Home / Regelgeving / Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim.

Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij hebben allemaal recht op een volledige restitutie van hun ticket, overeenkomstig de EU regel 261. Deze regelgeving schrijft voor dat passagiers moeten worden gecompenseerd bij een vertraging of annulering van meer dan drie uur waarbij de verantwoordelijkheid bij de airline ligt. Slecht weer bijvoorbeeld geeft geen recht op een claim, een staking wel.

De hoogte van de vergoeding hang af van de lengte van de vlucht en varieert van 250 euro tot maximaal 600 euro, per retourvlucht, onafhankelijk van de prijs die voor het tickets is betaald.

De staking van Transavia begin gisteren om een minuut na middernacht en duurde tot het middaguur. De meeste vluchten stonden gepland in de vroege morgen en dit betekent dat vrijwel alle passagiers meer dan drie uur moesten achten.

Vlucht + restitutie
Transavia zegt dat de meeste van haar reizigers (10.000) gisteren later op de dag alsnog op het vliegtuig konden stappen. Remco Kuilman van Aviclaim benadrukt evenwel dat ook zij recht hebben op een volledige schadevergoeding. ‘Passagiers mogen dus altijd kiezen: helemaal niet meer vliegen plus restitutie of alsnog vliegen en tevens een claim indienen.’

Aviclaim schat het gemiddelde claimbedrag van de Transavia-staking op 400 euro. Aan mogelijke hoogte van de claims komt dat neer op 4,8 miljoen euro. Daar bovenop was Transavia ook verplicht eten en drinken te verschaffen aan passagiers en zo nodig overnachtingen. Verder liep de airline schade op door extra operationele kosten en zou zo boven de vijf miljoen euro kunnen uitkomen.

De hoogte is wel afhankelijk van de vraag hoeveel passagiers ook daadwerkelijk zullen claimen. Veel reizigers zijn niet op de hoogte van de EU-regels. Ze moeten de claim zelf indienen. De meeste airlines geven dit op het moment van de vertraging of annulering zelf niet aan, maar hebben op hun sites wel formulieren voor de claims.

Aviclaim is een van de vele bureaus die passagiers helpen bij het indienen van een claim. Alle bureaus werken op basis van no-cure-no-pay en brengen de passagier een percentage van het bedrag in rekening op het moment dat het wel tot restitutie komt. Bij Aviclaim is dit 25 procent.

Passagiers kunnen tot twee jaar na dato een schadeclaim indienen. Kuilman zegt dat de meeste claims gewoonlijk de eerste dagen binnenkomen. ‘Bij Aviclaim hebben zich inmiddels verscheidene gedupeerden van gisteren gemeld.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…