Home / Reisagenten / BCD: corona raakt bijna 100 procent van de zakenreizen

BCD: corona raakt bijna 100 procent van de zakenreizen

BCD: corona raakt bijna 100 procent van de zakenreizen

Door de corona-pandemie is zakelijk reizen wereldwijd geraakt, zegt BCD Travel op basis van eigen onderzoek onder 1260 zakenreizigers wereldwijd in de periode van 4-11 mei. 76 procent heeft alle reizen opgeschort en in 23 procent van de gevallen vinden alleen ‘essentiële zakenreizen’ nog plaats.

Zeven op de tien internationale respondenten hadden zakenreizen gepland tijdens de periode waarin corona zich in hun regio begon te verspreiden, schrijft BCD over de survey. Van die reizen werd 67 procent geannuleerd of uitgesteld en 30 procent omgezet in virtuele vergaderingen. Wat overbleef was 3 procent van de meetings dat nog wel doorging.

Zorgen om quarantaine
BCD vroeg ook naar de mening over reizen in de komende periode, nu de beperkingen in sommige landen heel voorzichtig worden opgeheven. Uit de antwoorden blijkt dat zakenreizigers het meest bezorgd zijn over de quarantainemaatregelen na de reis in sommige landen. Ook social distancing en hygiëne van hun omgeving tijdens de reis zien velen als een probleem.

Het overgrote deel van de ondervraagden (90 procent) vindt verbeterde desinfectie op luchthavens en in vliegtuigen ‘zeer of uiterst belangrijk.’ Ook voor ‘veilige’ instapprocedures en lege stoelen in vliegtuigen bestaat vele steun.

Van de maatregelen door hotels, stond verbeterde schoonmaak bovenaan de lijst, waarbij 8 op de 10 respondenten dit als zeer of uiterst belangrijk beoordeelden, gevolgd door online inchecken en digitale kamersleutels, en verplicht gebruik van mondkapjes door hotelgasten en personeel.

Op de vraag naar regelgevende maatregelen, werd het gebruik van contactloze betalingssystemen (67 procent) en infraroodcamera’s om de lichaamstemperatuur te meten (58 procent) als belangrijkst genoemd.

Nieuwe toekomst
“Deze nieuwe inzichten in de verwachtingen van zakenreizigers helpen ons op weg naar de nieuwe toekomst van zakenreizen,“ zegt Mike Janssen (op de foto hierboven), de CCO van BCD Travel. “Het is van cruciaal belang om de prioriteiten van reizigers op het gebied van gezondheid- en veiligheidsmaatregelen op te nemen in je inkoopstrategie. Voorlopig zullen diensten die reizen veiliger maken een belangrijkere beslissingsfactor zijn voor travel managers dan de prijs. Bovendien zorgt het verstrekken van de juiste informatie op het juiste moment ervoor dat medewerkers met een goed gevoel weer op zakenreis kunnen gaan.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…

Restitutie weer binnen 7 dagen

Restitutie weer binnen 7 dagen

23/09/2020

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober zoals voorheen binnen zeven dagen hun klanten terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dit heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald. Toezichthouder ILT,…

Single European Sky in zicht?

Single European Sky in zicht?

22/09/2020

De Europese Commissie heeft dinsdag een ‘upgrade’ voorgesteld van de Single European Sky. Volgens Brussel dwingt de “scherpe terugval van het luchtverkeer” als gevolg van corona tot een grotere “elasticiteit”…

Lufthansa snijdt nog dieper

Lufthansa snijdt nog dieper

21/09/2020

Lufthansa heeft maandag een veel diepere ingreep in de eigen organisatie aangekondigd, met nóg minder personeel en verdere verkleining van de vloot. De Duitse airline spreekt over een “significante verslechtering”…