Home / Regelgeving / Single European Sky in zicht?

Single European Sky in zicht?

Single European Sky in zicht?

De Europese Commissie heeft dinsdag een ‘upgrade’ voorgesteld van de Single European Sky. Volgens Brussel dwingt de “scherpe terugval van het luchtverkeer” als gevolg van corona tot een grotere “elasticiteit” van het air traffic management.

De lucht boven Europa is sinds jaar en dag verdeeld in blokken, die veelal overeenkomen met nationale grenzen. Vliegtuigen kunnen daardoor niet altijd de meest logische route volgen. Eurocommissaris voor Transport, Adina Vălean (foto links), sprak dinsdag over “zigzag-routes” die piloten soms moeten afleggen, leidend tot vertragingen en extra gebruik van brandstof.

Volgens berekeningen van de Commissie kostte de inefficiëntie in de lucht vorig jaar zes miljard euro (voor de airlines) en leidde het tot 11,6 miljoen ton aan extra uitstoot van CO2. Vălean wil nu met nieuwe digitale regels komen die tot 10 procent meer doelmatigheid moeten leiden.

“Een efficiënt air traffic management systeem betekent meer directe routes en minder gebruik van energie, lagere emissies en lagere kosten voor de airlines. Zo helpen we de luchtvaartsector vooruit naar een groene en digitale transitie,” aldus de Roemeense Eurocommissaris.

Concept uit 2004
De plannen moeten nog wel worden besproken en goedgekeurd door het Europese parlement. Op zich is hetgeen Vălean beoogt niet nieuw. Het concept van de Single European Sky (SES) zag in 2004 het licht en had als ultiem doel te komen tot één verkeersleiding voor heel Europa, vergelijkbaar met de Verenigde Staten.

De praktijk bleek echter weerbarstig en van de plannen is tot nu weinig terecht gekomen. Vooral de grote landen wilden per se vast aan hun eigen systemen en zagen zich hierin gesteund door de lokale verkeersleiders. Het samenvoegen van nationale verkeersleidingen tot een pan-Europees systeem zou tot aanzienlijk baanverlies leiden omdat er minder controllers – die hoge salarissen genieten – nodig zouden zijn.

Hoe de Europese Commissie deze afscherming van de nationale belangen door de 27 lidstaten wil doorbreken, is in de plannen van Adina Vălean nog niet duidelijk.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…