Home / Reisagenten / Haken en ogen aan de DCC

Haken en ogen aan de DCC

Haken en ogen aan de DCC

De Distribution Cost Charge (DCC) van Lufthansa staat voorlopig onder de YR-IATA code, omdat het technisch nog niet gelukt is deze te tonen in het OB-veld voor tickets. Dat zei Lawrence Ryan, marketing en salesmanager van Lufthansa in de VS tijdens een webinar van ACTE over de DCC.

In Brazilië wordt de toeslag daarom voorlopig helemaal niet geheven. De YR-code mag daar uitsluitend voor door de overheid opgelegde toeslagen worden gebruikt. De DCC geldt ook niet voor tickets met vertrek vanuit China, Hongkong, Iran, Libië, Nieuw-Zeeland en Jemen, omdat de legaliteit van de toeslag daar ter discussie staat, aldus Lufthansa. Voor tickets die vanuit die landen genoemd worden, maar met een vertrek elders, geldt de DCC wel.

In de systemen van de GDS’en staat de DCC er automatisch in, dat geldt ook voor corporate booking tools die zijn aangesloten op een GDS.

De toeslag geldt voor alle airlines die bij de Lufthansa Groep horen; behalve Lufthansa ook Austrian Airlines, Brussels Airlines en Swiss. Voor landen in de eurozone bedraagt de toeslag 16 euro. In de meeste andere markten geldt ook een vast tarief, oftewel, deze is niet afhankelijk van de wisselkoersen.

In de VS geldt vanaf 1 september een toeslag van 17,50 dollar voor tickets geboekt via de GDS, in Canada is dat 23 Canadese dollar. Ook voor het Verenigd Koninkrijk is een vast bedrag vastgesteld, in dit geval 11,30 pond, voor Zwitserland 16 Zwitserse frank en in Japan 2180 yen. Voor de landen die andere valuta gebruiken geldt dat de heffing op het moment van boeken wordt omgerekend uitgaande van de 16 euro die in Europa geldt.

Ryan waarschuwde reisagenten dat het boeken van transatlantische vluchten via de codeshare met Air Canada en United een beperkte methode is om de toeslag ‘te ontduiken’. Volgens hem kan dat niet bij elke vlucht; een deel van de vlucht (een leg) zal geboekt moeten worden bij Lufthansa.

De DCC is non refundable, ook niet wanneer het ticket dat wel is. Ryan zei dat agenten die een automatisch refund tool gebruiken, dit handmatig moeten aanpassen. Bij wijzigingen blijft de in eerste instantie afgegeven DCC staan. Tenslotte zei Ryan dat Lufthansa nog geen directe verbinding heeft met corporate booking tools, maar dat zij daar wel over in gesprek zijn.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor krimpt belang Huazhu

Accor krimpt belang Huazhu

08/12/2019

Accor halveert het eigen belang in de Chinese strategische partner Huazhu Hotels Group. Het Franse bedrijf heeft 5,8 procent van de aandelen van het beursgenoteerde Huazhu te koop aangeboden, voor…

Interim CEO bij Garuda

Interim CEO bij Garuda

06/12/2019

De  raad van commissarissen van Garuda Indonesia heeft Fuad Rizal benoemd tot waarnemend CEO, naast zijn huidige functie als directeur van finance & risk management van de airline. De aanstelling…

Z-Afrika pompt geld in SAA     

Z-Afrika pompt geld in SAA     

06/12/2019

De Zuid-Afrikaanse regering pompt 260 miljoen euro in het noodlijdende  South African Airways (SAA). De staatsmaatschappij is ook onder curatele gesteld. Vorige maand legde een grote staking SAA nog volledig…

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

06/12/2019

Er komen onderzoeken naar enkele nieuwe spoorverbindingen in Nederland. Het treinvervoer mag zich momenteel verheugen in een belangrijke impuls, ook onder zakelijke reizigers, als gevolg van de klimaatproblematiek. Nu het…

Weer staatslening Alitalia 

Weer staatslening Alitalia 

06/12/2019

De Italiaanse regering geeft Alitalia een nieuwe overheidslening, nu van 400 miljoen euro. De carrier, partner van KLM en Air France, is technisch failliet, maar kan via staatskrediet al twee…