Home / Reisagenten / CWT: geen reorganisatie – ‘tijd voor functioneel model’

CWT: geen reorganisatie – ‘tijd voor functioneel model’

CWT: geen reorganisatie – ‘tijd voor functioneel model’

CWT is deze maand overgestapt op een functioneel model en van een reorganisatie is geen sprake. Dit zegt Jan Latenstein van Voorst namens CWT tegen Zakenreis in reactie op het nieuws dat de TMC ‘afscheid’ heeft genomen van de vijf country managers in Europa.

Zakenreis schreef vorige week dat er ‘koppen’ waren ‘gerold’ bij Carlson Wagonlit Travel (CWT), maar het bedrijf ziet dat anders. Latenstein van Voorst, de VP EMEA Multinational Program Management & Sales, geeft op het Haagse kantoor van het Amerikaanse bedrijf een uitgebreide toelichting.

“We spelen in op de veranderde vraag van onze klanten, binnen EMEA, met name van de multinationals. Zij verwachten van ons een multinationaal netwerk en willen het liefst contact met één call center van waaruit we hun mensen wereldwijd kunnen bedienen in verscheidene talen. Daarom is de functie van country manager in Europa in feite overbodig geworden.  We zijn overgegaan  op een functioneel model, waarbij nieuwe managers de hele klantorganisatie aansturen,” aldus Jan Latenstein van Voorst.

De vijf country managers/directors hadden stuk voor stuk een lange ervaring binnen CWT. Was er geen  andere plek voor hen binnen het bedrijf?
“We hebben wel degelijk due diligence gedaan en gekeken naar het profiel van de vijf, hun kennis en ervaring. Er bleek echter geen volledige match met de nieuw te creëren posities . Voor hen was er dus geen passende rol meer in het bedrijf.”

Was er ook een financiële reden voor dit besluit?
“Nee, er is absoluut geen sprake van een bezuinigingsoperatie. Het waren zeer gerespecteerde collega’s. Sommigen, onder wie Olivier Chateau (country manager Benelux, red.) ken ik al heel lang. Hun vertrek heeft niets te maken met hun functioneren. Sterker nog: in hun rol als country directors hebben zij ervoor gezorgd dat CWT nu de volgende stap heeft kunnen zetten. Ze hebben de landenorganisaties goed op poten gezet en zo een ontzettend belangrijke rol gespeeld. Maar het model is achterhaald.”

Zijn er nog andere functies die overbodig worden bij CWT?
“Nee, het personeelsbestand wordt niet ingekrompen. De enige verandering is dat deze vijf mensen het bedrijf hebben verlaten en dat is al heftig genoeg. Over het inhoudelijke proces kan ik niets zeggen. Daar ben ik zelf ook niet altijd persoonlijk bij betrokken geweest. Wat steeds helder was voor alle betrokkenen dat we naar een functioneel model zouden gaan.

CWT is een private, niet beursgenoteerde onderneming, dus u hoeft geen cijfers bekend te maken. Kunt u iets zeggen over de financiële resultaten?
“Ik heb de opdracht gekregen hier geen uitspraken over te doen, maar kan wel zeggen dat we onderaan de streep een positief resultaat hebben behaald in boekjaar 2017. Voor 2018 verwachten we dat ook en misschien nog wel beter.”

Binnenkort verschijnt in Zakenreis Magazine een langere versie van het interview met Jan Latenstein van Voorst, waarin hij dieper ingaat op de strategie van CWT.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Meer content bij GBT

Meer content bij GBT

23/04/2019

American Express Global Business Travel heeft zijn online programma uitgebreid waardoor bedrijven en zakenreizigers wereldwijd toegang hebben tot meer dan twee miljoen accommodaties. GBT maakt deze extra content beschikbaar via…

Ryanair verliest rechtszaak

Ryanair verliest rechtszaak

23/04/2019

Acht Nederlandse piloten hebben hun rechtszaak tegen Ryanair gewonnen en ontvangen in totaal ruim drie miljoen euro vergoeding. De kantonrechter in Oost-Brabant noemt de opstelling van de Ierse carrier ‘ernstig…

Uitstel A-pier op Schiphol

Uitstel A-pier op Schiphol

19/04/2019

De opening van de nieuwe ‘A-pier’ op Schiphol is met een jaar vertraagd en staat nu gepland voor december 2020. De luchthaven noemt uitgelopen werkzaamheden als reden voor het uitstel….