Home / Reisagenten / Expedia: door corona minder afhankelijkheid van Google

Expedia: door corona minder afhankelijkheid van Google

Expedia: door corona minder afhankelijkheid van Google

Corona raakt de reisbranche diep, maar heeft ook voordelen, denkt de Expedia Group. Het Amerikaanse bedrijf was tot nu toe voor zijn marketing sterk afhankelijk van Google. De crisis van nu zou kunnen leiden tot een ‘reset’, met minder afhankelijkheid van deze technologiereus.

Expedia, een online travel agent (OTA), maakte deze week de resultaten over het eerste kwartaal bekend. Die waren uiteraard niet goed, met een omzetdaling van 15 procent, van 2,6 miljard dollar naar 2,2 miljard. En het wordt nog veel slechter: in april verwacht Expedia 95 procent minder om te zetten in vergelijking met dezelfde maand in 2019. Mei en juni zullen nog geen verbetering brengen.

Verschiet
Toch is de CEO, Peter Kern, die vorige maand aantrad, niet pessimistisch. Hij denkt dat er ‘grote dingen’ in het verschiet liggen. De belangrijkste ‘kans’ is dat Expedia minder afhankelijk van Google wordt. In 2019 was Expedia ruim 6 miljard dollar kwijt aan marketing via Google, die in feite een concurrent is in het verkopen van reizen.

“Google probeert ons al geruime tijd als intermediair uit te schakelen,” zei Kern deze week in een verklaring “en wij hebben daarbij enkele niet zo handige keuzes gemaakt.” De OTA is ‘veel te afhankelijk’ geweest van performance marketing, waarmee ‘ongezonde groei’ werd nagejaagd, aldus Kern.

Corona biedt straks de kans tot een ‘reset’ en een meer ‘gedisciplineerde aanpak,’ denkt de CEO. “We hebben nu niet de volumes om alternatieve kanalen voor marketing te testen, maar we hebben wel de kans voor een totale reset, want we zijn in feite aanbeland op zero marketing,” aldus Kern.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Marc Lammens weg bij ATPI

Marc Lammens weg bij ATPI

03/06/2020

Marc Lammens is vertrokken bij de ATPI Groep. Lammens was sinds augustus 2017 managing director van de zakenreisactiviteiten van ATPI in Nederland en België. Zijn werkzaamheden worden per direct overgenomen…