Home / Reisagenten / Amex GBT en BCD ook gevrijwaard van distributietoeslag KLM

Amex GBT en BCD ook gevrijwaard van distributietoeslag KLM

Amex GBT en BCD ook gevrijwaard van distributietoeslag KLM

De global travel management companies Amex GBT en BCD Travel hebben in navolging van het merendeel van de Nederlandse zakenreisagenten nu ook een overeenkomst met Air France-KLM gesloten die hen vrijwaart van de nieuwe distributietoeslag.

Sinds 1 april komt op alle tickets van KLM en Air France die via een Global Distribution System (GDS) worden geboekt, een toeslag van 11 euro per enkele reis. Agenten die een zogenoemde NDC Transition Agreement (NTA) hebben getekend, worden echter gevrijwaard van deze toeslag. Dat impliceert dat de nieuwe surcharge ook niet hoeft te worden doorbelast aan hun klanten.

Volgens Harm Kreulen, directeur Air France-KLM Benelux, had meer dan 90 procent van de Nederlandse (zaken)reisagenten eind maart al een NTA met KLM getekend. Maar de toeslag is wereldwijd ingevoerd en bij global travel management companies (TMC’s) vragen dergelijke aanpassingen in systemen meer tijd. Er zijn bovendien drie partijen betrokken bij de wijzigingen in het distributiemodel – de airline, de agent en de GDS’en. Dit heeft ook impact op de onderlinge vergoedingen.

Onderdeel van de NTA is dat de agent afziet van de segmentvergoeding die hij van het GDS ontvangt, waardoor ook de kosten die Air France-KLM aan het GDS moet betalen omlaag kunnen. Agenten worden daar voorlopig – op basis van bilaterale afspraken – weer door KLM voor gecompenseerd. Deze transitie-overeenkomst met zakenreisagenten heeft een looptijd van twee jaar, met de mogelijkheid om met een jaar te verlengen. Dit geeft KLM én de GDS’en de tijd om het NDC-platform verder te ontwikkelen.

Vanuit de reisbranche was er grote kritiek op KLM, omdat zij bleef vasthouden aan de invoeringsdatum van 1 april, terwijl pas eind maart een overeenkomst was gesloten tussen Air France KLM en de GDS’en Travelport en Amadeus. Dit leidde begin april tot chaos. TMC’s die de NTA hadden ondertekend, werd soms toch de toeslag in rekening gebracht. KLM werkt er hard aan de problemen te herstellen.

Met Sabre, heeft Air France-KLM nog geen overeenkomst gesloten, maar dat zal volgens BCD Travel ‘niet lang op zich laten wachten’. In Nederland heeft Amadeus een marktaandeel van zo’n 80 procent, maar in de Verenigde Staten bijvoorbeeld, is Sabre marktleider.

Air France-KLM wil tickets bij voorkeur via haar directe kanalen verkopen, om zo te bezuinigen op haar distributiekosten. Maar met name zakenreisagenten prefereren het platform van het GDS, omdat zij op die manier producten en prijzen van álle airlines kunnen vergelijken.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…

Boeing en FAA onder vuur

Boeing en FAA onder vuur

19/03/2019

Terwijl het bewijs groeit dat de crashes van twee Boeing 737 MAX’s dezelfde oorzaak hadden, komen zowel de fabrikant als de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA onder vuur te liggen. Mogelijk kreeg…

Belang ABP in Zaventem

Belang ABP in Zaventem

19/03/2019

Het Nederlandse Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds wordt voor 16,8 procent eigenaar van Brussels Airport (Zaventem), nadat de Australische investeringsgroep Macquarie haar belang te koop had aangeboden. ‘Afronding van de transactie vindt…