Home / Regelgeving / Vliegtaks terug in 2021

Vliegtaks terug in 2021

Vliegtaks terug in 2021

Het kabinet Rutte III heeft definitief besloten dat er, in 2021, een nieuwe vliegtaks komt. De regering wil het liefst een pan-Europese regeling, maar als die er binnen drie jaar niet is, voert Den Haag de heffing zelf in.

Staatssecretaris Menno Snel (D66) van Financiën verdedigde afgelopen week de vliegtaks in een verklaring als volgt: ‘Op alle vormen van vervoer: auto, bus en trein, heffen wij belasting. Niet op vliegen en dat is raar. We zijn inmiddels wel over het idee heen dat de uitstoot van kooldioxide niks kost.’

De tarieven staan nog niet vast, maar Snel overweegt een toeslag van 3,80 euro op vluchten binnen Europa en 22 euro voor long haul. Dat is aanzienlijk lager dan in Duitsland (van 7,50 euro oplopend tot 42 euro) en in de UK (vanaf 15 euro tot 215 euro). Andere landen in Europa met een vorm van vliegtaks zijn Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Noorwegen en Zweden.

Eerdere vliegtaks in 2008
Nederland kende eerder een vliegtaks, tussen 1 juli 2008 en 1 juli 2009, onder de toenmalige regering van CDA, PvdA en ChristenUnie. Oppositiepartij VVD was destijds een fel tegenstander van de toeslag. Nu is de VVD de grootste regeringspartij in de coalitie met CDA, D66 en ChristenUnie. De vliegtaks was in het regeerakkoord, eind 2017, al afgesproken.

Het verschil met tien jaar geleden is dat Duitsland, sinds 2011, ook een vliegtaks heeft. Veel Nederlanders staken destijds de grens over om vanaf  Duitse luchthavens taxfree te reizen. In België zijn nog geen plannen voor een belasting op vliegen. Zaventem is daarom vanaf 2021 een uitwijkmogelijkheid voor Nederlanders, zij het dat het vluchtaanbod op de Brusselse luchthaven veel beperkter is dan die van Schiphol.

Beperkt positief effect
Onderzoeksbureau CE Delft zegt dat een vliegbelasting een ‘beperkt positief effect’ zal hebben op de Nederlandse economie en het milieu. ‘De effecten van de vliegbelasting op de CO2-emissies, geluid en fijnstof zijn klein’ zegt CE Delft. Volgens het bureau pak de taks niettemin ‘welvaartverhogend’ uit door de groei aan overheidsbaten. ‘De welvaartswinst komt vooral voort uit het feit dat buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en passagiers deels de belasting betalen.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…