Home / Regelgeving / Verkeer EU-UK veiliggesteld

Verkeer EU-UK veiliggesteld

Verkeer EU-UK veiliggesteld

Het handelsakkoord dat de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk vlak voor kerst hebben gesloten, verzekert dat de luchtvaart en andere verkeersstromen per 1 januari 2021 voor het grootste deel onbelemmerd doorgang kunnen vinden. Sommige regels veranderen wel.

Handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen de EU en het VK heet het verdrag. De door Brussel genoemde kernpunten daarin zijn: “Bescherming van de Europese belangen, zorg voor eerlijke mededinging en voortzetting van de samenwerking op gebieden van wederzijds belang.”

Voor bedrijven in de transportsector, zoals airlines, blijft het gelijke speelveld bestaan. De rechten van reizigers en werknemers, evenals de verkeersveiligheid zijn door het verdrag gegarandeerd.  Wat wel zal veranderen is het proces van grenscontrole. Aangezien de UK geen lid meer is van de EU, zullen de Britse luchthavens anders worden ingericht. En vanaf 1 oktober 2021 zijn alleen paspoorten nog toegestaan als document om de grens te passeren en zijn identiteitskaarten niet langer geldig.

AOC
Het point-to-point luchtverkeer tussen de EU en de UK (derde en vierde vrijheden) kan dankzij de deal ongelimiteerd door blijven gaan, maar voor Britse airlines geldt dat zij vanaf 2021 geen deel meer uitmaken van de geliberaliseerde Europese markt. Dit betekent dat een carrier met een licentie in de UK niet langer vluchten mag uitvoeren tussen twee andere EU-landen.

Met name easyJet had hier de dupe van kunnen zijn, maar de Britse prijsvechter hield hier al rekening mee en regelde enige jaren geleden een EU-licentie (AOC) in Oostenrijk en kan op basis daarvan alle vluchten, onder meer vanuit Nederland, tussen EU-bestemmingen blijven onderhouden.

De UK maakt verder niet langer deel uit van het Europese veiligheidsagentschap voor de luchtvaart, EASA. Britse netwerkcarriers mogen straks ook geen tussenlanding meer maken in de EU om passagiers of goederen op te pikken (vijfde vrijheden), bijvoorbeeld een verbinding Londen-Amsterdam-Bangkok.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…

Weer verlies Air France-KLM

Weer verlies Air France-KLM

06/05/2021

Air France-KLM heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies geleden van 1,481 miljard euro. De omzet kelderde met 56,9 procent ten opzichte van Q1 in 2020. Het aantal passagiers daalde…

Nieuw bestuur NATM

Nieuw bestuur NATM

05/05/2021

Tijdens de algemene ledenvergadering van de Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) eind april, is een nieuw bestuur gekozen. Inge Kuijpers (MSD) werd gekozen tot voorzitter (foto links). Met ingang…