Home / Regelgeving / KLM: 230 mln euro subsidie

KLM: 230 mln euro subsidie

KLM: 230 mln euro subsidie

KLM heeft in ronde drie van de NOW bijna 230 miljoen euro steun ontvangen en staat hiermee andermaal bovenaan de lijst van gesubsidieerde bedrijven in Nederland. Dit blijkt uit het nieuwe register, gepubliceerd door het UWV.

KLM komt in het Register NOW verscheidene malen voor, onder de naam ‘Koninklijke Luchtvaart Maatschappij’, maar ook via dochterbedrijven als Transavia, Martinair, KLM Cityhopper en kleinere divisies. Bij elkaar opgeteld toucheerde de onderneming 228.570.000 euro aan belastinggeld voor betaling van de salarissen.

De financiële hulp van de overheid aan KLM was in NOW 3.1, zoals het tijdvak van oktober tot en met december 2020 heette, wel lager dan de twee eerdere periodes. In NOW 1, van maart tot en met mei 2020 kreeg KLM 330 miljoen euro en een zelfde bedrag tijdens NOW 2, de vier maanden  van juni tot en met september 2020. Bij elkaar opgeteld heeft KLM van maart tot en met december 2020 voor 890 miljoen euro subsidie gekregen.

NOW is bedoeld om ondernemingen die zwaar zijn getroffen door de coronacrisis te ondersteunen bij het betalen van hun lonen. Er volgen nog twee rondes. Momenteel loopt NOW 3.2 die geldt voor januari, februari en maart 2021. Daarna volgt NOW 3.3: april, mei, juni 2021.

Mogelijk herstel in de zomer
Of er ook daarna nog meer loonsubsidie komt, hangt af van de de ontwikkelingen rond het virus. Als de vaccinatiecampagne die vorige maand in gang is gezet een succes wordt, kan de economie zich mogelijk vanaf de zomer van 2021 herstellen en zijn subsidieregelingen niet meer nodig.

Dat KLM de meeste steun opstrijkt ligt voor de hand: het is de grootste particuliere werkgever die in het oog van de storm zit. Andere grote private bedrijven in Nederland, zoals Ahold en PostNL hebben geen last van de corona pandemie, maar profiteren er juist van door een toegenomen vraag.

De loonsubsidie die KLM (en andere bedrijven) ontvangt is een gift. Hier bovenop krijgt KLM nog een steunpakket van 3,4 miljard euro, bestaande uit leningen. Het ministerie van Financiën heeft wel voorwaarden gesteld aan de hulpoperatie. De belangrijkste eis was dat KLM moest snijden in de kosten, door het personeelsbestand te verkleinen en de lonen te verlagen dan wel te bevriezen. Ook beide voorwaarden heeft KLM grotendeels voldaan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…

Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…

Weer verlies Air France-KLM

Weer verlies Air France-KLM

06/05/2021

Air France-KLM heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies geleden van 1,481 miljard euro. De omzet kelderde met 56,9 procent ten opzichte van Q1 in 2020. Het aantal passagiers daalde…