Home / Reisagenten / GBT: groei luchtvaart remt af

GBT: groei luchtvaart remt af

GBT: groei luchtvaart remt af

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar jaarlijkse Air Monitor gepubliceerd en voorziet daarin dat politieke en economische onzekerheid over de hele wereld zal bijdragen aan minder grote groei in de vraag naar vliegtickets in 2020.

Luchtvaartmaatschappijen krijgen te maken met stijgende kosten voor olie, arbeid en infrastructuur, maar zullen slechts ‘minimale ruimte’ hebben om tarieven te verhogen, zegt GBT, vooral door de ‘felle’ concurrentie in de sector.

Joakim Johansson, vice president, global business consulting bij GBT zegt in een verklaring: “Hoewel onzekerheid een belangrijk thema lijkt te zijn voor het komende jaar, zien we in dit rapport diverse factoren waar inkopers van zakelijke vluchten in 2020 waarschijnlijk invloed van zullen ondervinden, zoals retailstrategieen van luchtvaartmaatschappijen, toenemende tariefssegmentatie en een verhoogde focus op duurzaamheid.”

“Met een reeks veranderlijke elementen die van invloed zijn op bedrijfsluchtvaartprogramma’s, is het belangrijk voor kopers om voorzien te zijn van de best beschikbare inzichten, data en advies om succesvolle resultaten voor hun organisaties mogelijk te maken,” aldus Johansson.

Stabiel in Europa
Voor Europa denkt De Monitor dat de tarieven stabiel blijven, tegen een achtergrond van trage groei, met prijzen die met minder dan een procent stijgen op vluchten binnen Europa. “Luchtvaartmaatschappijen staan ​​op een aantal fronten onder druk, met bezorgdheid over overcapaciteit, sterke concurrentie in de open luchtvaartruimte, hoge kosten voor regelgeving en een inefficiënte infrastructuur. Het fenomeen flygskam (vliegschaamte) komt het meest voor in Europa en zorgt voor toenemende concurrentie van treinverkeer.”

GBT constateert verder dat tarief-segmentatie (ontbundeling) blijft toenemen als een manier voor vervoerders om tegelijkertijd te voldoen aan de verschillende behoeften en budgetten van hun passagiers en om te reageren op de prijsvechters.

Tarief-segmentatie is niet beperkt tot economy-tarieven, zegt GBT – Emirates was onlangs de eerste carrier die ontbundelde business class-tarieven aanbiedt, en andere luchtvaartmaatschappijen kunnen volgen. “De beschikbaarheid van goedkopere business class-stoelen kan nieuwe kansen bieden voor bedrijven in hun onderhandelingen met vervoerders,” aldus GBT.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vliegverbod UK nu tot 1 april

Vliegverbod UK nu tot 1 april

04/03/2021

Het vliegverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Latijns-Amerika naar Nederland is verlengd met vier weken tot 1 april. Dit schrijft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan…

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

04/03/2021

De Lufthansa Group heeft over 2020 een nettoverlies geleden van 6,7 miljard euro, als gevolg van de coronacrisis. De Duitse onderneming kromp het personeelsbestand in met een vijfde. De vraag…

IATA: geen vaccinatieplicht

IATA: geen vaccinatieplicht

03/03/2021

Passagiers hoeven wat IATA betreft niet te zijn ingeënt tegen corona om te mogen reizen, maar de organisatie legt de verantwoordelijkheid hiervoor bij overheden. “Als de Europese Unie een vaccinatieplicht…

Winst Zoom 671 mln dollar

Winst Zoom 671 mln dollar

02/03/2021

Zoom Video Communications heeft over 2020/21 een nettowinst geboekt van 671 miljoen dollar op een omzet van 2,6 miljard. De onderneming profiteert sterk van de coronacrisis, waardoor veel zakenreizen zijn…

ANVR wil vaccinatieboekje

ANVR wil vaccinatieboekje

01/03/2021

De ANVR wil corona opnemen in het ‘gele boekje’ met vaccinaties, om mensen weer vrij te kunnen laten reizen. Airlines zoals KLM en ook de Nederlandse regering zijn terughoudend over…