Home / Reisagenten / CWT: opwaartse trend in ticketprijs door komst NDC

CWT: opwaartse trend in ticketprijs door komst NDC

CWT: opwaartse trend  in ticketprijs door komst NDC

CWT Solutions Group, de consultancy tak van CWT, verwacht voor 2019 een ‘aanhoudend opwaartse trend’ in de gemiddelde ticketprijs wereldwijd, als gevolg van de verdere doorvoering van NDC door airlines.

De gemiddelde ticketprijs steeg in januari met ongeveer zes procent en in februari met vier procent. In maart en april zullen de tickets weer goedkoper zijn dan in de eerste twee maanden, maar daarna gaat de prijs weer omhoog, verwacht CWT.

“We voorzien een aanhoudende opwaartse trend in de gemiddelde ticketprijs in 2019”, zegt Christophe Renard, Vice President van CWT Solutions Group, in een verklaring. “Een van de redenen is dat meer airlines IATA’s New Distribution Capability (NDC) willen invoeren. Met als doel om meer additionele inkomsten te genereren, voor bijvoorbeeld stoelkeuze en bagage opties.”

Zakenreisorganisatie CWT raadt bedrijven aan na het maken van boekingen tracking tools in te zetten. Renard noemt dat een ‘effectieve manier om vóór vertrek de kosten van dure tickets te optimaliseren.’

Meer OBT-gebruik
Intussen neemt het gebruik van Online Booking Tools alsmaar toe, constateert CWT. Bedrijven stimuleren hun reizigers om via OBT’s en mobiele apps te boeken. CWT verwacht dat het gebruik van online booking tools deze maand voor het eerst boven de vijftig procent zal uitkomen, als deel van alle gemaakte boekingen. De eerste twee maanden was het OBT-gebruik 48 procent.

In een rapport voorspelt CWT verder dat reizigers de komende twee tijd korter van te voren zullen boeken dan voorheen. Tot en met februari werd 47 procent van de tickets meer dan veertien dagen voor vertrek geboekt. ‘Dit werd mede ingegeven door een strengere handhaving van het reisbeleid en aanscherping van de begrotingen aan het einde van vorig jaar,’ zegt CWT. ‘Nu bedrijven hun reisbeperkingen versoepelen, verwachten we dat in maart en april ongeveer 43 procent van de reizigers meer dan twee weken voor vertrek gaat boeken.’

Aan travel managers geeft CWT het advies om het belang van het ruim voor vertrek boeken onder de aandacht te blijven brengen van de zakenreizigers om zo grip te blijven houden op de kosten. “Dit kan bijvoorbeeld via een berichtje of pop-up op de OBT of via gerichte communicatie naar individuele reizigers,” zegt Renard. “Het is daarom cruciaal om ervoor te zorgen dat het bedrijfsreisbeleid goed is geïntegreerd in de OBT.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NS zet in op de flexreiziger

NS zet in op de flexreiziger

28/02/2020

NS wil de komende jaren inzetten op de ‘flexreiziger,’ die de vorm vervoer laat afhangen van het moment en de bestemming. Het spoorbedrijf heeft dit bekendgemaakt, samen met de jaarcijfers…

KLM-BCG ondersteunt Virgin

KLM-BCG ondersteunt Virgin

27/02/2020

Het partnerschap van KLM en de Boston Consulting Group voor de operationele digitalisering van luchtvaartmaatschappijen, heeft Virgin Atlantic als nieuwe klant binnengehaald. KLM-BCG zal Virgin ondersteunen bij het ‘optimaliseren en…

KLM grijpt in om corona

KLM grijpt in om corona

26/02/2020

KLM voert ‘drastische’ bezuinigingsmaatregelen door om de gevolgen van Covid-19, het coronavirus, het hoofd te bieden. Dit heeft financieel directeur Erik Swelheim in een uitgelekte, interne brief laten weten. “Het…