Home / Reisagenten / Amex GBT en BCD ook gevrijwaard van distributietoeslag KLM

Amex GBT en BCD ook gevrijwaard van distributietoeslag KLM

Amex GBT en BCD ook gevrijwaard van distributietoeslag KLM

De global travel management companies Amex GBT en BCD Travel hebben in navolging van het merendeel van de Nederlandse zakenreisagenten nu ook een overeenkomst met Air France-KLM gesloten die hen vrijwaart van de nieuwe distributietoeslag.

Sinds 1 april komt op alle tickets van KLM en Air France die via een Global Distribution System (GDS) worden geboekt, een toeslag van 11 euro per enkele reis. Agenten die een zogenoemde NDC Transition Agreement (NTA) hebben getekend, worden echter gevrijwaard van deze toeslag. Dat impliceert dat de nieuwe surcharge ook niet hoeft te worden doorbelast aan hun klanten.

Volgens Harm Kreulen, directeur Air France-KLM Benelux, had meer dan 90 procent van de Nederlandse (zaken)reisagenten eind maart al een NTA met KLM getekend. Maar de toeslag is wereldwijd ingevoerd en bij global travel management companies (TMC’s) vragen dergelijke aanpassingen in systemen meer tijd. Er zijn bovendien drie partijen betrokken bij de wijzigingen in het distributiemodel – de airline, de agent en de GDS’en. Dit heeft ook impact op de onderlinge vergoedingen.

Onderdeel van de NTA is dat de agent afziet van de segmentvergoeding die hij van het GDS ontvangt, waardoor ook de kosten die Air France-KLM aan het GDS moet betalen omlaag kunnen. Agenten worden daar voorlopig – op basis van bilaterale afspraken – weer door KLM voor gecompenseerd. Deze transitie-overeenkomst met zakenreisagenten heeft een looptijd van twee jaar, met de mogelijkheid om met een jaar te verlengen. Dit geeft KLM én de GDS’en de tijd om het NDC-platform verder te ontwikkelen.

Vanuit de reisbranche was er grote kritiek op KLM, omdat zij bleef vasthouden aan de invoeringsdatum van 1 april, terwijl pas eind maart een overeenkomst was gesloten tussen Air France KLM en de GDS’en Travelport en Amadeus. Dit leidde begin april tot chaos. TMC’s die de NTA hadden ondertekend, werd soms toch de toeslag in rekening gebracht. KLM werkt er hard aan de problemen te herstellen.

Met Sabre, heeft Air France-KLM nog geen overeenkomst gesloten, maar dat zal volgens BCD Travel ‘niet lang op zich laten wachten’. In Nederland heeft Amadeus een marktaandeel van zo’n 80 procent, maar in de Verenigde Staten bijvoorbeeld, is Sabre marktleider.

Air France-KLM wil tickets bij voorkeur via haar directe kanalen verkopen, om zo te bezuinigen op haar distributiekosten. Maar met name zakenreisagenten prefereren het platform van het GDS, omdat zij op die manier producten en prijzen van álle airlines kunnen vergelijken.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…