Home / Reisagenten / Ex-werknemer ATP: Willem S. dwong ons tot oplichting

Ex-werknemer ATP: Willem S. dwong ons tot oplichting

Ex-werknemer ATP: Willem S. dwong ons tot oplichting

Oud-medewerker Lisette van Leeuwen van ATP Business Travel heeft op LinkedIn een emotionele brief geplaatst, gericht aan ex-directeur Willem S., die deze week terecht stond voor oplichting en valsheid in geschrifte. Ze schrijft dat S. haar dwong klanten op te lichten om ‘extra marge te creëren.’

“Achttien jaar lang werkte ik met hart en ziel in de reisbranche. Ik boekte oneindig veel reizen en reisde zelf oneindig veel. Totdat ook het onvermijdelijke op mijn pad kwam. Ik werd gedwongen mee te werken aan het creëren van ‘extra marges’ om de portemonnee van mijn baas te spekken,” schrijft Lisette van Leeuwen op LinkedIn.

“Ik deed niet mee. Ik zwichtte niet. Ik boog niet voor de intimidatie. Wat dat voor mij betekende, lees je in mijn brief aan Willem. Willem, de CEO van ATP die nu, jaren later, terecht staat voor oplichting en valsheid in geschrifte. Eindelijk gerechtigheid. Niet alleen voor de klanten van ATP die jarenlang stelselmatig opgelicht zijn, maar ook voor de medewerkers die gedwongen werden er aan mee te werken,” aldus Van Leeuwen.

Ethische bezwaren
De strafzaak tegen Willem S. en ATP Business Travel werd 5 en 6 oktober in de rechtbank van Amsterdam behandeld. Tijdens de zitting werden onder meer verklaringen van medewerkers voorgelezen door de officier van Justitie, bericht NOS.nl.

De rechter omschreef de werksituatie onder S. als volgt: “Er komt een zweem naar boven dat veel medewerkers ethische bezwaren hadden en huilend aan het bureau zaten. Het lijkt me gek dat u daar niet van op de hoogte was.” S. wierp tegen “amper opmerkingen” te hebben gehoord van medewerkers en zich “geen huilende mensen” te kunnen herinneren.

Het Openbaar Ministerie eist zestien maanden gevangenisstraf tegen de oud-bestuurder, waarvan acht maanden voorwaardelijk. Daarnaast eist het OM twee miljoen euro boete voor het bedrijf, waarvan één miljoen euro voorwaardelijk. In verband met de omvang van het dossier zal de rechter naar verwachting pas op 23 november het vonnis uitspreken. Lees meer over de strafzaak hier.

Mijn naam is Lisette
De brief van de oud medewerker bij ATP Business Travel, gericht aan S., begint als volgt:

Beste Willem,
Aangezien je aan het OM hebt verklaard je geen huilende mensen aan jouw bureau te kunnen herinneren, stel ik me even voor. Mijn naam is Lisette en ik was enige jaren werkzaam bij ATP voor die belangrijke Amerikaanse klant. Weet je nog?

Ik was die jonge vrouw die ethische bezwaren had bij jouw bedrijfsvoering. Die zat te trillen en te huilen achter haar bureau omdat haar manager haar met haar rug tegen de muur had gezet en had gezegd dat ze haar klant koste wat kost zou moeten oplichten om ‘extra marge’ te creëren. Het bedrijf zou tenslotte failliet gaan als ik er niet aan meedeed, en dat wilde ik natuurlijk niet op mijn geweten hebben.

Ik was die jonge vrouw die je op non-actief zette ‘om thuis maar even rustig bij te komen van alles’. Die jonge vrouw die je tegen haar lieve collega’s opzette waar ze al die jaren zo fijn mee had gewerkt. Die lieve collega’s die haar met elke dag dat ze thuis zat, meer begonnen te verafschuwen. Tenslotte was het ook allemaal mijn fout. ATP zou failliet gaan omdat ik mijn klant, die mij jarenlang als een van hen had beschouwd, niet wilde oplichten.

Twee keer moest ik bij je op audiëntie komen. De eerste keer was je verbolgen, beschuldigde ik jou nou echt van oplichting? De tweede keer was je poeslief. Of ik misschien weer aan het werk zou willen als de extra marge werkzaamheden bij mijn klant gestopt zou worden? Niet dat je iets deed wat niet mocht. Maar je wilde er best mee stoppen.

Lisette van Leeuwen heeft het bedrijf inmiddels verlaten. Voor de volledige brief klik hier.

De voormalige ATP-directeur Willem S., die nu terecht staat, is al bijna vijf jaar geleden per direct vervangen. Ook de overige directieleden uit die periode hebben het bedrijf al lang verlaten. Een volledig nieuw managementteam heeft het roer volledig omgegooid ten aanzien van werkwijze en contractafspraken. De afgelopen jaren heeft ATP er hard aan gewerkt om het vertrouwen van klanten en medewerkers te herstellen.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…