Home / Regelgeving / Single European Sky in zicht?

Single European Sky in zicht?

Single European Sky in zicht?

De Europese Commissie heeft dinsdag een ‘upgrade’ voorgesteld van de Single European Sky. Volgens Brussel dwingt de “scherpe terugval van het luchtverkeer” als gevolg van corona tot een grotere “elasticiteit” van het air traffic management.

De lucht boven Europa is sinds jaar en dag verdeeld in blokken, die veelal overeenkomen met nationale grenzen. Vliegtuigen kunnen daardoor niet altijd de meest logische route volgen. Eurocommissaris voor Transport, Adina Vălean (foto links), sprak dinsdag over “zigzag-routes” die piloten soms moeten afleggen, leidend tot vertragingen en extra gebruik van brandstof.

Volgens berekeningen van de Commissie kostte de inefficiëntie in de lucht vorig jaar zes miljard euro (voor de airlines) en leidde het tot 11,6 miljoen ton aan extra uitstoot van CO2. Vălean wil nu met nieuwe digitale regels komen die tot 10 procent meer doelmatigheid moeten leiden.

“Een efficiënt air traffic management systeem betekent meer directe routes en minder gebruik van energie, lagere emissies en lagere kosten voor de airlines. Zo helpen we de luchtvaartsector vooruit naar een groene en digitale transitie,” aldus de Roemeense Eurocommissaris.

Concept uit 2004
De plannen moeten nog wel worden besproken en goedgekeurd door het Europese parlement. Op zich is hetgeen Vălean beoogt niet nieuw. Het concept van de Single European Sky (SES) zag in 2004 het licht en had als ultiem doel te komen tot één verkeersleiding voor heel Europa, vergelijkbaar met de Verenigde Staten.

De praktijk bleek echter weerbarstig en van de plannen is tot nu weinig terecht gekomen. Vooral de grote landen wilden per se vast aan hun eigen systemen en zagen zich hierin gesteund door de lokale verkeersleiders. Het samenvoegen van nationale verkeersleidingen tot een pan-Europees systeem zou tot aanzienlijk baanverlies leiden omdat er minder controllers – die hoge salarissen genieten – nodig zouden zijn.

Hoe de Europese Commissie deze afscherming van de nationale belangen door de 27 lidstaten wil doorbreken, is in de plannen van Adina Vălean nog niet duidelijk.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

30/10/2020

KLM heeft de vakbonden ‘dringend’ gevraagd een ‘commitment clausule’ te tekenen waarin ze akkoord gaan met langer durende bezuinigingen dan eerder was afgesproken. Zaterdag 31 oktober zal minister van Financiën…

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

30/10/2020

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten,…

Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

30/10/2020

Air France-KLM heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geleden van bijna 1,7 miljard euro, zo heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. Q3 was wel beter dan Q2, maar in…

GBTA koopt ACTE-geheimen

GBTA koopt ACTE-geheimen

29/10/2020

GBTA wil de intellectuele eigendommen van het failliete ACTE, waaronder merknamen, software, knowhow en handelsgeheimen overnemen. Daaronder valt ook de opzet van educatieve sessies die ACTE organiseerde. Op papier komt…