Home / Regelgeving / Verbod op goedkope tickets?

Verbod op goedkope tickets?

Verbod op goedkope tickets?

D66 en ChristenUnie willen een minimumtarief invoeren van 34 euro per vliegticket om het milieu te beschermen. De twee regeringspartijen vrezen na de corona-crisis een prijzenslag onder airlines. In Oostenrijk is eerder deze maand een minimumtarief vastgelegd van 40 euro.

Hoewel de reisbranche momenteel nog maar heel langzaam op gang komt, kijkt politiek Den Haag alvast vooruit. D66 en ChristenUnie (CU) willen de vrijwel volledige stilstand van de luchtvaart aangrijpen om blijvende veranderingen door te voeren die vooral het milieu ten goede moeten komen.

Ze gaan hierbij verder dan de twee coalitiegenoten VVD en CDA. Toch liet ook de VVD vorig jaar, toen niemand nog van corona had gehoord, weten voorstander te zijn van veel strengere milieuvoorschriften voor de luchtvaart.

Lelystad
De CU zei vorige week voorlopig niet meer over de opening van Lelystad Airport te willen spreken. De luchthaven in de Flevopolder was bedoeld om de overloop van Schiphol op te vangen, maar de CU wees er fijntjes op dat er van te grote drukte op de mainport geen sprake meer is.

Het aantal passagiers op Schiphol daalde in april met 98 procent en in mei met 97 procent, ten opzichte van de vergelijkbare maanden in 2019. De komende periode lijkt er een veel groter herstel op komst, maar terugkeer naar het niveau van 2019 zal naar verwachting nog jaren duren, als het al gebeurt. In dit scenario is Lelystad Airport dus overbodig geworden, redeneert de CU.

Optelsom
CU en D66 willen nu ook ingrijpen in de tarifering, met een minimumprijs voor vliegtickets. Ze komen uit op 34 euro, een optelsom van alle bestaande heffingen. De twee partijen voorzien na corona een prijzenoorlog tussen airlines, waarbij tickets onder de kostprijs over de toonbank gaan.

Luchtvaartmaatschappijen kunnen twee redenen hebben hun tickets te dumpen: om de concurrentie aan te gaan en om de vliegrechten op routes te behouden.  D66-Kamerlid Jan Paternotte zei tegen BNR: “Dit is niet verantwoord, zeker niet in een tijd van klimaatcrisis.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knorretje helpt Schiphol

Knorretje helpt Schiphol

25/09/2021

Schiphol zet ‘diervriendelijk’ geteelde varkens in, die op afgeschermd land tussen twee banen oogstresten opeten, waardoor vogels mogelijk zullen wegblijven. Het gaat om een proef. De luchthaven werkt in het…

TMC Lola opgedoekt

TMC Lola opgedoekt

23/09/2021

Lola, een Amerikaanse TMC die in 2015 werd opgericht, heeft de stekker uit de eigen operatie getrokken. De corporate klanten zijn inmiddels ondergebracht bij partner Amex GBT. Officieel spreekt Lola…