Home / Regelgeving / KLM: 230 mln euro subsidie

KLM: 230 mln euro subsidie

KLM: 230 mln euro subsidie

KLM heeft in ronde drie van de NOW bijna 230 miljoen euro steun ontvangen en staat hiermee andermaal bovenaan de lijst van gesubsidieerde bedrijven in Nederland. Dit blijkt uit het nieuwe register, gepubliceerd door het UWV.

KLM komt in het Register NOW verscheidene malen voor, onder de naam ‘Koninklijke Luchtvaart Maatschappij’, maar ook via dochterbedrijven als Transavia, Martinair, KLM Cityhopper en kleinere divisies. Bij elkaar opgeteld toucheerde de onderneming 228.570.000 euro aan belastinggeld voor betaling van de salarissen.

De financiële hulp van de overheid aan KLM was in NOW 3.1, zoals het tijdvak van oktober tot en met december 2020 heette, wel lager dan de twee eerdere periodes. In NOW 1, van maart tot en met mei 2020 kreeg KLM 330 miljoen euro en een zelfde bedrag tijdens NOW 2, de vier maanden  van juni tot en met september 2020. Bij elkaar opgeteld heeft KLM van maart tot en met december 2020 voor 890 miljoen euro subsidie gekregen.

NOW is bedoeld om ondernemingen die zwaar zijn getroffen door de coronacrisis te ondersteunen bij het betalen van hun lonen. Er volgen nog twee rondes. Momenteel loopt NOW 3.2 die geldt voor januari, februari en maart 2021. Daarna volgt NOW 3.3: april, mei, juni 2021.

Mogelijk herstel in de zomer
Of er ook daarna nog meer loonsubsidie komt, hangt af van de de ontwikkelingen rond het virus. Als de vaccinatiecampagne die vorige maand in gang is gezet een succes wordt, kan de economie zich mogelijk vanaf de zomer van 2021 herstellen en zijn subsidieregelingen niet meer nodig.

Dat KLM de meeste steun opstrijkt ligt voor de hand: het is de grootste particuliere werkgever die in het oog van de storm zit. Andere grote private bedrijven in Nederland, zoals Ahold en PostNL hebben geen last van de corona pandemie, maar profiteren er juist van door een toegenomen vraag.

De loonsubsidie die KLM (en andere bedrijven) ontvangt is een gift. Hier bovenop krijgt KLM nog een steunpakket van 3,4 miljard euro, bestaande uit leningen. Het ministerie van Financiën heeft wel voorwaarden gesteld aan de hulpoperatie. De belangrijkste eis was dat KLM moest snijden in de kosten, door het personeelsbestand te verkleinen en de lonen te verlagen dan wel te bevriezen. Ook beide voorwaarden heeft KLM grotendeels voldaan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….