Home / Regelgeving / Ook België voert vliegtaks in

Ook België voert vliegtaks in

Ook België voert vliegtaks in

België voert in navolging van de buurlanden een vliegtaks in voor passagiers – in eerste instantie op vluchten tot 500 kilometer, zoals die van KLM tussen Brussel en Amsterdam.

Dit heeft de federale regering van de liberale premier Alexander De Croo dinsdag bekendgemaakt, als onderdeel van de nieuwe begroting. Een ‘inscheepstaks’ noemde vicepremier Petra De Sutter het tijdens een persconferentie. “Het bestaat al in de meeste van onze buurlanden. De extra taks kan helpen om reizigers de ‘modal shift’ te laten maken naar duurzamer vormen van transport, zoals het spoor,” aldus De Sutter, die namens Groen zitting heeft in de regering van zeven partijen. Hoe hoog de heffing is en per wanneer deze zal gelden is nog niet duidelijk; de details moeten nog worden uitgewerkt.

In eerste instantie geldt de vertrekbelasting alleen voor vluchten tot 500 kilometer vanaf Belgische luchthavens; mogelijk rekt de Belgische regering dit later op voor alle afstanden. Binnen deze actieradius liggen Schiphol, Frankfurt en de luchthavens bij Parijs en Londen.

KLM is de enige luchtvaartmaatschappij die vliegt tussen Schiphol en Brussels Airport (Zaventem), over een afstand van 200 kilometer. KLM heeft recentelijk de frequentie op de route teruggebracht van vijf naar vier per dag.

Switch
Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en Frankrijk kennen, evenals enkele andere Europese landen, al een vorm van vliegtaksen voor vertrekkende passagiers. Pogingen om te komen tot één systeem van heffingen binnen Europa zijn tot nu toe vastgelopen.

De Belgische regering wil intussen de eigen burgers stimuleren meer van de trein gebruik te maken en trekt daar 250 miljoen euro voor uit. Deze modaliteitsswitch betreft niet alleen de overgang van het vliegtuig naar het de trein, Brussel streeft er tevens naar meer vracht per spoor te vervoeren. Al met al zou in 2030 het treinvervoer van en naar België moeten zijn verdubbeld. “Dit is goed voor het klimaat, goed voor de economie en goed voor de verkeersveiligheid,” zei minister van Mobiliteit Georges Gilkinet op de persconferentie.

Photo by Sergio Otoya on Unsplash

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….