Home / Regelgeving / Minister Halbe Zijlstra: duty of care is zaak van bedrijven

Minister Halbe Zijlstra: duty of care is zaak van bedrijven

Minister Halbe Zijlstra: duty of care is zaak van bedrijven

Zakenreizigers moeten bij problemen primair de steun van hun bedrijf krijgen. Dit zei minister van buitenlandse zaken Halbe Zijlstra vandaag tegen Zakenreis tijdens een ontmoeting met de pers in Den Haag.

Zijlstra onderstreepte dat de ‘duty of care’ in eerste instantie de taak is van de bedrijven en de reisorganisaties (TMC’s) bij wie ze hebben geboekt. De overheid heeft een consulaire taak en zal Nederlanders in den vreemde op dat punt zo goed mogelijk bijstaan, zei de bewindsman, “maar de zorgplicht ligt niet bij ons.” Zo zijn bedrijven onder meer verantwoordelijk voor de financiële afwikkeling.

Zijlstra had in de Haagse sociëteit De Witte stakeholders en de reispers uitgenodigd voor een ‘nieuwjaarsontbijt’ onder de titel ‘Onbezorgd op reis.’ Vorig jaar moest het ministerie via ambassades en consulaten in 2.300 gevallen Nederlanders bijstaan die in het buitenland op wat voor manier dan ook in de problemen waren gekomen. Zijlstra: “Consulaire hulp voor zakenreizigers en vakantiegangers vinden wij heel belangrijk en daarom is het opgenomen in ons regeerakkoord.”

Niet roken
De reisapp van het ministerie wordt voortdurend geüpdatet met nieuwe reisadviezen. “De meeste gaan over de veiligheid in het buitenland,” aldus Zijlstra, “maar er staan ook handige weetjes op, zoals over het rookverbod op Thaise stranden of het gebruik van plastic tasjes dat in Kenia niet is toegestaan.”

Er is een belangrijk verschil tussen de invalshoeken van bedrijfsleven en overheid bij het reisbeleid. Zijlstra: “Ons reisadvies is nooit commercieel of politiek gedreven, voor bedrijven werkt dat anders.”

De minister, die in het najaar aantrad, hoopt op een rustig 2018. “Rust in de wereld is goed voor het bedrijfsleven.” Momenteel is het in vergelijking met eerdere fases van de afgelopen jaren relatief kalm in de wereld, zei Zijlstra. “Maar dat kan ook maar zo stilte voor de volgende storm zijn.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…