Home / Regelgeving / Open Skies in Afrika

Open Skies in Afrika

Open Skies in Afrika

Afrika kent sinds afgelopen weekeinde één luchtruim. De open skies garanderen vrij verkeer van passagiers en vracht, maar lang niet alle 55 landen van het continent hebben het akkoord hierover ook daadwerkelijk ondertekend.

Tijdens de halfjaarlijkse top van de Afrikaanse Unie (AU), zondag in Addis Ababa, lanceerden de leidende naties Ethiopië, Zuid-Afrika, Kenia, Egypte en Nigeria samen met achttien andere landen de Single African Air Transport Market (SAATM). Dit betekent dat 32 lidstaten zich nog niet hebben aangesloten bij de open skies, maar de AU verwacht niettemin verdere uitbreiding.

Brancheorganisatie IATA heeft verheugd gereageerd op het nieuws uit Ethiopië. Open skies tussen de twaalf belangrijkste Afrikaanse landen kan 1,3 miljard dollar aan extra GDP per jaar jaar opleveren, heeft IATA berekend en 150.000 nieuwe banen genereren.

Tegenstellingen
Plannen voor open skies boven Afrika bestaan al tientallen jaren, maar het kwam er door verscheidene tegenstellingen en conflicten tot gisteren nooit van. De deelnemers hopen dat de SAATM ertoe zal leiden dat het luchtverkeer op het continent groeit. In Afrika woont vijftien procent van de wereldbevolking; het aandeel in de wereldwijde luchtvaart is drie procent.

Een van de grote problemen voor de Afrikaanse luchtvaart is dat airlines in veel landen staatsbezit zijn en inefficiënt worden gerund. Dit geldt ook voor South African Airways (SAA), een van de grootste Afrikaanse carriers. SAA draait aanhoudend met verlies en sleept zich van de ene leiderschapscrisis naar de andere.

Uitzondering in Afrika vormt Ethiopian Airlines, ook in handen van de staat, maar toch doelmatig geleid en al jaren winstgevend.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Garuda schrapt Boeing MAX

Garuda schrapt Boeing MAX

22/03/2019

Garuda Indonesia schrapt een order voor 49 Boeing 737 MAX 8’s. De carrier heeft geen vertrouwen meer in het product, na twee crashes van MAX-vliegtuigen van andere airlines, waarbij recentelijk…

EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…