American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar jaarlijkse Air Monitor gepubliceerd en voorziet daarin dat politieke en economische onzekerheid over de hele wereld zal bijdragen aan minder grote groei in de vraag naar vliegtickets in 2020.
Luchtvaartmaatschappijen krijgen te maken met stijgende kosten voor olie, arbeid en infrastructuur, maar zullen slechts ‘minimale ruimte’ hebben om tarieven te verhogen, zegt GBT, vooral door de ‘felle’ concurrentie in de sector.
Joakim Johansson, vice president, global business consulting bij GBT zegt in een verklaring: “Hoewel onzekerheid een belangrijk thema lijkt te zijn voor het komende jaar, zien we in dit rapport diverse factoren waar inkopers van zakelijke vluchten in 2020 waarschijnlijk invloed van zullen ondervinden, zoals retailstrategieen van luchtvaartmaatschappijen, toenemende tariefssegmentatie en een verhoogde focus op duurzaamheid.”
“Met een reeks veranderlijke elementen die van invloed zijn op bedrijfsluchtvaartprogramma’s, is het belangrijk voor kopers om voorzien te zijn van de best beschikbare inzichten, data en advies om succesvolle resultaten voor hun organisaties mogelijk te maken,” aldus Johansson.
Stabiel in Europa
Voor Europa denkt De Monitor dat de tarieven stabiel blijven, tegen een achtergrond van trage groei, met prijzen die met minder dan een procent stijgen op vluchten binnen Europa. “Luchtvaartmaatschappijen staan op een aantal fronten onder druk, met bezorgdheid over overcapaciteit, sterke concurrentie in de open luchtvaartruimte, hoge kosten voor regelgeving en een inefficiënte infrastructuur. Het fenomeen flygskam (vliegschaamte) komt het meest voor in Europa en zorgt voor toenemende concurrentie van treinverkeer.”
GBT constateert verder dat tarief-segmentatie (ontbundeling) blijft toenemen als een manier voor vervoerders om tegelijkertijd te voldoen aan de verschillende behoeften en budgetten van hun passagiers en om te reageren op de prijsvechters.
Tarief-segmentatie is niet beperkt tot economy-tarieven, zegt GBT – Emirates was onlangs de eerste carrier die ontbundelde business class-tarieven aanbiedt, en andere luchtvaartmaatschappijen kunnen volgen. “De beschikbaarheid van goedkopere business class-stoelen kan nieuwe kansen bieden voor bedrijven in hun onderhandelingen met vervoerders,” aldus GBT.
