
De Belgian Association of Travel Management (BATM) ziet de Distribution Cost Charge (DCC) die Lufthansa vanaf september invoert, als een aanval gericht op de zakenreiziger. “Dit besluit benadeelt rechtstreeks de bedrijven die massaal gebruikmaken van GDS om hun zakenreizen te beheren.”
BATM zegt de eenzijdige beslissing van de moedermaatschappij van Brussels Airlines te betreuren. “Heel wat dienstenleveranciers zullen buitenspel gezet worden,” aldus voorzitter Geert Behets. “Bovendien wordt de zakenreiziger zelf ook getroffen; hij of zij zal de grootste moeite hebben om prijzen te vergelijken via de verschillende systemen.”
Lufthansa kondigde op 2 juni aan om vanaf september een toeslag (DCC) te rekenen voor alle boekingen die worden gemaakt via een GDS. De maatschappij vindt dat zij te weinig verdient aan haar kernactiviteit cq te veel betaalt aan de GDS’en. Voor reisagenten heeft Lufthansa een nieuwe website in het leven geroepen, als ze daarop boeken geldt de toeslag van 16 euro niet. Ook corporates worden aangemoedigd om direct bij de luchtvaartmaatschappij te boeken, tegen de afgesproken tarieven.
Volgens BATM zijn ondernemingen die internationaal actief zijn en vaak vanuit Brussel reizen, na september tienduizenden euro’s per jaar meer kwijt door de DCC. “Terwijl travel managers al onder druk staan om de reiskosten zoveel mogelijk te drukken.”
De bracheorganisatie is bang dat andere maatschappijen het voorbeeld van de Lufthansa Group volgen. “Dat zou leiden tot een ware explosie voor de kosten van zakenreizen.” Bovendien verliezen ondernemingen door rechtstreeks bij de maatschappij te boeken, zicht op waar hun werknemers zijn, waarschuwt BATM.
KLM heeft aan Zakenreis laten weten voorlopig geen concrete plannen in die richting te hebben.
