Home / Regelgeving / Verkeer EU-UK veiliggesteld

Verkeer EU-UK veiliggesteld

Verkeer EU-UK veiliggesteld

Het handelsakkoord dat de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk vlak voor kerst hebben gesloten, verzekert dat de luchtvaart en andere verkeersstromen per 1 januari 2021 voor het grootste deel onbelemmerd doorgang kunnen vinden. Sommige regels veranderen wel.

Handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen de EU en het VK heet het verdrag. De door Brussel genoemde kernpunten daarin zijn: “Bescherming van de Europese belangen, zorg voor eerlijke mededinging en voortzetting van de samenwerking op gebieden van wederzijds belang.”

Voor bedrijven in de transportsector, zoals airlines, blijft het gelijke speelveld bestaan. De rechten van reizigers en werknemers, evenals de verkeersveiligheid zijn door het verdrag gegarandeerd.  Wat wel zal veranderen is het proces van grenscontrole. Aangezien de UK geen lid meer is van de EU, zullen de Britse luchthavens anders worden ingericht. En vanaf 1 oktober 2021 zijn alleen paspoorten nog toegestaan als document om de grens te passeren en zijn identiteitskaarten niet langer geldig.

AOC
Het point-to-point luchtverkeer tussen de EU en de UK (derde en vierde vrijheden) kan dankzij de deal ongelimiteerd door blijven gaan, maar voor Britse airlines geldt dat zij vanaf 2021 geen deel meer uitmaken van de geliberaliseerde Europese markt. Dit betekent dat een carrier met een licentie in de UK niet langer vluchten mag uitvoeren tussen twee andere EU-landen.

Met name easyJet had hier de dupe van kunnen zijn, maar de Britse prijsvechter hield hier al rekening mee en regelde enige jaren geleden een EU-licentie (AOC) in Oostenrijk en kan op basis daarvan alle vluchten, onder meer vanuit Nederland, tussen EU-bestemmingen blijven onderhouden.

De UK maakt verder niet langer deel uit van het Europese veiligheidsagentschap voor de luchtvaart, EASA. Britse netwerkcarriers mogen straks ook geen tussenlanding meer maken in de EU om passagiers of goederen op te pikken (vijfde vrijheden), bijvoorbeeld een verbinding Londen-Amsterdam-Bangkok.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dialoog Rutte met de ANVR

Dialoog Rutte met de ANVR

27/01/2021

De ANVR gaat donderdag in gesprek met demissionair premier Mark Rutte over het steunpakket voor de reissector. Ook TUI zal bij de ontmoeting aanwezig zijn. ANVR-voorzitter Frank Oostdam en TUI-directeur…

MAA: minder hinder vereist

MAA: minder hinder vereist

27/01/2021

Maastricht Aachen Airport (MAA) kan tot 2030 groeien, mits de geluidshinder afneemt. Dit adviseert Pieter van Geel in een rapport, waarin ‘de effecten van corona’ op de marktvraag niet zijn…

SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

26/01/2021

KLM blijft inzetten op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen en heeft het bestaande programma omgedoopt tot Corporate SAF (sustainable aviation fuel). “Juist in deze crisistijd,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM…

Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…