Home / Regelgeving / Verkeer EU-UK veiliggesteld

Verkeer EU-UK veiliggesteld

Verkeer EU-UK veiliggesteld

Het handelsakkoord dat de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk vlak voor kerst hebben gesloten, verzekert dat de luchtvaart en andere verkeersstromen per 1 januari 2021 voor het grootste deel onbelemmerd doorgang kunnen vinden. Sommige regels veranderen wel.

Handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen de EU en het VK heet het verdrag. De door Brussel genoemde kernpunten daarin zijn: “Bescherming van de Europese belangen, zorg voor eerlijke mededinging en voortzetting van de samenwerking op gebieden van wederzijds belang.”

Voor bedrijven in de transportsector, zoals airlines, blijft het gelijke speelveld bestaan. De rechten van reizigers en werknemers, evenals de verkeersveiligheid zijn door het verdrag gegarandeerd.  Wat wel zal veranderen is het proces van grenscontrole. Aangezien de UK geen lid meer is van de EU, zullen de Britse luchthavens anders worden ingericht. En vanaf 1 oktober 2021 zijn alleen paspoorten nog toegestaan als document om de grens te passeren en zijn identiteitskaarten niet langer geldig.

AOC
Het point-to-point luchtverkeer tussen de EU en de UK (derde en vierde vrijheden) kan dankzij de deal ongelimiteerd door blijven gaan, maar voor Britse airlines geldt dat zij vanaf 2021 geen deel meer uitmaken van de geliberaliseerde Europese markt. Dit betekent dat een carrier met een licentie in de UK niet langer vluchten mag uitvoeren tussen twee andere EU-landen.

Met name easyJet had hier de dupe van kunnen zijn, maar de Britse prijsvechter hield hier al rekening mee en regelde enige jaren geleden een EU-licentie (AOC) in Oostenrijk en kan op basis daarvan alle vluchten, onder meer vanuit Nederland, tussen EU-bestemmingen blijven onderhouden.

De UK maakt verder niet langer deel uit van het Europese veiligheidsagentschap voor de luchtvaart, EASA. Britse netwerkcarriers mogen straks ook geen tussenlanding meer maken in de EU om passagiers of goederen op te pikken (vijfde vrijheden), bijvoorbeeld een verbinding Londen-Amsterdam-Bangkok.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….