Home / Reisagenten / De impact van nieuwe technologie

De impact van nieuwe technologie

De impact van nieuwe technologie

BCD Travel brengt onder het label Inform zes papers uit over de impact van opkomende technologieën zoals blockchain en machine learning. “Travel managers moeten zich realiseren dat er nieuwe technologieën aan komen die belangrijk zijn voor hun reisprogramma’s,” zegt Mike Eggleton.

Een van de technologieën waarmee travel managers en bedrijven redelijk snel, eenvoudig en goedkoop hun voordeel kunnen doen, zijn bots,” zegt Mike Eggleton, senior manager Analytics & Research bij BCD Travel. “Dan moet je niet denken aan chatbots, maar aan de bots zelf. Die zijn breed toepasbaar, en het wordt steeds eenvoudiger om ze in te stellen. Ze kunnen heel goed herhalende taken uitvoeren, zoals facturatie en het doen van betalingen. Of een geschikte locatie vinden voor een bijeenkomst met mensen uit verschillende continenten. Zo’n bot kan rekening houden met alles wat daarbij komt kijken. Wij mensen kunnen hier behoorlijk wat tijd mee kwijt zijn.”

Eggleton zegt dat travel managers veel van de opkomen­-de technologieën niet zelf implementeren. “We zien vooral aan de kant van de leveranciers veel nieuwe technolo­gieën opduiken, waar klanten intussen ongemerkt gebruik van maken. Een aantal van onze grote klanten past deze technologieën al toe in de eigen bedrijfsvoering. En dan is het ook makkelijker om ze te integreren in hun zakenreisprogramma’s.”

Early adopters
De vraag is of travel managers bereid en in staat zijn om de nieuwe technologieën in hun voordeel te gebruiken. Eggleton: “Momenteel zijn zaken als blockchain, Artificial Intelligence (AI) en Virtual Reality (VR) voor veel travel managers nog een ver-van-mijn-bedshow. Maar zodra deze technologieën breed beschikbaar zijn, zullen zij snel de mogelijkheden ervan inzien. Waarschijnlijk zullen op dat moment hun zakenreizigers ook vragen om deze toepassingen te gebruiken. Vergelijk het met de opkomst van apps: het gebruik van applicaties werd eerst ook als futuristisch gezien. Pas toen ze volop voor­handen waren, zagen travel managers de mogelijkheden en het nut ervan in.”

En dan: hoeveel van de travel managers waar BCD mee werkt, hebben al een of meerdere van deze techno­logieën omarmd? En wat heeft het hen gebracht?

Eggleton: “Er zijn altijd early adopters die graag experimen­teren met nieuwe concepten. De grote meerderheid van de bedrijven is er echter nog niet aan toe om opkomende technologieën breed in te zetten. Zij nemen een wat afwachtende houding aan en beslissen pas later op basis van best practices en ervaringen van degenen die het al hebben uitgetest. Dit impliceert dat senior management uiteraard de ontwikkelingen volgt, maar vanaf een afstand. Met de selectie van de juiste tools en de implementatie ervan zijn ze minder bezig. Hun focus ligt voornamelijk op het resultaat: zorgen voor een optimaal rendement, het verbeteren van de efficiëntie en het nakomen van de zorgplicht. Daarnaast is het senior management vooral bezig met de vraag of het behalen van het resultaat op de slimst mogelijke manier wordt aangepakt. Als de nieuwe technologieën in dat plaatje passen, is het management ongetwijfeld snel overtuigd.”

Slimme contracten
Ook reisaanbieders gebruiken machine learning en chatbots en kunnen daarmee steeds persoonlijker aan­biedingen doen aan zakelijke reizigers. Dus is de vraag: hoe kunnen travel managers grip houden op hun reisbeleid? Eggleton: “Bied je personeel een sterk gepersonali­seerd aanbod. Neem bijvoorbeeld standaard hun voorkeurshotel op, en geef ze binnen het reis­programma meer ruimte voor eigen keuzes.

In de Sourcing-paper van BCD Travel, de eerste van een serie van zes, wordt uitgelegd dat op blockchain gebaseerde smart contracts kunnen worden ingezet om grip te houden op afspraken met hotels. Indien een bedrijf onvoldoende overnachtingen realiseert, komt de overeengekomen korting automatisch te vervallen. Een hotel dat onvoldoende kamers binnen een tarief beschikbaar heeft, zal daarvan ook automatisch de consequenties ervaren.

Maar hoe kunnen travel managers deze slimme contrac­ten afsluiten als daarvoor eerst een aansluiting op een blockchain-netwerk en aanvullende software nodig zijn? Eggleton geeft aan dat ze daarvoor bij hun eigen IT-afdeling moeten aankloppen. “Of bij derde partijen, zoals start-ups die innovatieve producten ontwikkelen met behulp van deze technologieën.”

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…

Boeing en FAA onder vuur

Boeing en FAA onder vuur

19/03/2019

Terwijl het bewijs groeit dat de crashes van twee Boeing 737 MAX’s dezelfde oorzaak hadden, komen zowel de fabrikant als de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA onder vuur te liggen. Mogelijk kreeg…

Belang ABP in Zaventem

Belang ABP in Zaventem

19/03/2019

Het Nederlandse Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds wordt voor 16,8 procent eigenaar van Brussels Airport (Zaventem), nadat de Australische investeringsgroep Macquarie haar belang te koop had aangeboden. ‘Afronding van de transactie vindt…