Home / Regelgeving / Staking valt onder EU 261

Staking valt onder EU 261

Staking valt onder EU 261

Het Europees Hof van Justitie heeft bepaald passagiers voortaan recht hebben op compensatie, overeenkomstig regelgeving EU 261, bij vertraging na stakingen bij airlines. AirHelp verwacht ‘een golf aan nieuwe claims.’

Christian Nielsen, hoofd van het legal department bij het Europese claimbureau AirHelp, zegt in een verklaring: ‘Alle soorten stakingen werden tot nu toe aangemerkt als buitengewone omstandigheden die maatschappijen vrijstelden van de verplichting om compensatie te betalen. Het Europees Hof heeft nu beslist dat interne en zelfs illegale stakingen daar niet langer onder vallen.’

Als ‘buitengewone omstandigheden’ staan onder meer te boek: slecht weer, aanslagen, politieke onrust, faillissement, et cetera: allemaal factoren waaraan een airline geen directe schuld draagt. Maar een interne staking valt voortaan dus onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij.  De uitspraak van het Hof geldt voor nieuwe én voorgaande stakingen, tot en met 17 april 2015.

AirHelp zegt ‘duizenden’ oude zaken te zullen heropenen, waarbij airlines eerder een staking als reden voor de vertraging opgaven en zo onder de claim uit konden. Het indienen van een claim kan tot drie jaar na de vlucht.

Missie
Nielsen: ‘We zullen al onze klanten die door deze uitspraak beïnvloed worden hierover informeren. Daarnaast adviseren wij uiteraard ook alle andere door stakingen gedupeerde passagiers om eveneens hun recht op financiële compensatie uit te oefenen. Het is onze missie om te vechten voor de rechten van vliegpassagiers en iedereen te helpen de compensatie te krijgen waar zij recht op hebben. Ook als we daarvoor naar de rechter moeten.’

Het gaat om vaste compensatiebedragen, afhankelijk van de lengte van de vlucht en dus niet om de werkelijke kosten die voor het ticket zijn betaald. De maximale teruggave is 600 euro per passagier. EU 261 geldt voor alle airlines uit de EU en voor al hun vluchten, wereldwijd, mits de luchthaven van vertrek of aankomst zich in de EU bevindt. Ook airlines van buiten de EU vallen onder de regeling, als het een vlucht vanaf een luchthaven in de EU betreft.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…

Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…