
De nieuwe EU-richtlijnen ten aanzien van staatssteun openen de deur tot misbruik van publieke middelen. Dit stelt de Association of European Airlines (AEA).
De Europese Commissie heeft de nieuwe regels op 20 februari jl. geaccordeerd. Hierin staat dat investeringen in luchthaveninfrastructuur zijn toegestaan, als er een transportbehoefte bestaat en de toegankelijkheid van een regio anders in het geding is. De hoogte van die investeringen wordt bepaald door de grootte van de luchthaven, waarbij kleinere luchthavens proportioneel meer kunnen ontvangen dan grote vliegvelden. Operationele steun aan regionale luchthavens met minder dan 3 miljoen passagiers per jaar wordt gedurende een overgangsperiode van tien jaar toegestaan onder bepaalde voorwaarden, zodat deze vliegvelden de tijd hebben om hun businessmodel aan te passen. Om in aanmerking te komen voor steun, moeten luchthavens aantonen hoe zij hun operationele kosten aan het eind van de overgangsperiode volledig zelf zullen dekken. Er is een speciaal regime voor vliegvelden met minder dan 700.000 passagiers per jaar, omdat het voor hen moeilijker is om kostendekkend te opereren – zij krijgen meer steun en hun situatie wordt na vijf jaar opnieuw beoordeeld.
Hulp aan airlines die een nieuwe route lanceren mag, mits het een beperkte looptijd heeft.
De AEA zegt dat het onacceptabel is dat verliesgevende luchthavens hun verleden kunnen ‘witwassen’ en blijven profiteren van publieke steun gedurende maar liefst tien jaar. “Dit leidt tot een verdere, onacceptabele verstoring van de marktbalans,” aldus de AEA, die vindt dat de nieuwe regels niets doen voor de industrie, passagiers en belastingbetalers.
“Het is ook zorgelijk dat de Commissie luchthavens toestaat om controversiële, operationele, financiële steun die in het verleden is verstrekt, wit te wassen. Het risico bestaat dat de toepassing van de nieuwe regels met terugwerkende kracht spelers die jarenlang de bestaande regels hebben overtreden beloont, terwijl zij die zich aan de regelgeving hielden worden bestraft.”
Verder is de AEA er niet blij mee dat er nooit financiële assistentie zal worden verleend op een route die ook al door de hogesnelheidstrein worden bediend. De AEA vindt dit pure discriminatie.