
In 2015 werd er wereldwijd 1,42 procent meer uitgegeven aan zakenreizen dan in het jaar daarvoor. Deze stijging is twee keer zo groot als verwacht, meldt American Express Global Business Travel in haar jaarlijkse EVP Barometer.
Verder blijkt uit het onderzoek van Amex dat veiligheid de hoogste prioriteit heeft bij het management van bedrijven als het om zakenreizen gaat. In de Barometer van 2014 stonden de kosten nog bovenaan, nu zijn deze goed voor de tweede plaats. Op drie staat reizigerstevredenheid.
Het in de hand houden van de uitgaven blijft belangrijk, maar de focus is verschoven van directe kostenbesparingen naar procesoptimalisatie, bijvoorbeeld door online booking en declaratietools te introduceren en beter te beoordelen of de reis noodzakelijk is.
Amex benadrukt dat zakenreizen nog te veel worden gezien als een kostenpost: door 76 procent, terwijl 24 procent het als een investering ziet. Aan de travel manager de schone taak om het rendement van dergelijke trips inzichtelijk te maken.
Uit de barometer blijkt voorts dat een derde van de onderzochte bedrijven de komende drie jaar het zakenreisbudget naar boven gaat bij stellen. Maar liefst 96 procent van de bedrijven heeft veiligheidsprocedures voor zakenreizigers, met name tracking-oplossingen. Preventie is minder belangrijk: slechts 24 procent geeft reizigers trainingen.
Van de uitgaven aan zakenreizen is 40 procent voor vliegtickets. Hotelovernachtingen maken 28 procent van het budget uit. Desalniettemin laat 59 procent van de ondervraagde senior managers weten zich dit jaar op de hotelkosten te zullen focussen.
Amex verwacht dat de toename in de uitgaven aan zakenreizen in 2016 door zal zetten, met 1 tot 3 procent. De vier belangrijkste issues zijn prijsoptimalisatie (50 procent), veiligheidsoplossingen (41 procent), betrouwbaarheid van data (41 procent) en kwaliteit van het travel management programma (40 procent).
