Home / Reisagenten / Brexit: er verandert nog niets

Brexit: er verandert nog niets

Brexit: er verandert nog niets

BCD Travel heeft een overzicht gemaakt van de impact van Brexit op zakenreizen. Conclusie: tot eind dit jaar zal er niet veel veranderen. ‘Wat de impact vanaf 2021 zal zijn, hangt af van een deal of no-deal Brexit,’ zegt BCD.

Het Verenigd Koninkrijk is sinds 31 januari officieel geen lid meer van de Europese Unie. Wat betekent dit voor zakenreizen, vraagt BCD Travel zich af. De consequenties voor grenscontrole, reisdocumenten, ziektekostenverzekering, mobiele roaming en hoteltarieven zijn door de zakenreisorganisatie op een rij gezet.

BCD benadrukt dat de UK zich nu in een overgangsfase bevindt. De onderhandelingen met de EU over de uitvoering van de Brexit lopen tot eind dit jaar. Het kan leiden tot een deal of een no-deal Brexit. Dat laatste, een zogenoemde harde Brexit, zal ‘serieuze gevolgen’ hebben voor zakenreizigers, zegt BCD. Onderstaand een samenvatting van het BCD-overzicht.

Grenscontrole
Vluchten tussen de EU en het VK zullen tot eind 2020 worden voortgezet en niet worden beïnvloed. Maar de kans op vertragingen en verstoringen is groot, vooral aan de grens tussen het VK en de EU. Een harde Brexit zal de grenscontrole op luchthavens en Eurostar-treinstations waarschijnlijk onmiddellijk beïnvloeden. Reizigers uit alle landen moeten ruimschoots de tijd nemen om door de douane en securitycontrole heen te komen.

Reisdocumenten
Op dit moment hebben EU-burgers een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) nodig om naar het VK te reizen. Tijdens de overgangsperiode blijft de ID-kaart een geldig document om het Verenigd Koninkrijk in of uit te reizen. Volgend jaar zal dit waarschijnlijk veranderen en hebben reizigers een geldig paspoort nodig.

Ziektekostenverzekering
De Europese ziektekostenverzekeringskaart (EHIC) biedt geen toegang tot medische zorg; het stelt alleen een NHS-ziekenhuis in de UK in staat om medische behandelkosten van een EU-burger door te berekenen aan een EU-lidstaat, en vice versa. Daardoor hoeft u soms geen aanspraak te maken op uw reisverzekering. Bij een harde Brexit zal de EHIC-kaart niet meer geldig zijn in de UK.

Roaming
Mobiele roaming in de UK blijft tot eind 2020 in principe gratis. Telecombedrijven kunnen zelf bepalen hoe ze na Brexit met roamingtarieven omgaan. Het is mogelijk dat ze tot een aparte deal komen, waarbij ze het commerciële belang van roaming voor Britse en EU-klanten aan beide zijden erkennen. Dit is dus niet per se afhankelijk van een handelsovereenkomst tussen het VK en de EU.

Hoteltarieven
In het geval van een no-deal Brexit, kan Londen komen te lijden onder een vraagafname. Normaliter zorgt een dalende vraag ervoor dat hotels hun tarieven verlagen. Maar hotels in het VK hebben een tweede Brexit-gerelateerd probleem: ze zijn sterk afhankelijk van personeel uit de EU.

Afhankelijk van een deal of no-deal Brexit, kan er een tekort aan personeel ontstaan, en dat kan de kosten voor hotels opdrijven. Dan moeten hotels beslissen of ze hun tarieven verhogen om de hogere kosten te dekken of juist verlagen voor een betere kamerbezetting.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Grote daling CO2 in Europa

Grote daling CO2 in Europa

28/01/2021

De CO2-uitstoot door het luchtverkeer was vorig jaar in Europese landen 57 procent lager dan in 2019. Dit blijkt uit cijfers van Eurocontrol. Nederland zat met min 41,2 procent onder…

Dialoog Rutte met de ANVR

Dialoog Rutte met de ANVR

27/01/2021

De ANVR gaat donderdag in gesprek met demissionair premier Mark Rutte over het steunpakket voor de reissector. Ook TUI zal bij de ontmoeting aanwezig zijn. ANVR-voorzitter Frank Oostdam en TUI-directeur…

MAA: minder hinder vereist

MAA: minder hinder vereist

27/01/2021

Maastricht Aachen Airport (MAA) kan tot 2030 groeien, mits de geluidshinder afneemt. Dit adviseert Pieter van Geel in een rapport, waarin ‘de effecten van corona’ op de marktvraag niet zijn…

SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

26/01/2021

KLM blijft inzetten op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen en heeft het bestaande programma omgedoopt tot Corporate SAF (sustainable aviation fuel). “Juist in deze crisistijd,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM…

Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…