Home / Regelgeving / Staking valt onder EU 261

Staking valt onder EU 261

Staking valt onder EU 261

Het Europees Hof van Justitie heeft bepaald passagiers voortaan recht hebben op compensatie, overeenkomstig regelgeving EU 261, bij vertraging na stakingen bij airlines. AirHelp verwacht ‘een golf aan nieuwe claims.’

Christian Nielsen, hoofd van het legal department bij het Europese claimbureau AirHelp, zegt in een verklaring: ‘Alle soorten stakingen werden tot nu toe aangemerkt als buitengewone omstandigheden die maatschappijen vrijstelden van de verplichting om compensatie te betalen. Het Europees Hof heeft nu beslist dat interne en zelfs illegale stakingen daar niet langer onder vallen.’

Als ‘buitengewone omstandigheden’ staan onder meer te boek: slecht weer, aanslagen, politieke onrust, faillissement, et cetera: allemaal factoren waaraan een airline geen directe schuld draagt. Maar een interne staking valt voortaan dus onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij.  De uitspraak van het Hof geldt voor nieuwe én voorgaande stakingen, tot en met 17 april 2015.

AirHelp zegt ‘duizenden’ oude zaken te zullen heropenen, waarbij airlines eerder een staking als reden voor de vertraging opgaven en zo onder de claim uit konden. Het indienen van een claim kan tot drie jaar na de vlucht.

Missie
Nielsen: ‘We zullen al onze klanten die door deze uitspraak beïnvloed worden hierover informeren. Daarnaast adviseren wij uiteraard ook alle andere door stakingen gedupeerde passagiers om eveneens hun recht op financiële compensatie uit te oefenen. Het is onze missie om te vechten voor de rechten van vliegpassagiers en iedereen te helpen de compensatie te krijgen waar zij recht op hebben. Ook als we daarvoor naar de rechter moeten.’

Het gaat om vaste compensatiebedragen, afhankelijk van de lengte van de vlucht en dus niet om de werkelijke kosten die voor het ticket zijn betaald. De maximale teruggave is 600 euro per passagier. EU 261 geldt voor alle airlines uit de EU en voor al hun vluchten, wereldwijd, mits de luchthaven van vertrek of aankomst zich in de EU bevindt. Ook airlines van buiten de EU vallen onder de regeling, als het een vlucht vanaf een luchthaven in de EU betreft.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Garuda schrapt Boeing MAX

Garuda schrapt Boeing MAX

22/03/2019

Garuda Indonesia schrapt een order voor 49 Boeing 737 MAX 8’s. De carrier heeft geen vertrouwen meer in het product, na twee crashes van MAX-vliegtuigen van andere airlines, waarbij recentelijk…

EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…