Home / Regelgeving / Passagiers claimen meestal niet na vluchtvertraging

Passagiers claimen meestal niet na vluchtvertraging

Passagiers claimen meestal niet na vluchtvertraging

Vliegtuigpassagiers die te maken krijgen met vertraging maken niet vaak gebruik van de mogelijkheid om een vergoeding te claimen bij hun luchtvaartmaatschappij. Het bedrijf Flight Claim, een commercieel claimbureau, zegt dat zo’n 65% van de reizigers geen gebruik maakt van het recht op compensatie bij ongemakken als vertraging en annulering.

“Ondanks alle publiciteit is een grote groep consumenten niet of niet goed op de hoogte van de wettelijke rechten van vliegtuigpassagiers bij vertraging. En als men er wel kennis van heeft, ziet men vaak af van een juridische procedure,” meldt Flight Claim. Het zelf indienen van een claim is vaak erg omslachtig. Gespecialiseerde bureaus bieden daarom hun diensten aan, vaak op basis van ‘no cure, no pay’.

Het recht op een vergoeding is vastgelegd in verordening 261/2004. Het maximale compensatiebedrag is zeshonderd euro per enkele vlucht per persoon, bij een vlucht van meer dan 3.500 km. Vertraging op zowel de heen- als de terugreis gebeurt volgens Flight Claim niet vaak en het komt dan ook maar weinig voor dat reizigers voor beide een claim indienen. “Vooral prijsvechters voeren een beleid waarbij de consument wordt ontmoedigd om te claimen. Deze aanbieders komen vaak pas over de brug met de wettelijke vergoeding nadat een juridische procedure wordt ingezet,” aldus Flight Claim.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…