Home / Reisagenten / Amex GBT en BCD ook gevrijwaard van distributietoeslag KLM

Amex GBT en BCD ook gevrijwaard van distributietoeslag KLM

Amex GBT en BCD ook gevrijwaard van distributietoeslag KLM

De global travel management companies Amex GBT en BCD Travel hebben in navolging van het merendeel van de Nederlandse zakenreisagenten nu ook een overeenkomst met Air France-KLM gesloten die hen vrijwaart van de nieuwe distributietoeslag.

Sinds 1 april komt op alle tickets van KLM en Air France die via een Global Distribution System (GDS) worden geboekt, een toeslag van 11 euro per enkele reis. Agenten die een zogenoemde NDC Transition Agreement (NTA) hebben getekend, worden echter gevrijwaard van deze toeslag. Dat impliceert dat de nieuwe surcharge ook niet hoeft te worden doorbelast aan hun klanten.

Volgens Harm Kreulen, directeur Air France-KLM Benelux, had meer dan 90 procent van de Nederlandse (zaken)reisagenten eind maart al een NTA met KLM getekend. Maar de toeslag is wereldwijd ingevoerd en bij global travel management companies (TMC’s) vragen dergelijke aanpassingen in systemen meer tijd. Er zijn bovendien drie partijen betrokken bij de wijzigingen in het distributiemodel – de airline, de agent en de GDS’en. Dit heeft ook impact op de onderlinge vergoedingen.

Onderdeel van de NTA is dat de agent afziet van de segmentvergoeding die hij van het GDS ontvangt, waardoor ook de kosten die Air France-KLM aan het GDS moet betalen omlaag kunnen. Agenten worden daar voorlopig – op basis van bilaterale afspraken – weer door KLM voor gecompenseerd. Deze transitie-overeenkomst met zakenreisagenten heeft een looptijd van twee jaar, met de mogelijkheid om met een jaar te verlengen. Dit geeft KLM én de GDS’en de tijd om het NDC-platform verder te ontwikkelen.

Vanuit de reisbranche was er grote kritiek op KLM, omdat zij bleef vasthouden aan de invoeringsdatum van 1 april, terwijl pas eind maart een overeenkomst was gesloten tussen Air France KLM en de GDS’en Travelport en Amadeus. Dit leidde begin april tot chaos. TMC’s die de NTA hadden ondertekend, werd soms toch de toeslag in rekening gebracht. KLM werkt er hard aan de problemen te herstellen.

Met Sabre, heeft Air France-KLM nog geen overeenkomst gesloten, maar dat zal volgens BCD Travel ‘niet lang op zich laten wachten’. In Nederland heeft Amadeus een marktaandeel van zo’n 80 procent, maar in de Verenigde Staten bijvoorbeeld, is Sabre marktleider.

Air France-KLM wil tickets bij voorkeur via haar directe kanalen verkopen, om zo te bezuinigen op haar distributiekosten. Maar met name zakenreisagenten prefereren het platform van het GDS, omdat zij op die manier producten en prijzen van álle airlines kunnen vergelijken.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…

AA zet Boeing 787 in ex AMS

AA zet Boeing 787 in ex AMS

16/01/2020

American Airlines is begonnen met het inzetten van de Boeing 787-8 Dreamliner van Amsterdam naar de hub in Philadelphia (PHL). De introductie betekent een toename van de capaciteit met ruim…