Home / Regelgeving / “Nieuwe regels over staatssteun leiden tot misbruik”

“Nieuwe regels over staatssteun leiden tot misbruik”

“Nieuwe regels over staatssteun leiden tot misbruik”

De nieuwe EU-richtlijnen ten aanzien van staatssteun openen de deur tot misbruik van publieke middelen. Dit stelt de Association of European Airlines (AEA).

De Europese Commissie heeft de nieuwe regels op 20 februari jl. geaccordeerd. Hierin staat dat investeringen in luchthaveninfrastructuur zijn toegestaan, als er een transportbehoefte bestaat en de toegankelijkheid van een regio anders in het geding is. De hoogte van die investeringen wordt bepaald door de grootte van de luchthaven, waarbij kleinere luchthavens proportioneel meer kunnen ontvangen dan grote vliegvelden. Operationele steun aan regionale luchthavens met minder dan 3 miljoen passagiers per jaar wordt gedurende een overgangsperiode van tien jaar toegestaan onder bepaalde voorwaarden, zodat deze vliegvelden de tijd hebben om hun businessmodel aan te passen. Om in aanmerking te komen voor steun, moeten luchthavens aantonen hoe zij hun operationele kosten aan het eind van de overgangsperiode volledig zelf zullen dekken. Er is een speciaal regime voor vliegvelden met minder dan 700.000 passagiers per jaar, omdat het voor hen moeilijker is om kostendekkend te opereren – zij krijgen meer steun en hun situatie wordt na vijf jaar opnieuw beoordeeld.

Hulp aan airlines die een nieuwe route lanceren mag, mits het een beperkte looptijd heeft.

De AEA zegt dat het onacceptabel is dat verliesgevende luchthavens hun verleden kunnen ‘witwassen’ en blijven profiteren van publieke steun gedurende maar liefst tien jaar. “Dit leidt tot een verdere, onacceptabele verstoring van de marktbalans,” aldus de AEA, die vindt dat de nieuwe regels niets doen voor de industrie, passagiers en belastingbetalers.

“Het is ook zorgelijk dat de Commissie luchthavens toestaat om controversiële, operationele, financiële steun die in het verleden is verstrekt, wit te wassen. Het risico bestaat dat de toepassing van de nieuwe regels met terugwerkende kracht spelers die jarenlang de bestaande regels hebben overtreden beloont, terwijl zij die zich aan de regelgeving hielden worden bestraft.”

Verder is de AEA er niet blij mee dat er nooit financiële assistentie zal worden verleend op een route die ook al door de hogesnelheidstrein worden bediend. De AEA vindt dit pure discriminatie.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….