
Vanaf vandaag, 1 september, brengt de Lufthansa Group de Distribution Cost Charge (DCC) van 16 euro in rekening voor elk ticket dat door reisagenten wordt geboekt via een van de Global Distribution Systems (GDS). Amadeus, de grootste GDS, trekt in een brief aan haar klanten fel van leer tegen de “ondermijnende” stap van Lufthansa.
De toeslag zal leiden tot “meer complexiteit en hogere kosten” schrijft Amadeus en het gaat ten koste van transparantie en de keus van de reiziger, stelt het bedrijf. De DCC van Lufthansa wordt ook bij de andere leden van de groep (Swiss, Austrian en Brussels Airlines) in rekening gebracht en zit automatisch verwerkt in de GDS, er is geen ontkomen aan. Lufthansa hoopt dat door de stap meer mensen direct boeken via de websites van de groep, waar geen GDS tussen zit en dus de DCC niet van toepassing is.
Amadeus ziet dat anders. “Wij geloven dat de belangen van iedereen in de reisindustrie, van de reizigers tot de reisagenten en de service providers (GDS) het beste zijn gediend met de kernwaarden van vergelijking, transparantie en onafhankelijkheid,” schrijft Amadeus. De DCC noemt het bedrijf “een straf” die de consument krijgt opgelegd. Amadeus betwijfelt of “ondermijnende” DCC voor Lufthansa positief zal uitwerken. “Dat hangt er helemaal van af hoe de industrie zal reageren”.
Tot nu toe is Lufthansa de enige airline (met de drie partners in de groep) die de toeslag heeft doorgevoerd. Het heeft er alle schijn van dat andere luchtvaartmaatschappijen de kat uit de boom willen kijken. Mocht de DCC voor Lufthansa toch een succes worden, dan zullen branchegenoten de stap waarschijnlijk volgen.

