Home / Regelgeving / Minister Halbe Zijlstra: duty of care is zaak van bedrijven

Minister Halbe Zijlstra: duty of care is zaak van bedrijven

Minister Halbe Zijlstra: duty of care is zaak van bedrijven

Zakenreizigers moeten bij problemen primair de steun van hun bedrijf krijgen. Dit zei minister van buitenlandse zaken Halbe Zijlstra vandaag tegen Zakenreis tijdens een ontmoeting met de pers in Den Haag.

Zijlstra onderstreepte dat de ‘duty of care’ in eerste instantie de taak is van de bedrijven en de reisorganisaties (TMC’s) bij wie ze hebben geboekt. De overheid heeft een consulaire taak en zal Nederlanders in den vreemde op dat punt zo goed mogelijk bijstaan, zei de bewindsman, “maar de zorgplicht ligt niet bij ons.” Zo zijn bedrijven onder meer verantwoordelijk voor de financiële afwikkeling.

Zijlstra had in de Haagse sociëteit De Witte stakeholders en de reispers uitgenodigd voor een ‘nieuwjaarsontbijt’ onder de titel ‘Onbezorgd op reis.’ Vorig jaar moest het ministerie via ambassades en consulaten in 2.300 gevallen Nederlanders bijstaan die in het buitenland op wat voor manier dan ook in de problemen waren gekomen. Zijlstra: “Consulaire hulp voor zakenreizigers en vakantiegangers vinden wij heel belangrijk en daarom is het opgenomen in ons regeerakkoord.”

Niet roken
De reisapp van het ministerie wordt voortdurend geüpdatet met nieuwe reisadviezen. “De meeste gaan over de veiligheid in het buitenland,” aldus Zijlstra, “maar er staan ook handige weetjes op, zoals over het rookverbod op Thaise stranden of het gebruik van plastic tasjes dat in Kenia niet is toegestaan.”

Er is een belangrijk verschil tussen de invalshoeken van bedrijfsleven en overheid bij het reisbeleid. Zijlstra: “Ons reisadvies is nooit commercieel of politiek gedreven, voor bedrijven werkt dat anders.”

De minister, die in het najaar aantrad, hoopt op een rustig 2018. “Rust in de wereld is goed voor het bedrijfsleven.” Momenteel is het in vergelijking met eerdere fases van de afgelopen jaren relatief kalm in de wereld, zei Zijlstra. “Maar dat kan ook maar zo stilte voor de volgende storm zijn.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…