Home / Regelgeving / Verwarring over reiscertificaat na uitspraak Europarlement

Verwarring over reiscertificaat na uitspraak Europarlement

Verwarring over reiscertificaat  na uitspraak Europarlement

Het Europarlement steunt het reiscertificaat met daarin de corona-status van de houder, maar het document mag het vrij verkeer van mensen niet hinderen. Hoe deze twee punten met elkaar zijn te combineren is nog niet duidelijk.

De Europese Commissie kwam medio maart met het plan voor wat zij noemde: het Groen Digitaal Certificaat, waarin staat of de reiziger is gevaccineerd tegen, getest op of immuun is voor het coronavirus. Het document – ook in papieren vorm beschikbaar – zou het personenverkeer tussen de lidstaten, dat door de pandemie grotendeels stil ligt, weer op gang moeten brengen. Het plan kreeg afgelopen week een meerderheid van 540 stemmen in het Europese Parlement (EP); 119 parlementariërs waren tegen, 31 onthielden zich.

Het EP stelde wel enkele cruciale wijzigingen voor. Zo wil men een andere naam: EU Covid-19 Certificaat, zouden mensen die zijn ingeënt niet meer hoeven te voldoen aan verplichtingen, zoals quarantaine en testen, en mag het document niet langer dan twaalf maanden van kracht zijn.

Geen verplichting
Verder mag het certificaat niet als voorwaarde dienen om te reizen, vindt het EP, want niet-gevaccineerden mogen niet worden gediscrimineerd. Dit zou dus betekenen dat het document geen verplichting is, maar een aanbeveling. Het plan gaat nu terug naar de 27 lidstaten die er op nationaal niveau een besluit over moeten nemen. Landen hebben het recht om, als zij dat willen, de eigen grenzen gesloten te houden, dan wel juist te openen.

IATA en drie grote Europese brancheorganisaties in de luchtvaart: Airlines for Europe (A4E), Airport Councils International Europe (ACI) en de European Regions Airline Association (ERA) hebben er intussen bij de regeringen op aangedrongen nog deze maand een besluit te nemen in Europa over een reiscertificaat, zodat het in juni kan gaan gelden.

Uit cijfers van ACI blijkt dat het aantal passagiers op Europese luchthavens in het eerste kwartaal 2021 daalde met 81,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019, het jaar waarin alles nog goed ging. De organisatie zegt dat er nog geen sprake is van herstel, integendeel: zij constateert ‘een neerwaartse spiraal,’ want maart was de slechtste van de eerste drie maanden van 2021 Vaccinaties en regelgeving, zoals de komst van een reiscertificaat, kunnen volgens ACI en de andere twee organisaties uitkomst bieden.

Foto © Europees Parlement

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…