Home / Reisagenten / Amex GBT en BCD ook gevrijwaard van distributietoeslag KLM

Amex GBT en BCD ook gevrijwaard van distributietoeslag KLM

Amex GBT en BCD ook gevrijwaard van distributietoeslag KLM

De global travel management companies Amex GBT en BCD Travel hebben in navolging van het merendeel van de Nederlandse zakenreisagenten nu ook een overeenkomst met Air France-KLM gesloten die hen vrijwaart van de nieuwe distributietoeslag.

Sinds 1 april komt op alle tickets van KLM en Air France die via een Global Distribution System (GDS) worden geboekt, een toeslag van 11 euro per enkele reis. Agenten die een zogenoemde NDC Transition Agreement (NTA) hebben getekend, worden echter gevrijwaard van deze toeslag. Dat impliceert dat de nieuwe surcharge ook niet hoeft te worden doorbelast aan hun klanten.

Volgens Harm Kreulen, directeur Air France-KLM Benelux, had meer dan 90 procent van de Nederlandse (zaken)reisagenten eind maart al een NTA met KLM getekend. Maar de toeslag is wereldwijd ingevoerd en bij global travel management companies (TMC’s) vragen dergelijke aanpassingen in systemen meer tijd. Er zijn bovendien drie partijen betrokken bij de wijzigingen in het distributiemodel – de airline, de agent en de GDS’en. Dit heeft ook impact op de onderlinge vergoedingen.

Onderdeel van de NTA is dat de agent afziet van de segmentvergoeding die hij van het GDS ontvangt, waardoor ook de kosten die Air France-KLM aan het GDS moet betalen omlaag kunnen. Agenten worden daar voorlopig – op basis van bilaterale afspraken – weer door KLM voor gecompenseerd. Deze transitie-overeenkomst met zakenreisagenten heeft een looptijd van twee jaar, met de mogelijkheid om met een jaar te verlengen. Dit geeft KLM én de GDS’en de tijd om het NDC-platform verder te ontwikkelen.

Vanuit de reisbranche was er grote kritiek op KLM, omdat zij bleef vasthouden aan de invoeringsdatum van 1 april, terwijl pas eind maart een overeenkomst was gesloten tussen Air France KLM en de GDS’en Travelport en Amadeus. Dit leidde begin april tot chaos. TMC’s die de NTA hadden ondertekend, werd soms toch de toeslag in rekening gebracht. KLM werkt er hard aan de problemen te herstellen.

Met Sabre, heeft Air France-KLM nog geen overeenkomst gesloten, maar dat zal volgens BCD Travel ‘niet lang op zich laten wachten’. In Nederland heeft Amadeus een marktaandeel van zo’n 80 procent, maar in de Verenigde Staten bijvoorbeeld, is Sabre marktleider.

Air France-KLM wil tickets bij voorkeur via haar directe kanalen verkopen, om zo te bezuinigen op haar distributiekosten. Maar met name zakenreisagenten prefereren het platform van het GDS, omdat zij op die manier producten en prijzen van álle airlines kunnen vergelijken.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….