Home / Regelgeving / Oostenrijkers willen van vliegtaks af

Oostenrijkers willen van vliegtaks af

Oostenrijkers willen van vliegtaks af

Zes op de tien Oostenrijkers (58 procent) willen af van de vliegtaks die de Oostenrijkse overheid heft. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.000 inwoners in opdracht van Austrian Airlines.

Drieëndertig procent van de ondervraagden heeft geen mening over de belasting en 9 procent wil dat de vliegtaks wordt gehandhaafd.

De Oostenrijkse vliegtaks werd in 2011 ingevoerd. Volgens Austrian Airlines heeft de maatregel gezorgd voor lagere passagiersvolumes op de luchthaven Wenen, wat schadelijk is voor de netwerkkwaliteit. De taks doet de economie meer kwaad meer goed, aldus de luchtvaartmaatschappij.

Austrian Airlines verwijst naar een onderzoek van Oxford Economics, waaruit blijkt dat afschaffing van de vliegtaks op jaarbasis 1,1 miljoen extra passagiers oplevert.

In 2012 haalde het ministerie van Financiën 107 miljoen euro binnen.

Passagiers betalen 7 euro op korte afstanden, 15 euro op middellange afstanden en 35 euro op longhaul routes.

Austrian Airlines hoopt dat de Oostenrijkse overheid een voorbeeld zal nemen aan Nederland, waar een vergelijkbare vliegtaks na een jaar werd afgeschaft, omdat de schade aan de economie groter was dan de opbrengsten.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Grote MAX-order Ryanair

Grote MAX-order Ryanair

03/12/2020

Ryanair heeft donderdag een order geplaatst voor 75 vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX 8-200. De carrier rekent hiermee op volledig herstel van de operatie na de coronacrisis en…

Geen gratis rolkoffer easyJet

Geen gratis rolkoffer easyJet

02/12/2020

Passagiers bij easyJet mogen vanaf 10 februari 2021 niet langer een rolkoffertje meenemen in de cabine, maar alleen een handtas. Rond een derde van de stoelen blijft plaats houden voor…

Enorme groei Zoom  in 2020

Enorme groei Zoom in 2020

01/12/2020

Zoom heeft de verwachte omzet voor boekjaar 2020/21 bijgesteld naar 2,5 miljard dollar, een verdubbeling van de raming uit maart. Het Amerikaanse videobedrijf profiteert in hoge mate van de coronacrisis…