Home / Reisagenten / Harm Kreulen, KLM: bijna alle agenten hebben NTA getekend

Harm Kreulen, KLM: bijna alle agenten hebben NTA getekend

Harm Kreulen, KLM: bijna alle agenten hebben NTA getekend

Bijna alle (zaken)reisagenten hebben inmiddels een NDC Transition Agreement (NTA) getekend met KLM, zegt Harm Kreulen, directeur Air France-KLM Benelux. “Meer dan 90 procent van de Nederlandse markt is afgedekt,” aldus Kreulen.

Een NTA vrijwaart de reisagent van de distributietoeslag op boekingen van tickets van Air France-KLM die via een Global Distribution System (GDS) worden gemaakt. Per 1 april heft KLM een toeslag van 22 euro per retourticket.

Het distributielandschap verandert en daardoor ook de verhouding tussen airline, reisagent en GDS. Air France-KLM wil de vergoedingen die zij aan de GDS’en betaalt voor gebruik van het distributieplatform verlagen. Maar het alternatief, het nieuwe Air France-KLM reserveringssysteem gebaseerd op New Distribution Capability (NDC), is verre van klaar. Medio februari is het eerste NDC-ticket van KLM uitgegeven. Daar houdt het dan ook op. Functionaliteiten die voor zakenreisagenten onmisbaar zijn – zoals het wijzingen of annuleren van een ticket, meerdere segmenten boeken of klantenprofielen opslaan – kent het systeem (nog) niet.

Private Channel en NTA
Als tussenoplossing heeft KLM het Private Channel Agreement in het leven geroepen, waarbij zowel de GDS’en als de reisagenten moeten inleveren. Vrijdag heeft Air France-KLM een overeenkomst gesloten met Amadeus om dit te faciliteren, met Travelport deze afspraak al eerder bezegeld.

Reisagenten kunnen een NDC Transition Agreement (NTA) tekenen, waarna ze worden gevrijwaard van de distributietoeslag en toegang blijven behouden tot alle tarieven die KLM ook via haar eigen systemen aanbiedt. Onderdeel van de NTA is dat de agent afziet van de segmentvergoeding die hij van de GDS ontvangt, waardoor ook de kosten die KLM aan de GDS moet betalen omlaag kunnen. Sommige agenten worden daar – op basis van bilaterale afspraken – weer door KLM voor gecompenseerd. Deze transitie-overeenkomst met zakenreisagenten heeft een looptijd van twee jaar, met de mogelijkheid om met een jaar te verlengen. Dit geeft KLM én de GDS’en de tijd om het NDC-platform verder te ontwikkelen.

Uitstel tot 10 april
Sommige agenten zijn woedend, omdat KLM per se wil vasthouden aan de ingangsdatum van 1 april. Het contract met Amadeus is pas 29 maart bezegeld. Maar van de agenten die met Amadeus werken (zo’n 80 procent van de Nederlandse markt) werd wel verwacht dat ze op voorhand een NTA tekenden. Brancheorganisatie ANVR heeft bedongen dat agenten die de overeenkomst tekenen, per 1 april níet met een toeslag worden geconfronteerd, maar nog wel tot 10 april hun handtekening kunnen herroepen.

“Die tien dagen zijn niet zozeer ‘bedenktijd’, want de meeste agenten hebben immers al de NTA met ons getekend,” zegt Kreulen. “Het is nu aan henzelf om met het GDS tot overeenstemming te komen. Feitelijk is het dus ‘processing time’ – er is immers tijd nodig voor ‘legal checks’ ten aanzien van de afspraken tussen de agent en het GDS, alsmede tijd voor de ‘filing’ van de uitzonderingen. Daarvoor hebben agenten 10 dagen extra de tijd. Wij anticiperen op die overeenkomst tussen agent en GDS door al meteen per 1 april de agent van de GDS-toeslag te vrijwaren.”

“Het is dus maar hoe je het bekijkt,” zegt Kreulen. “Ik ben van mening dat dat wij de agent hiermee van dienst zijn. Zoals het in goed partnership betaamt, werken wij hier op basis van vertrouwen en geven wij op voorhand de uitzondering op de toeslag, zonder dat de NTA helemaal bekrachtigd is. Immers, daarvoor moet de agent nog tekenen met het GDS. Wij gaan echter uit van een positieve uitkomst.”

De NTA’s die zijn ondertekend hebben betrekking op de Nederlandse markt. Dat impliceert dat er nog geen overeenkomsten zijn gesloten met de grote, internationale Travel Management Companies, zoals Amex, BCD en CWT.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Winstwaarschuwing Ryanair

Winstwaarschuwing Ryanair

18/01/2019

Ryanair heeft vandaag de tweede winstwaarschuwing in vier maanden tijd afgegeven. De winst van het boekjaar, dat afloopt op 31 maart, valt nu naar verwachting 100 miljoen euro lager uit….

Nieuw plan voor Lelystad

Nieuw plan voor Lelystad

17/01/2019

Lelystad Airport zal in de eerste fase na opening, gepland in 2020, vooral een overloopluchthaven voor Schiphol worden, maar niet exclusief, zo staat in een brief van minister Cora van…

Norwegian krimpt in

Norwegian krimpt in

17/01/2019

Norwegian Air vermindert het aantal routes met de Boeing 737 als onderdeel van een ‘ingrijpende heroverweging’ van haar operatie. Dit is door de airline uit Oslo bekendgemaakt. Vier Europese bases…

Koppen gerold bij CWT

Koppen gerold bij CWT

16/01/2019

Carlson Wagonlit Travel (CWT) heeft vijf hoge managers in Europa aan de kant gezet, onder wie de MD voor de Benelux, Olivier Chateau. De vijf hebben CWT inmiddels ‘verlaten’ zegt…