Home / Regelgeving / KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de rechter sleept.

Airport Coordination Netherlands wil met ingang van het zomerseizoen 2022 bij de toewijzing van start- en landingsrechten (slots) op Schiphol, Rotterdam The Hague en Eindhoven van te voren bepalen of de aangevraagde bestemming meerwaarde heeft voor de desbetreffende luchthaven. ACNL komt hiertoe met een voorkeurslijst en hoopt zo congestie te voorkomen.

“Dit is in strijd met de Europese verordening en het wereldwijde systeem van de toewijzing van slots,” zegt een woordvoerder van KLM desgevraagd. “ACNL heeft deze regel eenzijdig ingevoerd ondanks de vele bezwaren van de betrokken luchtvaartmaatschappijen. De luchtvaart is een mondiale sector en dus ook gebaat bij mondiale regels.”

Concurrentie
Volgens KLM mag de Schiphol Group, die geheel of deels eigenaar is van de drie luchthavens, zelf de lijst met favoriete bestemmingen opstellen. KLM: “Infrastructuurleverancier Royal Schiphol Group oefent daarmee direct invloed uit op de bedrijfsvoering van de luchtvaartmaatschappijen door middel van slottoewijzingen op genoemde luchthavens.”

“Het concurrerende aspect van netwerkplanning, waarbij luchtvaartmaatschappijen op basis van de marktbehoefte bestemmingen lanceren en frequenties verhogen of verlagen, verschuift hiermee deels naar de luchthaven. Dit is slecht voor consumenten, bedrijven, luchtvaartmaatschappijen en daarmee voor de economie. De toepassing van de regel brengt bovendien de rol van de in de EU-wetgeving verankerde onafhankelijke en onpartijdige slotcoördinator in het gedrang,” aldus KLM.

IATA is intussen bezig met juridische stappen tegen ACNL. De brancheorganisatie zegt het ‘niet wenselijk’ te achten dat elke lidstaat van de Europese Unie ‘willekeurig’ eigen slotregels opstelt.

Corona
Voorafgaande aan de pandemie zaten Schiphol, Rotterdam The Hague en Eindhoven tegen het plafond aan van hun toegestane capaciteit. Schiphol zelf zat op het maximum van 500.000 vliegbewegingen per jaar en kon niet verder groeien. Door de coronacrisis is een andere situatie ontstaan: het vliegverkeer implodeerde.

Schiphol telde vorig jaar 227.000 vliegbewegingen; het aantal passagiers viel terug van 71 miljoen in 2019 naar 20,9 miljoen. Hoewel er dit jaar sprake is van herstel, zeker de afgelopen maanden, zitten de getallen nog steeds maar op de helft van die van twee jaar geleden. De slottoewijzing van ACNL is gebaseerd op de oude situatie, maar onzeker is of de marktvraag van 2019 ook echt zal terugkeren en tot welk niveau.

Foto © ACNL

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….