Home / Reisagenten / Haken en ogen aan de DCC

Haken en ogen aan de DCC

Haken en ogen aan de DCC

De Distribution Cost Charge (DCC) van Lufthansa staat voorlopig onder de YR-IATA code, omdat het technisch nog niet gelukt is deze te tonen in het OB-veld voor tickets. Dat zei Lawrence Ryan, marketing en salesmanager van Lufthansa in de VS tijdens een webinar van ACTE over de DCC.

In Brazilië wordt de toeslag daarom voorlopig helemaal niet geheven. De YR-code mag daar uitsluitend voor door de overheid opgelegde toeslagen worden gebruikt. De DCC geldt ook niet voor tickets met vertrek vanuit China, Hongkong, Iran, Libië, Nieuw-Zeeland en Jemen, omdat de legaliteit van de toeslag daar ter discussie staat, aldus Lufthansa. Voor tickets die vanuit die landen genoemd worden, maar met een vertrek elders, geldt de DCC wel.

In de systemen van de GDS’en staat de DCC er automatisch in, dat geldt ook voor corporate booking tools die zijn aangesloten op een GDS.

De toeslag geldt voor alle airlines die bij de Lufthansa Groep horen; behalve Lufthansa ook Austrian Airlines, Brussels Airlines en Swiss. Voor landen in de eurozone bedraagt de toeslag 16 euro. In de meeste andere markten geldt ook een vast tarief, oftewel, deze is niet afhankelijk van de wisselkoersen.

In de VS geldt vanaf 1 september een toeslag van 17,50 dollar voor tickets geboekt via de GDS, in Canada is dat 23 Canadese dollar. Ook voor het Verenigd Koninkrijk is een vast bedrag vastgesteld, in dit geval 11,30 pond, voor Zwitserland 16 Zwitserse frank en in Japan 2180 yen. Voor de landen die andere valuta gebruiken geldt dat de heffing op het moment van boeken wordt omgerekend uitgaande van de 16 euro die in Europa geldt.

Ryan waarschuwde reisagenten dat het boeken van transatlantische vluchten via de codeshare met Air Canada en United een beperkte methode is om de toeslag ‘te ontduiken’. Volgens hem kan dat niet bij elke vlucht; een deel van de vlucht (een leg) zal geboekt moeten worden bij Lufthansa.

De DCC is non refundable, ook niet wanneer het ticket dat wel is. Ryan zei dat agenten die een automatisch refund tool gebruiken, dit handmatig moeten aanpassen. Bij wijzigingen blijft de in eerste instantie afgegeven DCC staan. Tenslotte zei Ryan dat Lufthansa nog geen directe verbinding heeft met corporate booking tools, maar dat zij daar wel over in gesprek zijn.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…