Home / Regelgeving / Wie zorgt voor de passagiers bij stakingen?

Wie zorgt voor de passagiers bij stakingen?

Wie zorgt voor de passagiers bij stakingen?

De Franse luchtverkeersleiders zijn bezig aan hun zoveelste stakingsgolf. Hoe zit het met de rechten van passagiers? “De airlines zijn verplicht om voor hen te zorgen”, zei Paul Vaneker van het Nederlandse bedrijf Lennoc, vrijdag tegen Zakenreis.

Lennoc is gespecialiseerd in ‘flight intelligence’ van Europese vluchten. “Stakingen vormen een bedrijfsrisico. Luchtvaartmaatschappijen moeten voor hun passagiers hotelovernachtingen regelen en hen voorzien van eten en drinken. Ook hebben gestrande passagiers recht op het plegen van twee telefoongesprekken per dag op kosten van de carrier,” aldus Vaneker. Passagiers kunnen daarentegen geen financiële compensatie claimen, zoals dat wel het geval is bij lange vertragingen of annuleringen waarbij de airline schuld draagt.

De Franse luchtverkeersleiding staakte woensdag en donderdag en heeft voor de komende twee weken nog eens 7 stakingsdagen gepland. Het verkeer ligt dan niet helemaal plat, de verkeersleiders laten ongeveer de helft doorgaan. De afgelopen vijf jaar staakten de verkeersleiders in Frankrijk 39 dagen. De inzet is dit keer behoud van hun arbeidsvoorwaarden. Zo willen ze niet dat de pensioengerechtigde leeftijd wordt verhoogd van 57 naar 59 jaar.

De belangrijkste reden waarom de Franse verkeersleiders de kont tegen de krib gooien is de Single European Sky (SES), legt Vaneker uit. De SES, die de Europese Commissie wil invoeren, betekent dat alle nationale luchtverkeerscentra worden ondergebracht onder het overkoepelende Eurocontrol, met een grote kostenbesparing als gevolg. De verkeersleiders in Frankrijk (en sommige andere landen) zijn tegen de SES omdat dit gepaard zal gaan met verlies van arbeidsplaatsen.

Verkeersleider is een zeer goed betaalde baan. In Nederland verdient een ervaren luchtverkeersleider, volgens een opgave van Luchtverkeersleiding Nederland LVNL, rond de 120.000 euro bruto per jaar. “Naast een goed salaris heb je ook uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden”, schrijft LVNL op haar site.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…