Home / Regelgeving / Onderzoek Europese Commissie naar Amadeus en Sabre

Onderzoek Europese Commissie naar Amadeus en Sabre

Onderzoek Europese Commissie naar Amadeus en Sabre

De Europese Commissie is een onderzoek gestart om te bepalen of afspraken tussen GDS’en Amadeus en Sabre aan de ene kant en luchtvaartmaatschappijen en reisagentschappen aan de andere kant, in strijd zijn met de regels voor mededinging binnen de Europese Unie. In de Verenigde Staten zijn hierover al eerder rechtszaken gevoerd en gewonnen.

Het gaat de Europese Commissie om afspraken die een belemmering kunnen vormen voor luchtvaartmaatschappijen en tussenpartijen om andere distributiemogelijkheden vrij te gebruiken.

In de aankondiging van het onderzoek spreekt de Eurocommissaris voor Mededinging, Margarethe Vestager, over een mogelijk verband tussen beperkte keuzevrijheid van distributiesystemen enerzijds, en daaruit volgende hogere kosten voor luchtvaartdistributie en het doorberekenen van deze prijzen aan reizigers anderzijds. En dat de liberalisering van de luchtvaartindustrie 25 jaar geleden, meer concurrentie en lagere ticketprijzen heeft opgeleverd.

Maar die lagere ticketprijzen komen voor een groot deel door de toetreding van low cost airlines, die hun tickets niet verkopen via de GDS’en. Wat het lastig kan maken voor de EC om bovenstaande correlatie te leggen. Maar Margarethe Vestager is niet voor de poes en legde eerder al boetes op aan Apple en deze zomer een recordboete van 4,34 miljard euro aan Google. De Europese Commissie kan boetes opleggen tot 10 procent van de wereldwijde omzet van een bedrijf als wordt geconstateerd dat het de Europese regels voor mededinging overtreedt.

GDS-toeslagen door airlines
De afgelopen twee jaar hebben diverse airlines al toeslagen ingevoerd op tickets die via GDS’en worden gekocht. In september dit jaar werd de toeslag door IAG (Iberia en British Airways) verhoogd naar 10,50 euro. Lufthansa heft sinds medio 2015 zestien euro per traject voor een GDS-boeking, Air France-KLM brengt vanaf april dit jaar elf euro in rekening.

De EC specificeert niet wat er precies onderzocht gaat worden, maar verwijst wel naar de clausules over full content. De afspraken die Sabre en Amadeus daarover zouden maken met luchtvaartmaatschappijen, houden in dat een maatschappij niet een deel van de content achterhoudt en aanbiedt via een eigen website of een andere provider.

De derde grote GDS -het in het Verenigd Koninkrijk gebaseerde Travelport- is door de EC niet geselecteerd voor het onderzoek.

Het Spaanse Amadeus reageert het onderzoek al een tijdje te verwachten en volledig zal meewerken. En dat de zaken “in lijn zijn met wettelijke vereisten”. Het Amerikaanse Sabre verwelkomt de mogelijkheid om aan te tonen dat de full content afspraken en afspraken met agentschappen “concurrentie bevorderend” zijn.

Rechtszaken in de Verenigde Staten
De afgelopen tien jaar hebben Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen de distributiepartijen meerdere keren aangeklaagd. De beschuldiging was dat zij en reisbureaus boetes kregen voor contractbreuk zodra zij andere mogelijkheden voor distributie uitprobeerden.

In december 2016 won American Airlines in de VS een rechtszaak tegen Sabre waarin de jury de full content afspraken beoordeelde als een beperking van vrije concurrentie en een boete ter waarde van van 13,25 miljoen euro oplegde. Sabre is momenteel bezig om hiertegen in beroep te gaan.

Barrière voor toetreding nieuwe partijen
Als één van de redenen om het onderzoek te starten, noemt de EC de moeilijkheid voor nieuwe aanbieders om de markt te betreden. Onlangs kocht Sabre het concurrerende technologiebedrijf Farelogix voor 360 miljoen dollar. In 2009 startte het Amerikaanse ministerie van Justitie een onderzoek naar Sabre omtrent vermeende concurrentiebeperkende activiteiten nadat het Farelogix de eerder afgesproken toegang tot haar systemen had ontzegd. Farelogix had in die tijd meerdere direct-connect afspraken gemaakt met onder andere American Airlines, United Airlines, Lufthansa, Singapore Airlines, Emirates, Virgin America, en ook met American Express Global Business Travel, BCD Travel, Carlson Wagonlit Travel voor de verkoop van aanvullende diensten aan TMC’s buiten de distributiesystemen van Amadeus, Sabre en Travelport.

Halverwege de jaren 2000 probeerden ITA Software en G2 SwitchWorks alternatieve distributiesystemen te ontwikkelen. De grote GDS’en zouden diverse activiteiten hebben ondernomen om hen uit de markt te weren. ITA Software staakte uiteindelijk de inspanningen en Travelport kocht de assets van SwitchWorks.

De Europese Commissie benadrukt dat het onderzoek prioriteit heeft, maar dat het starten ervan niks zegt over een te verwachten uitkomst.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Nieuwe look Aer Lingus

Nieuwe look Aer Lingus

20/01/2019

Aer Lingus heeft een nieuw logo en livery gepresenteerd in Dublin. Het veranderde uiterlijk valt samen met het aantreden van de nieuwe CEO, Sean Doyle, deze maand. Het is de…