Home / Regelgeving / Vliegtaks terug in 2021

Vliegtaks terug in 2021

Vliegtaks terug in 2021

Het kabinet Rutte III heeft definitief besloten dat er, in 2021, een nieuwe vliegtaks komt. De regering wil het liefst een pan-Europese regeling, maar als die er binnen drie jaar niet is, voert Den Haag de heffing zelf in.

Staatssecretaris Menno Snel (D66) van Financiën verdedigde afgelopen week de vliegtaks in een verklaring als volgt: ‘Op alle vormen van vervoer: auto, bus en trein, heffen wij belasting. Niet op vliegen en dat is raar. We zijn inmiddels wel over het idee heen dat de uitstoot van kooldioxide niks kost.’

De tarieven staan nog niet vast, maar Snel overweegt een toeslag van 3,80 euro op vluchten binnen Europa en 22 euro voor long haul. Dat is aanzienlijk lager dan in Duitsland (van 7,50 euro oplopend tot 42 euro) en in de UK (vanaf 15 euro tot 215 euro). Andere landen in Europa met een vorm van vliegtaks zijn Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Noorwegen en Zweden.

Eerdere vliegtaks in 2008
Nederland kende eerder een vliegtaks, tussen 1 juli 2008 en 1 juli 2009, onder de toenmalige regering van CDA, PvdA en ChristenUnie. Oppositiepartij VVD was destijds een fel tegenstander van de toeslag. Nu is de VVD de grootste regeringspartij in de coalitie met CDA, D66 en ChristenUnie. De vliegtaks was in het regeerakkoord, eind 2017, al afgesproken.

Het verschil met tien jaar geleden is dat Duitsland, sinds 2011, ook een vliegtaks heeft. Veel Nederlanders staken destijds de grens over om vanaf  Duitse luchthavens taxfree te reizen. In België zijn nog geen plannen voor een belasting op vliegen. Zaventem is daarom vanaf 2021 een uitwijkmogelijkheid voor Nederlanders, zij het dat het vluchtaanbod op de Brusselse luchthaven veel beperkter is dan die van Schiphol.

Beperkt positief effect
Onderzoeksbureau CE Delft zegt dat een vliegbelasting een ‘beperkt positief effect’ zal hebben op de Nederlandse economie en het milieu. ‘De effecten van de vliegbelasting op de CO2-emissies, geluid en fijnstof zijn klein’ zegt CE Delft. Volgens het bureau pak de taks niettemin ‘welvaartverhogend’ uit door de groei aan overheidsbaten. ‘De welvaartswinst komt vooral voort uit het feit dat buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en passagiers deels de belasting betalen.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…