Home / Reisagenten / GBT: groei luchtvaart remt af

GBT: groei luchtvaart remt af

GBT: groei luchtvaart remt af

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar jaarlijkse Air Monitor gepubliceerd en voorziet daarin dat politieke en economische onzekerheid over de hele wereld zal bijdragen aan minder grote groei in de vraag naar vliegtickets in 2020.

Luchtvaartmaatschappijen krijgen te maken met stijgende kosten voor olie, arbeid en infrastructuur, maar zullen slechts ‘minimale ruimte’ hebben om tarieven te verhogen, zegt GBT, vooral door de ‘felle’ concurrentie in de sector.

Joakim Johansson, vice president, global business consulting bij GBT zegt in een verklaring: “Hoewel onzekerheid een belangrijk thema lijkt te zijn voor het komende jaar, zien we in dit rapport diverse factoren waar inkopers van zakelijke vluchten in 2020 waarschijnlijk invloed van zullen ondervinden, zoals retailstrategieen van luchtvaartmaatschappijen, toenemende tariefssegmentatie en een verhoogde focus op duurzaamheid.”

“Met een reeks veranderlijke elementen die van invloed zijn op bedrijfsluchtvaartprogramma’s, is het belangrijk voor kopers om voorzien te zijn van de best beschikbare inzichten, data en advies om succesvolle resultaten voor hun organisaties mogelijk te maken,” aldus Johansson.

Stabiel in Europa
Voor Europa denkt De Monitor dat de tarieven stabiel blijven, tegen een achtergrond van trage groei, met prijzen die met minder dan een procent stijgen op vluchten binnen Europa. “Luchtvaartmaatschappijen staan ​​op een aantal fronten onder druk, met bezorgdheid over overcapaciteit, sterke concurrentie in de open luchtvaartruimte, hoge kosten voor regelgeving en een inefficiënte infrastructuur. Het fenomeen flygskam (vliegschaamte) komt het meest voor in Europa en zorgt voor toenemende concurrentie van treinverkeer.”

GBT constateert verder dat tarief-segmentatie (ontbundeling) blijft toenemen als een manier voor vervoerders om tegelijkertijd te voldoen aan de verschillende behoeften en budgetten van hun passagiers en om te reageren op de prijsvechters.

Tarief-segmentatie is niet beperkt tot economy-tarieven, zegt GBT – Emirates was onlangs de eerste carrier die ontbundelde business class-tarieven aanbiedt, en andere luchtvaartmaatschappijen kunnen volgen. “De beschikbaarheid van goedkopere business class-stoelen kan nieuwe kansen bieden voor bedrijven in hun onderhandelingen met vervoerders,” aldus GBT.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
‘Prima’ cijfers Schiphol

‘Prima’ cijfers Schiphol

14/02/2020

Schiphol heeft volgens financieel directeur Jabine van der Meijs een ‘prima’ jaar achter de rug. Het aantal passagiers groeide slechts licht, maar de financiële resultaten waren ‘solide, met een stijging…

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

14/02/2020

2020 wordt volgens president-directeur Dick Benschop ‘een cruciaal jaar.’ Hij noemde vrijdag de situatie rond Lelystad, de ontwikkeling op ‘de middellange termijn’ en de ‘contouren van de luchtvaart richting 2050’…

Deal Corendon en KLM

Deal Corendon en KLM

13/02/2020

KLM heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vakantiebedrijf Corendon over vluchten naar Curaçao. Vanaf het winterseizoen 2020/2021 neemt Corendon gedurende een periode van drie jaar een kwart miljoen stoelen af…

Air Italy uit de lucht

Air Italy uit de lucht

12/02/2020

Air Italy is bankroet. Alle vluchten zijn deze week stopgezet. Het is een gevoelige klap voor Qatar Airways, dat 49 procent van de aandelen bezat. Alitalia daarentegen lijkt er wel…