Home / Reisagenten / GBT verbindt GDS met NDC

GBT verbindt GDS met NDC

GBT verbindt GDS met NDC

American Express Global Business Travel (GBT) heeft via een nieuwe release van de eigen online bookingtool Neo verbinding gemaakt met twee wereldwijde distributiesystemen (GDS’en) voor online New Distribution Capability (NDC) content.

Neo is nu gelinkt met Amadeus’ NDC-X en Sabre’s Beyond NDC via GBT’s Supply Management Platform. Er wordt nog gewerkt aan NDC-integratie met de derde grote GDS, Travelport.

Met de release van een nieuwe versie van Neo introduceert GBT ook informatie van Routehappy, een dochtermaatschappij van ATPCO. Dit Amerikaanse bedrijf verzamelt tarieven en data voor de luchtvaart en reiswereld en distribueert ze.

De GDS-en betrekken hun data ook van ATPCO, een private onderneming die in handen is van vijftien grote airlines, waaronder KLM en Air France. ATPCO werkt samen met ruim 400 luchtvaartmaatschappijen en verzorgt 99 procent van alle tariefgegevens, wereldwijd.

Inzicht
Via Neo en Routehappy by ATPCO kunnen gebruikers van GBT nu meer inzicht krijgen in wat inbegrepen is in een vluchttarief, zegt het bedrijf. De eerste fase omvat productinformatie over specifieke vluchten, zoals beschikbaarheid van wifi, menukeuzes en beenruimte. De volgende fase behelst ticketcomponenten, zoals toegang tot de lounge en de hoeveelheid toegestane bagage.

‘Door partnerships met luchtvaartmaatschappijen, GDS’en en Routehappy, blijft GBT zich richten op samenwerking om robuuste, schaalbare oplossingen aan klanten te leveren,’ aldus GBT in een verklaring. ‘Het gemeenschappelijke doel is altijd om alle content van luchtvaartmaatschappijen beschikbaar te maken op een manier die bijdraagt aan innovatie, de mogelijkheden om prijzen te vergelijken en de waarde voor de klant.’

Geen derde partijen
‘Reismanagers en reizigers verwachten dat TMC’s een uitgebreide reeks opties van luchtvaartmaatschappijen beschikbaar maken in één winkelervaring, zodat ze niet op zoek hoeven gaan naar niet-GDS-tarieven via dure derde partijen of directe boekingskanalen van luchtvaartmaatschappijen,’ zo vervolgt GBT.

In augustus 2019 heeft GBT de eerste live NDC-enabled boekingen van American Airline-vluchten gemaakt met behulp van de Amadeus Travel API. ‘Het is bemoedigend om te weten dat andere TMC’s nu hetzelfde pad volgen,’ zegt GBT

‘Omdat Neo voorop loopt bij het leveren van schaalbare oplossingen, kijkt GBT ook uit naar updates van belangrijke OBT-partners.’ Sommige OBT’s bevinden zich nog in de pilot-modus, maar GBT zegt te verwachten dat velen in 2020 opschalen met GBT en GDS’en.

Content
GBT werkt met alle belangrijke OBT’s samen om de luchtvaartretail te bevorderen, voor ‘uitgebreide en relevante content’ te zorgen en de gebruikerservaring te verbeteren. Hiertoe heeft GBT aangeboden zijn Supply Management Platform te integreren met OBT-partners om NDC-oplossingen, Routehappy en ander nieuw content-gerelateerd aanbod aan klanten te leveren.

John Bukowski, directeur contentdistributie van GBT zegt in een toelichting: ‘Verbinding maken met de GDS’en voor NDC-content en met Routehappy voor informatie over vlucht en voorzieningen toont onze toewijding om een ​​volledig content-aanbod te blijven aanbieden waarin kan worden gewinkeld en waarin aanbod kan worden vergeleken in een transparante omgeving.’

Gebruikerservaring
‘NDC werkt alleen als standaard als het ons kan helpen om deze belofte op grote schaal waar te maken en bedrijven en zakenreizigers echt waarde te bieden. We richten ons op het leveren van een verbeterde gebruikerservaring, terwijl we samenwerken met klanten om ervoor te zorgen dat ze controle blijven houden over hun programma’s,’ aldus Bukowski.

GBT werkt momenteel samen met American Airlines, United, Delta Air Lines, Air France-KLM, International Airlines Group (IAG), Qantas en  andere luchtvaartmaatschappijen aan gezamenlijke retail-initiatieven.

‘Hoewel samenwerking tussen TMC’s, luchtvaartmaatschappijen en GDS’en met gemeenschappelijke doelstellingen al bewezen heeft waarde te creëren voor klanten, houden sommige luchtvaartmaatschappijen vast aan een geïsoleerde benadering van retail. Zij kiezen ervoor om content te verbergen, kosten toe te voegen en transparantie te verminderen,’ zegt GBT.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…

GBT: know-before-you-go

GBT: know-before-you-go

08/07/2020

American Express GBT heeft Travel Vitals gelanceerd, een ‘dynamisch’ online platform met informatie over zakenreizen. De tool toont de huidige reisbeperkingen als gevolg van corona, voor specifieke locaties. American Express…

Van Aelst blijft aan bij Okura

Van Aelst blijft aan bij Okura

07/07/2020

Marcel van Aelst (72) is de nieuwe chairman van de Okura Nikko Hotel Management Company, de hoogste functie ooit voor een niet-Japanner in het bedrijf. In een interview met Zakenreis…

Opstart zakenreis? VCK helpt

Opstart zakenreis? VCK helpt

07/07/2020

VCK Travel heeft een white paper gepubliceerd, bestemd voor bedrijven, om hun zakenreizen post-corona weer op te starten. Het zakenreisbureau gaat in op vragen over ‘het nieuwe normaal’, zoals reisbeleid,…