Home / Reisagenten / GBT: groei luchtvaart remt af

GBT: groei luchtvaart remt af

GBT: groei luchtvaart remt af

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar jaarlijkse Air Monitor gepubliceerd en voorziet daarin dat politieke en economische onzekerheid over de hele wereld zal bijdragen aan minder grote groei in de vraag naar vliegtickets in 2020.

Luchtvaartmaatschappijen krijgen te maken met stijgende kosten voor olie, arbeid en infrastructuur, maar zullen slechts ‘minimale ruimte’ hebben om tarieven te verhogen, zegt GBT, vooral door de ‘felle’ concurrentie in de sector.

Joakim Johansson, vice president, global business consulting bij GBT zegt in een verklaring: “Hoewel onzekerheid een belangrijk thema lijkt te zijn voor het komende jaar, zien we in dit rapport diverse factoren waar inkopers van zakelijke vluchten in 2020 waarschijnlijk invloed van zullen ondervinden, zoals retailstrategieen van luchtvaartmaatschappijen, toenemende tariefssegmentatie en een verhoogde focus op duurzaamheid.”

“Met een reeks veranderlijke elementen die van invloed zijn op bedrijfsluchtvaartprogramma’s, is het belangrijk voor kopers om voorzien te zijn van de best beschikbare inzichten, data en advies om succesvolle resultaten voor hun organisaties mogelijk te maken,” aldus Johansson.

Stabiel in Europa
Voor Europa denkt De Monitor dat de tarieven stabiel blijven, tegen een achtergrond van trage groei, met prijzen die met minder dan een procent stijgen op vluchten binnen Europa. “Luchtvaartmaatschappijen staan ​​op een aantal fronten onder druk, met bezorgdheid over overcapaciteit, sterke concurrentie in de open luchtvaartruimte, hoge kosten voor regelgeving en een inefficiënte infrastructuur. Het fenomeen flygskam (vliegschaamte) komt het meest voor in Europa en zorgt voor toenemende concurrentie van treinverkeer.”

GBT constateert verder dat tarief-segmentatie (ontbundeling) blijft toenemen als een manier voor vervoerders om tegelijkertijd te voldoen aan de verschillende behoeften en budgetten van hun passagiers en om te reageren op de prijsvechters.

Tarief-segmentatie is niet beperkt tot economy-tarieven, zegt GBT – Emirates was onlangs de eerste carrier die ontbundelde business class-tarieven aanbiedt, en andere luchtvaartmaatschappijen kunnen volgen. “De beschikbaarheid van goedkopere business class-stoelen kan nieuwe kansen bieden voor bedrijven in hun onderhandelingen met vervoerders,” aldus GBT.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….