Home / Regelgeving / Slachtoffers vertraging kunnen alleen nog naar rechter

Slachtoffers vertraging kunnen alleen nog naar rechter

Slachtoffers vertraging kunnen alleen nog naar rechter

Meer dan drie uur vertraging en de luchtvaartmaatschappij betaalt de verplichte vergoeding niet uit? Alleen een rechtszaak kan nog een oplossing bieden. Volgens een uitspraak woensdag van de Raad van State mag de overheid geen rol spelen bij het beoordelen van individuele vertragingsclaims.

Vliegtuigpassagiers hebben volgens Europese regels recht op een vergoeding van 250 tot 600 euro als hun vlucht meer dan drie uur is vertraagd door schuld van de maatschappij. Maar vaak betalen maatschappijen niet direct uit, omdat ze vinden dat een vertraging buiten hun schuld is ontstaan.

Tot 2015 konden passagiers dan naar een Geschillencommissie of naar de Inspectie Infrastructuur en Milieu (ILT) stappen. Die namen wel individuele vertragingsclaims in behandeling en deden daar ook uitspraak over. Volgens de gezamenlijke luchtvaartmaatschappijen was dat ten onrechte, omdat daarmee de overheid op de stoel van de civiele rechter ging zitten. Na een eerste oordeel van de Raad van State in 2013 staakte ILT de praktijk en restte passagiers alleen een rechtszaak, voor veel mensen een te groot obstakel.

Naar de rechter
Reizigers die ooit bij KLM en Royal Air Maroc nul op rekest hadden gekregen toen ze een vergoeding claimden, sommigen omdat de vlucht meer dan drie uur was vertraagd, anderen omdat deze was geannuleerd, stapten daarop naar de rechter. Ze wilde dat de staatssecretaris alsnog stappen zou nemen tegen de luchtvaartmaatschappijen.

De Raad van State haalt daar nu definitief een streep door. Uit de Europese verordening volgt volgens het hoogste rechtscollege geen verplichting voor de staatssecretaris om in een individuele gevallen maatregelen te nemen tegen een luchtvaartmaatschappij.

“Omdat het Nederlandse recht geen juridische basis biedt voor de staatssecretaris om maatregelen te treffen om compensatie af te dwingen, is zij niet bevoegd individuele handhavingsverzoeken van passagiers in te willigen,” aldus de Raad. “Een passagier kan immers bij de civiele rechter terecht om een dergelijke financiële compensatie af te dwingen.”

De uitspraak liet lang op zich wachten omdat de Raad van State  eerst navraag wilde doen bij het Europees Hof van Justitie om te voorkomen dat een uitspraak later op Europees niveau zou kunnen worden teruggedraaid. Het Hof was het met het eerdere oordeel eens.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is economisch redacteur bij Het Parool. Hij levert regelmatig een bijdrage over luchtvaart en hospitality aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Europese luchttaxi op komst

Europese luchttaxi op komst

22/01/2021

Een Europees programma rond drones wil vanaf volgend jaar proeven doen met vliegende taxi’s, zonder piloot. Nederland is betrokken bij het project, dat “een veilige integratie van drones in een…

Sneltest UK ook op Eurostar

Sneltest UK ook op Eurostar

22/01/2021

Reizigers die vanaf zaterdag per Eurostar vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland willen, moeten voordat ze op de trein stappen een sneltest ondergaan. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van…

Minister negeert bede KLM

Minister negeert bede KLM

21/01/2021

Voor KLM-crew wordt vooralsnog geen uitzondering gemaakt bij de verplichte sneltest die vanaf 23 januari ingaat. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag gezegd in de Tweede…

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

21/01/2021

KLM schrapt 800 tot 1.000 banen, bovenop de reductie met 5.000 banen in 2020. Het bedrijf zegt dat herstel langer duurt dan verwacht. In de nieuwe saneringsronde zijn het vliegverbod…

Nieuw reisbeleid onder Biden

Nieuw reisbeleid onder Biden

20/01/2021

Joe Biden, die woensdag om 11.48 uur lokale tijd is beëdigd als 46ste president van de Verenigde Staten, neemt voor de reisbranche de komende dagen maatregelen om het beleid van…