Home / Regelgeving / Minder agressie in de lucht

Minder agressie in de lucht

Minder agressie in de lucht

Het aantal gevallen van ‘unruly passengers’ in de lucht is dit jaar gedaald, zo blijkt uit voorlopige cijfers van IATA die deze week bekend zijn gemaakt. De meeste problemen zijn er in het Verenigd Koninkrijk, met dronken mensen aan boord.

Tim Colehan, Assistant Director External Affairs van de brancheorganisatie zegt dat publieke campagnes, met name tegen overmatig alcoholgebruik, wereldwijd effect lijken te sorteren.

IATA trok in 2014 aan de bel omdat het aantal gevallen van agressie in de lucht significant omhoog was het gegaan. In 2015 steeg het aantal meldingen alsnog, tot boven de 10.000 wereldwijd, daarna trad een daling in. In 2016 noteerde IATA 9.837 gevallen van ‘unruly passengers’, een jaar later waren het er 8.731. Hoewel 2018 nog niet is afgelopen verwacht IATA op basis van de voorlopige cijfers dat het aantal incidenten opnieuw lager zal zijn.

UK is de uitzondering
Het Verenigd Koninkrijk is een van de weinige landen waar de trend omgekeerd is. Air rage-incidenten in de UK stegen van 98 gevallen in 2013 naar 417 in 2017, met openbare dronkenschap als voornaamste oorzaak. De Britse autoriteiten lanceerden afgelopen zomer een publieke campagne onder de naar One Too Many, waarbij passagiers werd gewezen op de zware consequenties van hun gedrag.

Het is al jaren bij wet verboden in de UK om dronken aan boord van een vliegtuig te stappen of tijdens de vlucht bovenmatig te drinken. Op overtreding hiervan staat een boete van 5.000 pond (5.500 euro) of een gevangenschap van twee jaar. Maar het weerhoudt vooral jonge Britten er in veel gevallen niet van stevig in te nemen voorafgaande of tijdens hun luchtreis.

Met enige regelmaat keren vliegtuigen met vertrek of aankomst in de UK om (deze week nog een vlucht van Ryanair vanaf Londen Stansted) wegens incidenten aan boord. Tim Colehan van IATA toonde zich deze week niettemin optimistisch: “Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar het lijkt erop dat het aantal incidenten in de lucht ook in de UK dit jaar is verminderd.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
BCD versimpelt declaraties

BCD versimpelt declaraties

19/06/2019

BCD Travel zegt dat het maken en indienen van declaraties door zakenreizigers veel makkelijker zullen worden door nieuwe technologieën zoals ‘machine learning.’ In een rapport over opkomende technologie, onder de…

Big Brother is watching you

Big Brother is watching you

18/06/2019

Alle airlines die in Nederland opereren zijn voortaan verplicht om hun gegevens te delen met de passagiersinformatie eenheid (Pi-NL), een nieuwe instantie die valt onder het ministerie van Justitie &…

Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…