De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim.
Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij hebben allemaal recht op een volledige restitutie van hun ticket, overeenkomstig de EU regel 261. Deze regelgeving schrijft voor dat passagiers moeten worden gecompenseerd bij een vertraging of annulering van meer dan drie uur waarbij de verantwoordelijkheid bij de airline ligt. Slecht weer bijvoorbeeld geeft geen recht op een claim, een staking wel.
De hoogte van de vergoeding hang af van de lengte van de vlucht en varieert van 250 euro tot maximaal 600 euro, per retourvlucht, onafhankelijk van de prijs die voor het tickets is betaald.
De staking van Transavia begin gisteren om een minuut na middernacht en duurde tot het middaguur. De meeste vluchten stonden gepland in de vroege morgen en dit betekent dat vrijwel alle passagiers meer dan drie uur moesten achten.
Vlucht + restitutie
Transavia zegt dat de meeste van haar reizigers (10.000) gisteren later op de dag alsnog op het vliegtuig konden stappen. Remco Kuilman van Aviclaim benadrukt evenwel dat ook zij recht hebben op een volledige schadevergoeding. ‘Passagiers mogen dus altijd kiezen: helemaal niet meer vliegen plus restitutie of alsnog vliegen en tevens een claim indienen.’
Aviclaim schat het gemiddelde claimbedrag van de Transavia-staking op 400 euro. Aan mogelijke hoogte van de claims komt dat neer op 4,8 miljoen euro. Daar bovenop was Transavia ook verplicht eten en drinken te verschaffen aan passagiers en zo nodig overnachtingen. Verder liep de airline schade op door extra operationele kosten en zou zo boven de vijf miljoen euro kunnen uitkomen.
De hoogte is wel afhankelijk van de vraag hoeveel passagiers ook daadwerkelijk zullen claimen. Veel reizigers zijn niet op de hoogte van de EU-regels. Ze moeten de claim zelf indienen. De meeste airlines geven dit op het moment van de vertraging of annulering zelf niet aan, maar hebben op hun sites wel formulieren voor de claims.
Aviclaim is een van de vele bureaus die passagiers helpen bij het indienen van een claim. Alle bureaus werken op basis van no-cure-no-pay en brengen de passagier een percentage van het bedrag in rekening op het moment dat het wel tot restitutie komt. Bij Aviclaim is dit 25 procent.
Passagiers kunnen tot twee jaar na dato een schadeclaim indienen. Kuilman zegt dat de meeste claims gewoonlijk de eerste dagen binnenkomen. ‘Bij Aviclaim hebben zich inmiddels verscheidene gedupeerden van gisteren gemeld.’