Home / Regelgeving / Wie zorgt voor de passagiers bij stakingen?

Wie zorgt voor de passagiers bij stakingen?

Wie zorgt voor de passagiers bij stakingen?

De Franse luchtverkeersleiders zijn bezig aan hun zoveelste stakingsgolf. Hoe zit het met de rechten van passagiers? “De airlines zijn verplicht om voor hen te zorgen”, zei Paul Vaneker van het Nederlandse bedrijf Lennoc, vrijdag tegen Zakenreis.

Lennoc is gespecialiseerd in ‘flight intelligence’ van Europese vluchten. “Stakingen vormen een bedrijfsrisico. Luchtvaartmaatschappijen moeten voor hun passagiers hotelovernachtingen regelen en hen voorzien van eten en drinken. Ook hebben gestrande passagiers recht op het plegen van twee telefoongesprekken per dag op kosten van de carrier,” aldus Vaneker. Passagiers kunnen daarentegen geen financiële compensatie claimen, zoals dat wel het geval is bij lange vertragingen of annuleringen waarbij de airline schuld draagt.

De Franse luchtverkeersleiding staakte woensdag en donderdag en heeft voor de komende twee weken nog eens 7 stakingsdagen gepland. Het verkeer ligt dan niet helemaal plat, de verkeersleiders laten ongeveer de helft doorgaan. De afgelopen vijf jaar staakten de verkeersleiders in Frankrijk 39 dagen. De inzet is dit keer behoud van hun arbeidsvoorwaarden. Zo willen ze niet dat de pensioengerechtigde leeftijd wordt verhoogd van 57 naar 59 jaar.

De belangrijkste reden waarom de Franse verkeersleiders de kont tegen de krib gooien is de Single European Sky (SES), legt Vaneker uit. De SES, die de Europese Commissie wil invoeren, betekent dat alle nationale luchtverkeerscentra worden ondergebracht onder het overkoepelende Eurocontrol, met een grote kostenbesparing als gevolg. De verkeersleiders in Frankrijk (en sommige andere landen) zijn tegen de SES omdat dit gepaard zal gaan met verlies van arbeidsplaatsen.

Verkeersleider is een zeer goed betaalde baan. In Nederland verdient een ervaren luchtverkeersleider, volgens een opgave van Luchtverkeersleiding Nederland LVNL, rond de 120.000 euro bruto per jaar. “Naast een goed salaris heb je ook uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden”, schrijft LVNL op haar site.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….