Home / Regelgeving / Open Skies in Afrika

Open Skies in Afrika

Open Skies in Afrika

Afrika kent sinds afgelopen weekeinde één luchtruim. De open skies garanderen vrij verkeer van passagiers en vracht, maar lang niet alle 55 landen van het continent hebben het akkoord hierover ook daadwerkelijk ondertekend.

Tijdens de halfjaarlijkse top van de Afrikaanse Unie (AU), zondag in Addis Ababa, lanceerden de leidende naties Ethiopië, Zuid-Afrika, Kenia, Egypte en Nigeria samen met achttien andere landen de Single African Air Transport Market (SAATM). Dit betekent dat 32 lidstaten zich nog niet hebben aangesloten bij de open skies, maar de AU verwacht niettemin verdere uitbreiding.

Brancheorganisatie IATA heeft verheugd gereageerd op het nieuws uit Ethiopië. Open skies tussen de twaalf belangrijkste Afrikaanse landen kan 1,3 miljard dollar aan extra GDP per jaar jaar opleveren, heeft IATA berekend en 150.000 nieuwe banen genereren.

Tegenstellingen
Plannen voor open skies boven Afrika bestaan al tientallen jaren, maar het kwam er door verscheidene tegenstellingen en conflicten tot gisteren nooit van. De deelnemers hopen dat de SAATM ertoe zal leiden dat het luchtverkeer op het continent groeit. In Afrika woont vijftien procent van de wereldbevolking; het aandeel in de wereldwijde luchtvaart is drie procent.

Een van de grote problemen voor de Afrikaanse luchtvaart is dat airlines in veel landen staatsbezit zijn en inefficiënt worden gerund. Dit geldt ook voor South African Airways (SAA), een van de grootste Afrikaanse carriers. SAA draait aanhoudend met verlies en sleept zich van de ene leiderschapscrisis naar de andere.

Uitzondering in Afrika vormt Ethiopian Airlines, ook in handen van de staat, maar toch doelmatig geleid en al jaren winstgevend.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….