Home / Regelgeving / KLM: 230 mln euro subsidie

KLM: 230 mln euro subsidie

KLM: 230 mln euro subsidie

KLM heeft in ronde drie van de NOW bijna 230 miljoen euro steun ontvangen en staat hiermee andermaal bovenaan de lijst van gesubsidieerde bedrijven in Nederland. Dit blijkt uit het nieuwe register, gepubliceerd door het UWV.

KLM komt in het Register NOW verscheidene malen voor, onder de naam ‘Koninklijke Luchtvaart Maatschappij’, maar ook via dochterbedrijven als Transavia, Martinair, KLM Cityhopper en kleinere divisies. Bij elkaar opgeteld toucheerde de onderneming 228.570.000 euro aan belastinggeld voor betaling van de salarissen.

De financiële hulp van de overheid aan KLM was in NOW 3.1, zoals het tijdvak van oktober tot en met december 2020 heette, wel lager dan de twee eerdere periodes. In NOW 1, van maart tot en met mei 2020 kreeg KLM 330 miljoen euro en een zelfde bedrag tijdens NOW 2, de vier maanden  van juni tot en met september 2020. Bij elkaar opgeteld heeft KLM van maart tot en met december 2020 voor 890 miljoen euro subsidie gekregen.

NOW is bedoeld om ondernemingen die zwaar zijn getroffen door de coronacrisis te ondersteunen bij het betalen van hun lonen. Er volgen nog twee rondes. Momenteel loopt NOW 3.2 die geldt voor januari, februari en maart 2021. Daarna volgt NOW 3.3: april, mei, juni 2021.

Mogelijk herstel in de zomer
Of er ook daarna nog meer loonsubsidie komt, hangt af van de de ontwikkelingen rond het virus. Als de vaccinatiecampagne die vorige maand in gang is gezet een succes wordt, kan de economie zich mogelijk vanaf de zomer van 2021 herstellen en zijn subsidieregelingen niet meer nodig.

Dat KLM de meeste steun opstrijkt ligt voor de hand: het is de grootste particuliere werkgever die in het oog van de storm zit. Andere grote private bedrijven in Nederland, zoals Ahold en PostNL hebben geen last van de corona pandemie, maar profiteren er juist van door een toegenomen vraag.

De loonsubsidie die KLM (en andere bedrijven) ontvangt is een gift. Hier bovenop krijgt KLM nog een steunpakket van 3,4 miljard euro, bestaande uit leningen. Het ministerie van Financiën heeft wel voorwaarden gesteld aan de hulpoperatie. De belangrijkste eis was dat KLM moest snijden in de kosten, door het personeelsbestand te verkleinen en de lonen te verlagen dan wel te bevriezen. Ook beide voorwaarden heeft KLM grotendeels voldaan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…