Home / Regelgeving / Staking valt onder EU 261

Staking valt onder EU 261

Staking valt onder EU 261

Het Europees Hof van Justitie heeft bepaald passagiers voortaan recht hebben op compensatie, overeenkomstig regelgeving EU 261, bij vertraging na stakingen bij airlines. AirHelp verwacht ‘een golf aan nieuwe claims.’

Christian Nielsen, hoofd van het legal department bij het Europese claimbureau AirHelp, zegt in een verklaring: ‘Alle soorten stakingen werden tot nu toe aangemerkt als buitengewone omstandigheden die maatschappijen vrijstelden van de verplichting om compensatie te betalen. Het Europees Hof heeft nu beslist dat interne en zelfs illegale stakingen daar niet langer onder vallen.’

Als ‘buitengewone omstandigheden’ staan onder meer te boek: slecht weer, aanslagen, politieke onrust, faillissement, et cetera: allemaal factoren waaraan een airline geen directe schuld draagt. Maar een interne staking valt voortaan dus onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij.  De uitspraak van het Hof geldt voor nieuwe én voorgaande stakingen, tot en met 17 april 2015.

AirHelp zegt ‘duizenden’ oude zaken te zullen heropenen, waarbij airlines eerder een staking als reden voor de vertraging opgaven en zo onder de claim uit konden. Het indienen van een claim kan tot drie jaar na de vlucht.

Missie
Nielsen: ‘We zullen al onze klanten die door deze uitspraak beïnvloed worden hierover informeren. Daarnaast adviseren wij uiteraard ook alle andere door stakingen gedupeerde passagiers om eveneens hun recht op financiële compensatie uit te oefenen. Het is onze missie om te vechten voor de rechten van vliegpassagiers en iedereen te helpen de compensatie te krijgen waar zij recht op hebben. Ook als we daarvoor naar de rechter moeten.’

Het gaat om vaste compensatiebedragen, afhankelijk van de lengte van de vlucht en dus niet om de werkelijke kosten die voor het ticket zijn betaald. De maximale teruggave is 600 euro per passagier. EU 261 geldt voor alle airlines uit de EU en voor al hun vluchten, wereldwijd, mits de luchthaven van vertrek of aankomst zich in de EU bevindt. Ook airlines van buiten de EU vallen onder de regeling, als het een vlucht vanaf een luchthaven in de EU betreft.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…