Home / Regelgeving / Nederlandse vliegtaks in 2021

Nederlandse vliegtaks in 2021

Nederlandse vliegtaks in 2021

Nederland krijgt per 1 januari 2021 een vliegtaks van 7,45 euro per ticket, ongeacht de afstand van de reis. Minister Hoekstra zei in september tegen Zakenreis uitstel te overwegen, in verband met corona, maar vrijdag is besloten het plan toch door te zetten. De heffing voor vrachtvluchten gaat daarentegen niet door.

“Het kabinet wil, zoals in het regeerakkoord is vastgelegd, de belastingen vergroenen in lijn met de internationale klimaatdoelstellingen,” zegt het ministerie van Financiën. “Internationaal vliegen wordt in tegenstelling tot de auto, bus of trein nu niet belast, maar levert tegelijkertijd wel een bijdrage aan de uitstoot.”

Het departement raamt de “structurele opbrengst” van de heffing op 200 miljoen euro per jaar. Dat getal is wel gebaseerd op de ‘normale’ situatie, vóór corona. Momenteel zijn er veel minder passagiers en dat zal begin 2021 ook nog het geval zijn en dat leidt tot lagere belastingopbrengsten.

Geen vrachttaks
Aanvankelijk wilde de regering ook een belasting op vluchten van full freighters invoeren, maar dat is ingetrokken. De regering liet op dit gebied aanvullend onderzoek doen waaruit bleek dat luchtvaartmaatschappijen door de heffing voor een deel zouden uitwijken naar omliggende landen. “Hierdoor zouden de gevolgen voor de luchthavens Schiphol en Maastricht Aachen Airport groot zijn,” zegt het ministerie.

Omdat in het streefbedrag van 200 miljoen wel al rekening was gehouden met de vrachttaks is het tarief van de vliegtaks verhoogd van 7 euro naar 7,45 euro per ticket. Transferpassagiers op Schiphol hoeven geen toeslag te betalen.

Europese aanpak
Het ministerie wijst erop dat in “veel” Europese landen al een vliegbelasting bestaat (zie bijgevoegde kaart, rechts). Het streven van de regering is om op termijn te komen tot een vliegtaks voor de hele Europese Unie.

De invoering van de vliegtaks betekent een draai van 180 graden door de grootste regeringspartij VVD. Nederland kende eerder een vliegtaks, tussen 1 juli 2008 en 1 juli 2009, onder de toenmalige regering van CDA, PvdA en ChristenUnie. Oppositiepartij VVD was destijds fel tegenstander van de toeslag. Het verschil met tien jaar geleden is dat de meeste buurlanden – België uitgezonderd – nu ook een vliegtaks hebben.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dialoog Rutte met de ANVR

Dialoog Rutte met de ANVR

27/01/2021

De ANVR gaat donderdag in gesprek met demissionair premier Mark Rutte over het steunpakket voor de reissector. Ook TUI zal bij de ontmoeting aanwezig zijn. ANVR-voorzitter Frank Oostdam en TUI-directeur…

MAA: minder hinder vereist

MAA: minder hinder vereist

27/01/2021

Maastricht Aachen Airport (MAA) kan tot 2030 groeien, mits de geluidshinder afneemt. Dit adviseert Pieter van Geel in een rapport, waarin ‘de effecten van corona’ op de marktvraag niet zijn…

SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

26/01/2021

KLM blijft inzetten op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen en heeft het bestaande programma omgedoopt tot Corporate SAF (sustainable aviation fuel). “Juist in deze crisistijd,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM…

Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…