Home / Regelgeving / Mondkapje moet op Schiphol, maar een vol vliegtuig mag

Mondkapje moet op Schiphol, maar een vol vliegtuig mag

Mondkapje moet op Schiphol, maar een vol vliegtuig mag

Aan boord van vliegtuigen geldt niet de anderhalve meter afstand, mits alle passagiers eerst een gezondheidsverklaring hebben ingevuld en een mondkapje dragen. Dit heeft het kabinet vrijdag bepaald. Ook op Schiphol en andere luchthavens is vanaf 15 juni een mondkapje verplicht.

De regering heeft research laten doen door het RIVM en daaruit is naar voren gekomen dat iedereen met een goede gezondheid ‘veilig’ kan vliegen. Op Nederlandse luchthavens komt vooralsnog geen check van de lichaamstemperatuur of ander fysiek onderzoek.

Alle passagiers moeten voorafgaand aan hun reis een verklaring invullen waarin ze garanderen niet ziek te zijn. Wie klachten heeft, mag niet aan boord. De GGD houdt steekproeven om te controleren of reizigers het gezondheidsformulier naar waarheid hebben ingevuld.

Ventilatie
Volgens het RIVM zorgt het ventilatiesysteem in vliegtuigen ervoor dat de kans op besmetting – mocht er toch iemand met corona aan boord zijn – gering is. “Het risico is nooit nul, maar we denken dat het beperkt is,” zei  minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in een toelichting vrijdag. De directeur infectieziekten van het RIVM, Jaap van  Dissel vertrouwt erop dat zieke mensen eerlijk zijn en weten dat zij niet in een vliegtuig moeten stappen.

KLM en andere airlines hadden in mei al het dragen van mondkapjes aan boord verplicht, de regering legt deze bepaling nu ook vast. De Tweede Kamer vroeg het kabinet deze week om duidelijkheid

Nieuw is dat reizigers vóór vertrek hun gezicht ook al moeten bedekken op de luchthavens. Dit hoeft in principe niet overal, maar op plaatsen waar rijen staan, zoals bij de check-in, de scans, de douane en bij de gate. In de praktijk zal het er op neerkomen dat reizigers het grootste deel van de tijd, vanaf de check-in op de luchthaven, tijdens de vlucht en na aankomst een mondkapje zullen dragen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Single European Sky in zicht?

Single European Sky in zicht?

22/09/2020

De Europese Commissie heeft dinsdag een ‘upgrade’ voorgesteld van de Single European Sky. Volgens Brussel dwingt de “scherpe terugval van het luchtverkeer” als gevolg van corona tot een grotere “elasticiteit”…

Lufthansa snijdt nog dieper

Lufthansa snijdt nog dieper

21/09/2020

Lufthansa heeft maandag een veel diepere ingreep in de eigen organisatie aangekondigd, met nóg minder personeel en verdere verkleining van de vloot. De Duitse airline spreekt over een “significante verslechtering”…

Airbus: vliegen op waterstof

Airbus: vliegen op waterstof

21/09/2020

Airbus heeft maandag drie ontwerpen gelanceerd voor zero-emission vliegtuigen met waterstof (H) als energiebron. De fabrikant denkt een manier te kunnen vinden om bestaande technische bezwaren op te lossen. In…

APG is GSA Kenya Airways

APG is GSA Kenya Airways

18/09/2020

APG is de nieuwe GSA voor Kenya Airways in Europa. Dit hebben de twee partijen vrijdag bekendgemaakt. De Keniaanse carrier hervatte onlangs de vluchten naar Amsterdam, maar door corona is…