Home / Reisagenten / ATP schikt met Staat voor 3,5 miljoen euro in fraudezaak

ATP schikt met Staat voor 3,5 miljoen euro in fraudezaak

ATP schikt met Staat voor 3,5 miljoen euro in fraudezaak

Het Openbaar Ministerie (OM) is met de Nederlandse zakenreistak van de ATPI Group (voorheen bekend als ATP Business Travel) een zogenoemde ontnemingsschikking aangegaan voor een bedrag van 3,5 miljoen euro. Deze regeling kan volgen als een bedrijf geld heeft verdiend met een strafbaar feit.

Volgens het OM was er in het geval van ATP Business Travel sprake van valsheid in geschrifte en oplichting waarvoor ATP op 23 november 2020 door de rechtbank Amsterdam is veroordeeld voor valsheid in geschrifte (lees meer hier).

Het OM had de zakenreisorganisatie ATP gedagvaard voor valsheid in geschrifte gepleegd bij vier klanten en het oplichten van één klant in de jaren 2009 tot en met 2015. Met het bereiken van de schikking in de ontnemingszaak heeft het OM het hoger beroep ingetrokken in de strafzaak tegen het reisbureau. Een hoger beroep volgde omdat het OM onder meer van oordeel is dat ATP op grote schaal heeft gefraudeerd met veel gedupeerden. Dit in tegenstelling tot de rechtbank.

Fouten in de marges
‘Reisorganisaties, dus ook zakenreisorganisaties zoals ATP, moeten in overeenstemming met de contractvoorwaarden opereren en transparant zijn over de kosten die zij hun klanten in rekening brengen,’ aldus de verklaring van het OM. ‘Allerlei extra marges van de reisorganisatie mogen niet worden verwerkt in de prijs van de tickets als dat in strijd is met de afspraken. Het contractenbestand was omvangrijk met elk zijn eigen voorwaarden. De operatie was naar het oordeel van het OM niet ingericht op de naleving van de contractvoorwaarden, maar om zo veel mogelijk marge te maken zonder dat het op zou vallen bij de klanten. Als een reisorganisatie in strijd met de afspraken niet transparant is over de extra marges, pleegt deze valsheid in geschriften.’

Naar het oordeel van het OM gebeurde dit meer dan incidenteel bij ATP. ‘Het was een wezenlijk onderdeel van het bedrijfsmodel. De gewraakte handelingen hebben over meerdere jaren tot en met 2015 plaatsgevonden.’

Vergoedingen aan klanten
Het nieuwe management bij ATP heeft in de afgelopen jaren aan meerdere klanten teveel in rekening gebrachte kosten vergoed voor een totaal bedrag van 2,3 miljoen euro, aldus het OM. ‘De omvang van de ontnemingsschikking gaat verder dan de bewezenverklaring van de rechtbank. Daarmee doet deze in voldoende mate recht aan de ernst en het belang van de zaak.’
ATPI en de oud-directeur van het bedrijf trekken ook hun hoger beroep in. Dat betekent dat een einde is gekomen aan deze strafzaak.

Einde aan slepende procedure
“Hiermee komt definitief een einde aan de slepende juridische procedure, die in 2016 ontstond rond enkele klantcontracten,” zegt Jeroen van Hest, director International network & commercial services namens de ATPI Group. “ATP Business Travel BV en het Openbaar Ministerie zijn in goed overleg een schikking overeengekomen. Concreet betekent dit dat geen van beide partijen in hoger beroep gaat tegen de uitspraak van de rechtbank Amsterdam van 23 november 2020.  We zijn vanzelfsprekend ontzettend blij dat hiermee eindelijk een einde komt aan een zaak, die is ontstaan onder de voormalige directie die in 2016 geheel is vervangen. Het huidige management, onder leiding van Helen van Berkel, zet het nieuwe beleid onverminderd voort.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….