Home / Reisagenten / Amadeus: DCC is straf

Amadeus: DCC is straf

Amadeus: DCC is straf

Vanaf vandaag, 1 september, brengt de Lufthansa Group de Distribution Cost Charge (DCC) van 16 euro in rekening voor elk ticket dat door reisagenten wordt geboekt via een van de Global Distribution Systems (GDS). Amadeus, de grootste GDS, trekt in een brief aan haar klanten fel van leer tegen de “ondermijnende” stap van Lufthansa.

De toeslag zal leiden tot “meer complexiteit en hogere kosten” schrijft Amadeus en het gaat ten koste van transparantie en de keus van de reiziger, stelt het bedrijf. De DCC van Lufthansa wordt ook bij de andere leden van de groep (Swiss, Austrian en Brussels Airlines) in rekening gebracht en zit automatisch verwerkt in de GDS, er is geen ontkomen aan. Lufthansa hoopt dat door de stap meer mensen direct boeken via de websites van de groep, waar geen GDS tussen zit en dus de DCC niet van toepassing is.

Amadeus ziet dat anders. “Wij geloven dat de belangen van iedereen in de reisindustrie, van de reizigers tot de reisagenten en de service providers (GDS) het beste zijn gediend met de kernwaarden van vergelijking, transparantie en onafhankelijkheid,” schrijft Amadeus. De DCC noemt het bedrijf “een straf” die de consument krijgt opgelegd. Amadeus betwijfelt of “ondermijnende” DCC voor Lufthansa positief zal uitwerken. “Dat hangt er helemaal van af hoe de industrie zal reageren”.

Tot nu toe is Lufthansa de enige airline (met de drie partners in de groep) die de toeslag heeft doorgevoerd. Het heeft er alle schijn van dat andere luchtvaartmaatschappijen de kat uit de boom willen kijken. Mocht de DCC voor Lufthansa toch een succes worden, dan zullen branchegenoten de stap waarschijnlijk volgen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…