Home / Regelgeving / Nederlandse vliegtaks in 2021

Nederlandse vliegtaks in 2021

Nederlandse vliegtaks in 2021

Nederland krijgt per 1 januari 2021 een vliegtaks van 7,45 euro per ticket, ongeacht de afstand van de reis. Minister Hoekstra zei in september tegen Zakenreis uitstel te overwegen, in verband met corona, maar vrijdag is besloten het plan toch door te zetten. De heffing voor vrachtvluchten gaat daarentegen niet door.

“Het kabinet wil, zoals in het regeerakkoord is vastgelegd, de belastingen vergroenen in lijn met de internationale klimaatdoelstellingen,” zegt het ministerie van Financiën. “Internationaal vliegen wordt in tegenstelling tot de auto, bus of trein nu niet belast, maar levert tegelijkertijd wel een bijdrage aan de uitstoot.”

Het departement raamt de “structurele opbrengst” van de heffing op 200 miljoen euro per jaar. Dat getal is wel gebaseerd op de ‘normale’ situatie, vóór corona. Momenteel zijn er veel minder passagiers en dat zal begin 2021 ook nog het geval zijn en dat leidt tot lagere belastingopbrengsten.

Geen vrachttaks
Aanvankelijk wilde de regering ook een belasting op vluchten van full freighters invoeren, maar dat is ingetrokken. De regering liet op dit gebied aanvullend onderzoek doen waaruit bleek dat luchtvaartmaatschappijen door de heffing voor een deel zouden uitwijken naar omliggende landen. “Hierdoor zouden de gevolgen voor de luchthavens Schiphol en Maastricht Aachen Airport groot zijn,” zegt het ministerie.

Omdat in het streefbedrag van 200 miljoen wel al rekening was gehouden met de vrachttaks is het tarief van de vliegtaks verhoogd van 7 euro naar 7,45 euro per ticket. Transferpassagiers op Schiphol hoeven geen toeslag te betalen.

Europese aanpak
Het ministerie wijst erop dat in “veel” Europese landen al een vliegbelasting bestaat (zie bijgevoegde kaart, rechts). Het streven van de regering is om op termijn te komen tot een vliegtaks voor de hele Europese Unie.

De invoering van de vliegtaks betekent een draai van 180 graden door de grootste regeringspartij VVD. Nederland kende eerder een vliegtaks, tussen 1 juli 2008 en 1 juli 2009, onder de toenmalige regering van CDA, PvdA en ChristenUnie. Oppositiepartij VVD was destijds fel tegenstander van de toeslag. Het verschil met tien jaar geleden is dat de meeste buurlanden – België uitgezonderd – nu ook een vliegtaks hebben.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….