Home / Regelgeving / Verbod op goedkope tickets?

Verbod op goedkope tickets?

Verbod op goedkope tickets?

D66 en ChristenUnie willen een minimumtarief invoeren van 34 euro per vliegticket om het milieu te beschermen. De twee regeringspartijen vrezen na de corona-crisis een prijzenslag onder airlines. In Oostenrijk is eerder deze maand een minimumtarief vastgelegd van 40 euro.

Hoewel de reisbranche momenteel nog maar heel langzaam op gang komt, kijkt politiek Den Haag alvast vooruit. D66 en ChristenUnie (CU) willen de vrijwel volledige stilstand van de luchtvaart aangrijpen om blijvende veranderingen door te voeren die vooral het milieu ten goede moeten komen.

Ze gaan hierbij verder dan de twee coalitiegenoten VVD en CDA. Toch liet ook de VVD vorig jaar, toen niemand nog van corona had gehoord, weten voorstander te zijn van veel strengere milieuvoorschriften voor de luchtvaart.

Lelystad
De CU zei vorige week voorlopig niet meer over de opening van Lelystad Airport te willen spreken. De luchthaven in de Flevopolder was bedoeld om de overloop van Schiphol op te vangen, maar de CU wees er fijntjes op dat er van te grote drukte op de mainport geen sprake meer is.

Het aantal passagiers op Schiphol daalde in april met 98 procent en in mei met 97 procent, ten opzichte van de vergelijkbare maanden in 2019. De komende periode lijkt er een veel groter herstel op komst, maar terugkeer naar het niveau van 2019 zal naar verwachting nog jaren duren, als het al gebeurt. In dit scenario is Lelystad Airport dus overbodig geworden, redeneert de CU.

Optelsom
CU en D66 willen nu ook ingrijpen in de tarifering, met een minimumprijs voor vliegtickets. Ze komen uit op 34 euro, een optelsom van alle bestaande heffingen. De twee partijen voorzien na corona een prijzenoorlog tussen airlines, waarbij tickets onder de kostprijs over de toonbank gaan.

Luchtvaartmaatschappijen kunnen twee redenen hebben hun tickets te dumpen: om de concurrentie aan te gaan en om de vliegrechten op routes te behouden.  D66-Kamerlid Jan Paternotte zei tegen BNR: “Dit is niet verantwoord, zeker niet in een tijd van klimaatcrisis.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….