Home / Regelgeving / Vliegtaks terug in 2021

Vliegtaks terug in 2021

Vliegtaks terug in 2021

Het kabinet Rutte III heeft definitief besloten dat er, in 2021, een nieuwe vliegtaks komt. De regering wil het liefst een pan-Europese regeling, maar als die er binnen drie jaar niet is, voert Den Haag de heffing zelf in.

Staatssecretaris Menno Snel (D66) van Financiën verdedigde afgelopen week de vliegtaks in een verklaring als volgt: ‘Op alle vormen van vervoer: auto, bus en trein, heffen wij belasting. Niet op vliegen en dat is raar. We zijn inmiddels wel over het idee heen dat de uitstoot van kooldioxide niks kost.’

De tarieven staan nog niet vast, maar Snel overweegt een toeslag van 3,80 euro op vluchten binnen Europa en 22 euro voor long haul. Dat is aanzienlijk lager dan in Duitsland (van 7,50 euro oplopend tot 42 euro) en in de UK (vanaf 15 euro tot 215 euro). Andere landen in Europa met een vorm van vliegtaks zijn Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Noorwegen en Zweden.

Eerdere vliegtaks in 2008
Nederland kende eerder een vliegtaks, tussen 1 juli 2008 en 1 juli 2009, onder de toenmalige regering van CDA, PvdA en ChristenUnie. Oppositiepartij VVD was destijds een fel tegenstander van de toeslag. Nu is de VVD de grootste regeringspartij in de coalitie met CDA, D66 en ChristenUnie. De vliegtaks was in het regeerakkoord, eind 2017, al afgesproken.

Het verschil met tien jaar geleden is dat Duitsland, sinds 2011, ook een vliegtaks heeft. Veel Nederlanders staken destijds de grens over om vanaf  Duitse luchthavens taxfree te reizen. In België zijn nog geen plannen voor een belasting op vliegen. Zaventem is daarom vanaf 2021 een uitwijkmogelijkheid voor Nederlanders, zij het dat het vluchtaanbod op de Brusselse luchthaven veel beperkter is dan die van Schiphol.

Beperkt positief effect
Onderzoeksbureau CE Delft zegt dat een vliegbelasting een ‘beperkt positief effect’ zal hebben op de Nederlandse economie en het milieu. ‘De effecten van de vliegbelasting op de CO2-emissies, geluid en fijnstof zijn klein’ zegt CE Delft. Volgens het bureau pak de taks niettemin ‘welvaartverhogend’ uit door de groei aan overheidsbaten. ‘De welvaartswinst komt vooral voort uit het feit dat buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en passagiers deels de belasting betalen.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….