Home / Regelgeving / Veel Nederlanders weigeren afgeven wachtwoorden in VS

Veel Nederlanders weigeren afgeven wachtwoorden in VS

Veel Nederlanders weigeren afgeven wachtwoorden in VS

De meerderheid van Nederlanders (58 procent) is na aankomst in de Verenigde Staten niet bereid hun wachtwoorden voor sociale media af te geven. Dit blijkt uit onderzoek van reiszoekmachine Kayak.

Kayak, onderdeel van de Amerikaanse Priceline Group (met onder meer Booking.com), heeft al in meer landen peilingen gedaan over nieuwe, geplande reisvoorwaarden in de VS. Van de Nederlandse respondenten vindt zestig procent de maatregel ‘een regelrechte inbreuk op hun privacy’. 25 procentpunt is niettemin bereid wachtwoorden te geven ‘als het écht nodig is’.

De Amerikaanse president Trump overweegt het toelatingsbeleid tot de VS verder te verscherpen. Buitenlandse bezoekers moeten mogelijk binnenkort na aankomst bij de douane hun wachtwoorden voor sociale media afgeven, evenals telefoonnummers en financiële gegevens. De nieuwe bepalingen kunnen nog verder gaan. Volgens Kayak moeten buitenlandse bezoekers wellicht ook vragen beantwoorden over politieke voorkeur, seksuele geaardheid of levensovertuiging.

Onduidelijk is nog of en wanneer de maatregelen worden ingevoerd, maar wereldwijd hebben ze geleid tot veel, overwegend negatieve reacties. Net als bij ander inmiddels wél doorgevoerd beleid, zoals het verbod laptops mee te nemen in de cabine op vluchten uit het Midden-Oosten, vreest de reisbranche een negatieve impact.

Uit het onderzoek van Kayak blijkt dat een grote meerderheid (driekwart) van de Nederlandse respondenten in het restrictieve beleid een reden ziet om niet naar de VS te reizen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…

Partnership Accor en Alibaba

Partnership Accor en Alibaba

08/11/2019

Accor en de Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan, bestaande uit de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s. Accor en het Chinese Alibaba zetten donderdag op de China International…