Home / Reisagenten / Ex-werknemer ATP: Willem S. dwong ons tot oplichting

Ex-werknemer ATP: Willem S. dwong ons tot oplichting

Ex-werknemer ATP: Willem S. dwong ons tot oplichting

Oud-medewerker Lisette van Leeuwen van ATP Business Travel heeft op LinkedIn een emotionele brief geplaatst, gericht aan ex-directeur Willem S., die deze week terecht stond voor oplichting en valsheid in geschrifte. Ze schrijft dat S. haar dwong klanten op te lichten om ‘extra marge te creëren.’

“Achttien jaar lang werkte ik met hart en ziel in de reisbranche. Ik boekte oneindig veel reizen en reisde zelf oneindig veel. Totdat ook het onvermijdelijke op mijn pad kwam. Ik werd gedwongen mee te werken aan het creëren van ‘extra marges’ om de portemonnee van mijn baas te spekken,” schrijft Lisette van Leeuwen op LinkedIn.

“Ik deed niet mee. Ik zwichtte niet. Ik boog niet voor de intimidatie. Wat dat voor mij betekende, lees je in mijn brief aan Willem. Willem, de CEO van ATP die nu, jaren later, terecht staat voor oplichting en valsheid in geschrifte. Eindelijk gerechtigheid. Niet alleen voor de klanten van ATP die jarenlang stelselmatig opgelicht zijn, maar ook voor de medewerkers die gedwongen werden er aan mee te werken,” aldus Van Leeuwen.

Ethische bezwaren
De strafzaak tegen Willem S. en ATP Business Travel werd 5 en 6 oktober in de rechtbank van Amsterdam behandeld. Tijdens de zitting werden onder meer verklaringen van medewerkers voorgelezen door de officier van Justitie, bericht NOS.nl.

De rechter omschreef de werksituatie onder S. als volgt: “Er komt een zweem naar boven dat veel medewerkers ethische bezwaren hadden en huilend aan het bureau zaten. Het lijkt me gek dat u daar niet van op de hoogte was.” S. wierp tegen “amper opmerkingen” te hebben gehoord van medewerkers en zich “geen huilende mensen” te kunnen herinneren.

Het Openbaar Ministerie eist zestien maanden gevangenisstraf tegen de oud-bestuurder, waarvan acht maanden voorwaardelijk. Daarnaast eist het OM twee miljoen euro boete voor het bedrijf, waarvan één miljoen euro voorwaardelijk. In verband met de omvang van het dossier zal de rechter naar verwachting pas op 23 november het vonnis uitspreken. Lees meer over de strafzaak hier.

Mijn naam is Lisette
De brief van de oud medewerker bij ATP Business Travel, gericht aan S., begint als volgt:

Beste Willem,
Aangezien je aan het OM hebt verklaard je geen huilende mensen aan jouw bureau te kunnen herinneren, stel ik me even voor. Mijn naam is Lisette en ik was enige jaren werkzaam bij ATP voor die belangrijke Amerikaanse klant. Weet je nog?

Ik was die jonge vrouw die ethische bezwaren had bij jouw bedrijfsvoering. Die zat te trillen en te huilen achter haar bureau omdat haar manager haar met haar rug tegen de muur had gezet en had gezegd dat ze haar klant koste wat kost zou moeten oplichten om ‘extra marge’ te creëren. Het bedrijf zou tenslotte failliet gaan als ik er niet aan meedeed, en dat wilde ik natuurlijk niet op mijn geweten hebben.

Ik was die jonge vrouw die je op non-actief zette ‘om thuis maar even rustig bij te komen van alles’. Die jonge vrouw die je tegen haar lieve collega’s opzette waar ze al die jaren zo fijn mee had gewerkt. Die lieve collega’s die haar met elke dag dat ze thuis zat, meer begonnen te verafschuwen. Tenslotte was het ook allemaal mijn fout. ATP zou failliet gaan omdat ik mijn klant, die mij jarenlang als een van hen had beschouwd, niet wilde oplichten.

Twee keer moest ik bij je op audiëntie komen. De eerste keer was je verbolgen, beschuldigde ik jou nou echt van oplichting? De tweede keer was je poeslief. Of ik misschien weer aan het werk zou willen als de extra marge werkzaamheden bij mijn klant gestopt zou worden? Niet dat je iets deed wat niet mocht. Maar je wilde er best mee stoppen.

Lisette van Leeuwen heeft het bedrijf inmiddels verlaten. Voor de volledige brief klik hier.

De voormalige ATP-directeur Willem S., die nu terecht staat, is al bijna vijf jaar geleden per direct vervangen. Ook de overige directieleden uit die periode hebben het bedrijf al lang verlaten. Een volledig nieuw managementteam heeft het roer volledig omgegooid ten aanzien van werkwijze en contractafspraken. De afgelopen jaren heeft ATP er hard aan gewerkt om het vertrouwen van klanten en medewerkers te herstellen.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dialoog Rutte met de ANVR

Dialoog Rutte met de ANVR

27/01/2021

De ANVR gaat donderdag in gesprek met demissionair premier Mark Rutte over het steunpakket voor de reissector. Ook TUI zal bij de ontmoeting aanwezig zijn. ANVR-voorzitter Frank Oostdam en TUI-directeur…

MAA: minder hinder vereist

MAA: minder hinder vereist

27/01/2021

Maastricht Aachen Airport (MAA) kan tot 2030 groeien, mits de geluidshinder afneemt. Dit adviseert Pieter van Geel in een rapport, waarin ‘de effecten van corona’ op de marktvraag niet zijn…

SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

26/01/2021

KLM blijft inzetten op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen en heeft het bestaande programma omgedoopt tot Corporate SAF (sustainable aviation fuel). “Juist in deze crisistijd,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM…

Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…