Home / Reisagenten / Haken en ogen aan de DCC

Haken en ogen aan de DCC

Haken en ogen aan de DCC

De Distribution Cost Charge (DCC) van Lufthansa staat voorlopig onder de YR-IATA code, omdat het technisch nog niet gelukt is deze te tonen in het OB-veld voor tickets. Dat zei Lawrence Ryan, marketing en salesmanager van Lufthansa in de VS tijdens een webinar van ACTE over de DCC.

In Brazilië wordt de toeslag daarom voorlopig helemaal niet geheven. De YR-code mag daar uitsluitend voor door de overheid opgelegde toeslagen worden gebruikt. De DCC geldt ook niet voor tickets met vertrek vanuit China, Hongkong, Iran, Libië, Nieuw-Zeeland en Jemen, omdat de legaliteit van de toeslag daar ter discussie staat, aldus Lufthansa. Voor tickets die vanuit die landen genoemd worden, maar met een vertrek elders, geldt de DCC wel.

In de systemen van de GDS’en staat de DCC er automatisch in, dat geldt ook voor corporate booking tools die zijn aangesloten op een GDS.

De toeslag geldt voor alle airlines die bij de Lufthansa Groep horen; behalve Lufthansa ook Austrian Airlines, Brussels Airlines en Swiss. Voor landen in de eurozone bedraagt de toeslag 16 euro. In de meeste andere markten geldt ook een vast tarief, oftewel, deze is niet afhankelijk van de wisselkoersen.

In de VS geldt vanaf 1 september een toeslag van 17,50 dollar voor tickets geboekt via de GDS, in Canada is dat 23 Canadese dollar. Ook voor het Verenigd Koninkrijk is een vast bedrag vastgesteld, in dit geval 11,30 pond, voor Zwitserland 16 Zwitserse frank en in Japan 2180 yen. Voor de landen die andere valuta gebruiken geldt dat de heffing op het moment van boeken wordt omgerekend uitgaande van de 16 euro die in Europa geldt.

Ryan waarschuwde reisagenten dat het boeken van transatlantische vluchten via de codeshare met Air Canada en United een beperkte methode is om de toeslag ‘te ontduiken’. Volgens hem kan dat niet bij elke vlucht; een deel van de vlucht (een leg) zal geboekt moeten worden bij Lufthansa.

De DCC is non refundable, ook niet wanneer het ticket dat wel is. Ryan zei dat agenten die een automatisch refund tool gebruiken, dit handmatig moeten aanpassen. Bij wijzigingen blijft de in eerste instantie afgegeven DCC staan. Tenslotte zei Ryan dat Lufthansa nog geen directe verbinding heeft met corporate booking tools, maar dat zij daar wel over in gesprek zijn.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Groot baanverlies bij Booking

Groot baanverlies bij Booking

04/08/2020

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Dit heeft het Amerikaanse bedrijf dinsdag op het hoofdkantoor in Amsterdam bekendgemaakt. Het boekingsplatform voor hotels en andere accommodatie is sinds maart door…

Krimp easyJet 99,6 procent

Krimp easyJet 99,6 procent

04/08/2020

EasyJet heeft dinsdag bekendgemaakt dat verkeer en omzet in april, mei en juni met 99,6 procent zijn gekrompen. Toch houdt de airline de moed erin: de operatie is hervat en…

Mach 3 vlucht met Branson

Mach 3 vlucht met Branson

03/08/2020

Corona of niet, Virgin Galactic zet de plannen voor een zakenvliegtuig met een top van 3.700 kilometer p/u door. Het bedrijf, opgericht door de Britse tycoon Richard Branson, maakte maandag…

CWT afgeperst: 4 mln euro

CWT afgeperst: 4 mln euro

03/08/2020

CWT heeft vorige week 414 bitcoin, een kleine vier miljoen euro, betaald aan hackers die erin waren geslaagd via gijzelsoftware de computers van het bedrijf deels uit te schakelen. Persbureau…

Knokpartij op KLM-vlucht

Knokpartij op KLM-vlucht

03/08/2020

In een vliegtuig van KLM dat afgelopen vrijdag op weg was naar Ibiza heeft zich een vechtpartij tussen passagiers voorgedaan. Aanleiding zou de weigering zijn geweest van enkele van hen…