Home / Regelgeving / Negatieve test straks verplicht

Negatieve test straks verplicht

Negatieve test straks verplicht

Over vijf dagen moet iedereen vóór een vlucht naar Nederland, overal ter wereld, een negatieve pcr tonen. De quarantaine na aankomst, vanuit elk land, blijft ook bestaan. Dit heeft de regering besloten.

De Rijksoverheid schreef woensdagavond: “Met ingang van 29 december 2020, 00.01 uur geldt voor alle passagiers, dus ook Nederlanders, de extra verplichting dat zij een recente negatieve PCR-testverklaring moeten hebben om op een vliegtuig naar Nederland te kunnen stappen. Bij terugkomst in Nederland geldt het dringende advies voor een thuisquarantiane van 10 dagen; de test voor boarding vervangt deze quarantaine niet. Het kabinet heeft daar vandaag toe besloten.”

Derde landen
Sinds 15 december geldt de maatregel al voor passagiers uit ‘derde landen:’ staten die geen lid zijn van de EU. Op 23 december ging de regeling tevens generiek in voor het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Hierbij gaat het dus om vertrekkende Nederlanders, want in beide gevallen betreft het ‘derde landen.’ Voor de UK en Zuid-Afrika gold begin deze week korte tijd een totaal vliegverbod, wegens een nieuwe virusvariant aldaar, maar deze maatregel is weer ingetrokken.

De airlines moeten vanaf 29 december toezien op de naleving van de  pcr-testverplichting. De overheid schrijft hierover het volgende: “Via een aanwijzing worden luchtvaartmaatschappijen die op Nederland vliegen vanuit een hoog risicogebied verplicht om passagiers vóór het boarden te controleren op het bezit van een negatieve PCR- testuitslag. Deze moet maximaal 72 uur voor de voorziene aankomst in Nederland worden afgenomen. Wanneer iemand niet in het bezit is van de negatieve testuitslag, mag hij of zij niet mee. Luchtvaartmaatschappijen verstrekken aan hun passagiers informatie waarin staat welke maatregelen bij aankomst in Nederland gelden.”

Het kabinet kijkt nog naar invoering van de testplicht via “ andere vormen van collectief vervoer” zoals trein, bus en schip. “Zo is dit voor bijvoorbeeld Nederlanders naar België toe al het geval. Ook voor reizigers die met de Eurostar vanuit het UK naar Nederland komen geldt dit al, door Frans beleid.”

Wat is het effect?
Wat zullen de effecten van de nieuwe testplicht zijn? Airlines bepleiten al maanden een strikt testregime voor passagiers, maar zien zichzelf nu ook in de rol van handhaver gedwongen. Hoewel de Nederlandse regering nog niet over sancties bij overtredingen spreekt (passagiers die na  aankomst toch positief testen op corona) ligt het voor de hand dat KLM en andere carriers hiervoor verantwoordelijk worden gesteld.

Overigens is het totaal aantal vervoerde passagiers momenteel nog maar een fractie van vorig jaar rond deze tijd. Via Schiphol reisden vorige maand 17 procent van de aantallen reizigers in vergelijking met november 2019. Bovendien is sinds 15/16 december op last van de regering de hele wereld ‘oranje’ gekleurd: een negatief reisadvies. Waarschijnlijk zal dit in de laatste maand van het jaar leiden tot nog minder vervoer, afgezet tegen november 2020.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dialoog Rutte met de ANVR

Dialoog Rutte met de ANVR

27/01/2021

De ANVR gaat donderdag in gesprek met demissionair premier Mark Rutte over het steunpakket voor de reissector. Ook TUI zal bij de ontmoeting aanwezig zijn. ANVR-voorzitter Frank Oostdam en TUI-directeur…

MAA: minder hinder vereist

MAA: minder hinder vereist

27/01/2021

Maastricht Aachen Airport (MAA) kan tot 2030 groeien, mits de geluidshinder afneemt. Dit adviseert Pieter van Geel in een rapport, waarin ‘de effecten van corona’ op de marktvraag niet zijn…

SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

26/01/2021

KLM blijft inzetten op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen en heeft het bestaande programma omgedoopt tot Corporate SAF (sustainable aviation fuel). “Juist in deze crisistijd,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM…

Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…