Home / Regelgeving / Vliegtaks van zeven euro

Vliegtaks van zeven euro

Vliegtaks van zeven euro

De regering voert, zoals de plannen nu zijn, in 2021 een vliegtaks in van zeven euro per ticket, ongeacht de lengte van de vlucht. Dit heeft premier Rutte vandaag bekendgemaakt.

Het kabinet Rutte III, bestaande uit VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, had in het regeerakkoord van 2017 al aangegeven de heffing op tickets te overwegen. Aanvankelijk was er sprake van een toeslag van 3,80 euro voor Europese vluchten en 22 euro voor long haul, maar de keus is nu gevallen op een ‘flat tax’ van zeven euro. Ook wil Den Haag airlines een heffing opleggen die gebruik maken van oudere toestellen met meer uitstoot van geluid en CO2.

De vliegtaks past in het klimaatbeleid van de regering, hoewel er in Den Haag vanuit wordt gegaan dat deze heffing nauwelijks effect zal hebben op de vraag naar tickets. Bureau CE Delft onderzocht in opdracht van het ministerie van Financiën tien types van toeslagen. De conclusie was dat 95 procent van de consumenten blijft vliegen vanaf Nederlandse luchthavens.

Zeventig euro
Wat vermoedelijk wel zou leiden tot minder vliegen is een veel, hogere heffing, iets waar Natuur & Milieu voor pleit. Deze organisatie wil dat tickets 35 procent duurder worden. Op een gemiddelde ticketprijs van 200 euro, zou dit een vliegtaks van 70 euro zijn.

Nederland kende eerder een vliegtaks, tussen 1 juli 2008 en 1 juli 2009, onder de toenmalige regering van CDA, PvdA en ChristenUnie. Oppositiepartij VVD was destijds fel tegenstander van de toeslag. Nu is de VVD de grootste regeringspartij. Het verschil met tien jaar geleden is dat Duitsland sinds 2011 ook een vliegtaks heeft. Veel Nederlanders staken destijds de grens over om vanaf  Duitse luchthavens taxfree te reizen.

In België zijn nog geen plannen voor een belasting op vliegen. Zaventem is daarom vanaf 2021 een uitwijkmogelijkheid voor Nederlanders, zij het dat het vluchtaanbod op de Brusselse luchthaven veel beperkter is dan dat van Schiphol.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….