzij onze platte organisatie hebben we weinig overhead. We hebben geen supervisors, geen managers, maar alleen accountmanagers die vanuit één niveau voor de klant altijd de vaste contactpersoon is, die alles weet en precies kan aangeven wat binnen de regels van het reisbeleid kan en mag. Deze intensieve persoonlijke benadering staat haaks op wat een call centre doet.”

Wat is de huidige doelstelling van STI?
Lenderink: “We houden vast aan onze eigen waarden en datgene waarvoor we staan. Een goede, persoonlijke dienstverlening gaat de diepte in. Met smart ticketing en een op maat gemaakt deskundig advies maken wij zichtbaar hoe er kan worden bespaard op reizen. In die zin zijn wij een one-stop-shop. De afgelopen jaren is daarbij technologie onze belangrijkste focus geworden. Door de opzet van ons eigen IT-ontwikkelteam zijn we getransformeerd van reisbedrijf naar tech provider. Persoonlijk contact en onderscheidende IT-oplossingen vormen het fundament van ons bedrijf.”

Welke eisen stelt u aan uw medewerkers?
Van Bezu: “Onze medewerkers zijn allemaal fulltime accountmanagers met minimaal vijf jaar ervaring en minimaal een FAT2 IATA-opleiding. De menselijke factor is tevens onze critical success factor.”

Wat waren de mijlpalen in twintig jaar?
Lenderink: “De uitbreiding van één naar zeven kantoren op Schiphol WTC, de opening van een kantoor in Rotterdam, met een specialisatie in marine en een kantoor in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast de groei van vijf naar honderd medewerkers en de transformatie van reisbedrijf naar tech-bedrijf.”

Hoe ziet u de (nabije) toekomst?
Van Bezu: “Er zal altijd behoefte blijven aan de dienstverlening van TMC’s en persoonlijk contact wint het daarbij. Dat is de reden waarom mensen vliegen. Zodra de corona-pandemie onder controle is, verwachten wij dat zakelijk reizen weer snel zal toenemen. We hebben alle processen in huis om bedrijven daarbij te ondersteunen: ticketing, facturering, IT, Duty of Care, alles.”

Lenderink: “Het is essentieel om zelf de controle te kunnen behouden over alle bedrijfsprocessen. Daarom doen we niet aan offshore outsourcing naar exotische landen zoals India, Curaçao of Fiji. We hebben zelfs onze organisatie laten certificeren door EY (Ernst & Young, red.) om de hoge kwaliteit van de medewerkers en de dienstverlening te kunnen waarborgen. Naast het persoonlijke concept lopen we ver vooruit op technologie. Eigenlijk zijn we inmiddels een technology provider die ook tickets verkoopt. Dat was voor corona al het geval en zal daarna ook zo zijn.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…