
De Europese Commissie heeft dinsdag een ‘upgrade’ voorgesteld van de Single European Sky. Volgens Brussel dwingt de “scherpe terugval van het luchtverkeer” als gevolg van corona tot een grotere “elasticiteit” van het air traffic management.
De lucht boven Europa is sinds jaar en dag verdeeld in blokken, die veelal overeenkomen met nationale grenzen. Vliegtuigen kunnen daardoor niet altijd de meest logische route volgen. Eurocommissaris voor Transport, Adina Vălean (foto links), sprak dinsdag over “zigzag-routes” die piloten soms moeten afleggen, leidend tot vertragingen en extra gebruik van brandstof.
Volgens berekeningen van de Commissie kostte de inefficiëntie in de lucht vorig jaar zes miljard euro (voor de airlines) en leidde het tot 11,6 miljoen ton aan extra uitstoot van CO2. Vălean wil nu met nieuwe digitale regels komen die tot 10 procent meer doelmatigheid moeten leiden.
“Een efficiënt air traffic management systeem betekent meer directe routes en minder gebruik van energie, lagere emissies en lagere kosten voor de airlines. Zo helpen we de luchtvaartsector vooruit naar een groene en digitale transitie,” aldus de Roemeense Eurocommissaris.
Concept uit 2004
De plannen moeten nog wel worden besproken en goedgekeurd door het Europese parlement. Op zich is hetgeen Vălean beoogt niet nieuw. Het concept van de Single European Sky (SES) zag in 2004 het licht en had als ultiem doel te komen tot één verkeersleiding voor heel Europa, vergelijkbaar met de Verenigde Staten.
De praktijk bleek echter weerbarstig en van de plannen is tot nu weinig terecht gekomen. Vooral de grote landen wilden per se vast aan hun eigen systemen en zagen zich hierin gesteund door de lokale verkeersleiders. Het samenvoegen van nationale verkeersleidingen tot een pan-Europees systeem zou tot aanzienlijk baanverlies leiden omdat er minder controllers – die hoge salarissen genieten – nodig zouden zijn.
Hoe de Europese Commissie deze afscherming van de nationale belangen door de 27 lidstaten wil doorbreken, is in de plannen van Adina Vălean nog niet duidelijk.